Iranian Agriculture News Agency

هافینگتن‌پست اعلام کرد:

انقراض 16 درصدی جمعیت جهانی زنبورها و پروانه ها، تهدیدی برای امنیت غذایی

در مطالعات جدید ثابت شده است کشتن جمعیت جهانی زنبورهای عسل و پروانه‌ها با استفاده از آفت‌کش‌ها، بقای کشاورزی جهانی را به خطر انداخته است.

انقراض 16 درصدی جمعیت جهانی زنبورها و پروانه ها، تهدیدی برای امنیت غذایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، حدود 16 درصد از حشرات گرده‌افشان جهان با فشارهای زیادی که از سوی بشر به آنها وارد می‌شوند، رو به انقراض هستند و این در حالی است که امرار معاش میلیون‌ها نفر به ارزش صدها میلیارد دلار تهدید می‌شود.

تعداد حشرات گرده‌افشان رو به انقراض در برخی مناطق به 40 درصد می‌رسد و از محصولاتی که نیازمند گرده‌افشانی هستند می‌توان به میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل و روغن‌ها اشاره کرد.

اگرچه زنبورها و پروانه‌ها در بالاترین حد خطر انقراض قرار گرفته‌اند، سایر حیوانات مانند پولک‌بالان (چهاربالان)، انواع دیگری از زنبورهای بی‌عسل و بدزهر، سوسک‌ها و پرندگان که نقش مهمی در گرده‌افشانی دارند رو به انقراض هستند.

باید گفت بدون این حشرات بسیاری از ما دیگر قادر به لذت بردن از قهوه، شکلات، سیب و بسیاری از غذاهایی که جزو زندگی روزمره ما هستند، نخواهیم بود.

گفتنی است، هرساله تولید جهانی غذا 235 میلیارد تا 577 میلیارد دلار به گرده‌افشان‌ها وابسته است و اگر به بادام، سیب، زغال‌اخته و هندوانه علاقه‌مند هستید، باید نگران کاهش جمعیت زنبورها باشید.

از آنجا که بسیاری از علل انقراض حشرات گرده‌افشان، انسانی هستند و شامل استفاده از آفت‌کش‌ها، آلودگی‌ها، پاتوژن‌ها و تغییرات آب و هوایی می‌شود، می‌توان از آنها اجتناب کرد و یک راه‌حل افزایش تنوع زیستگاه گرده‌افشان‌ها برای کمک به زنده ماندن جمعیت آنها و همچنین کاهش مصرف آفت‌کش‌ها است.

گرده‌افشان‌ها نقش بسزایی در تولید مواد غذایی جهانی و امنیت غذایی دارند و سلامت آنها مستقیماً با رفاه ما مرتبط است./

A-941209-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید