Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه پیشنهاد کرد:

مبادله میوه، راه تسریع صدور مازاد تولید داخلی/ واردات نارنگی، جایگزین صادرات سیب

باید با مشارکت با سایر کشورها بتوانیم صادرات محصولی همچون سیب که مازاد تولید داریم را افزایش دهیم و در ازای آن برای واردات میوه‌ای جایگزین توافق کنیم که نمی‌توانیم در انتخاب نوع میوه وارداتی 100 درصد تصمیم گیرنده باشیم و باید نیازهای صادراتی طرف مقابل نیز در نظر گرفته شود.

مبادله میوه، راه تسریع صدور مازاد تولید داخلی/ واردات نارنگی، جایگزین صادرات سیب


رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان میوه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با تأکید بر اینکه در واردات و صادرات میوه باید اصولی رفتار کرد و تصمیم‌گیری‌های دلبخواهی جوابگوی این حوزه نخواهد بود، گفت: زمانی در کشور بخش مسکن از رونق افتاد و دچار رکود شد، اما با ساخت و ساز مشارکتی، توانستند این معضل را حل کنند؛ در حوزه واردات و صادرات نیز باید با مشارکت با سایر کشورها بتوانیم صادرات محصولی همچون سیب که مازاد تولید داریم را افزایش دهیم و در ازای آن برای واردات میوه‌ای توافق کنیم، که نمی‌توانیم در انتخاب نوع آن 100 درصد تصمیم‌گیرنده باشیم و باید نیازهای صادراتی طرف مقابل نیز در نظر گرفته شود.

سیدرضا نورانی با بیان اینکه مبادله کالا در بازار جهانی بسیار معمول است، افزود: تصمیم‌گیرندگان به جای مقابله با ورود قانونی میوه، جلوی قاچاق را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ورود میوه از مرزهای قانونی، هم به نفع دولت خواهد بود که به حقوق گمرکی خود می‌رسد و هم با کنترل آفات، سلامت جامعه حفظ خواهد شد.

نورانی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم بدون غرض‌ورزی راه درست را انتخاب کنیم، ادامه داد: هم‌اکنون نارنگی قاچاق به وفور در بازار عرضه می‌شود و باید به‌دنبال راه حلی برای جلوگیری از واردات قاجاق باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به مازاد سیب در سردخانه‌ها باید بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا واردات نارنگی را جایگزین صادرات سیب کنیم، تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور بتوانیم شاهد رونق صادرات باشیم و مانع از قاچاق میوه به کشور نیز شویم./

A-941210-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید