Iranian Agriculture News Agency

سپرده‌گیری وام ١٦٠ میلیون تومانی از امروز آغاز شد


اعتماد| هفته گذشته شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسکن برای زوجین را افزایش داد و بنابر وعده پیش‌تر دولت مبنی بر افزایش تسهیلات تا ٨٠ درصد قیمت ملک این تسهیلات بالا رفت و سر از ١٦٠ میلیون تومان درآورد. اگرچه در روزهای نخست جزییات نحوه اخذ این تسهیلات با حدس و گمان اعلام می‌شد اما روز گذشته مدیرعامل بانک مسکن نحوه تخصیص و پرداخت وام ١٦٠میلیونی زوج‌های تهرانی را روشنگری کرد. براساس گفته محمدهاشم بت‌شکن برای دریافت این تسهیلات باید ٨٠ میلیون تومان سپرده‌گذاری کرد و اقساطی یک میلیون و ٩٠٠ هزار تومانی پرداخت. نرخ سود این تسهیلات از ١٤ به ١٣درصد کاهش یافته و بازپرداخت آن ١٢ ساله محاسبه شده است.
او با اشاره به اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن یک درصد کاهش یافته و نرخ اوراق از ٥/١٨ به ٥/١٧ رسید خاطرنشان کرد: متقاضیان خانه اولی می‌توانند از فردا برای سپرده‌گذاری به شعب بانک مسکن مراجعه کنند، البته در دستورالعمل پرداخت تسهیلات به خانه‌اولی‌ها و زوجین که توام می‌توانند ١٦٠ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند، تاریخ ازدواج تعیین نشده است و افراد با حداقل ١٨ سال سن، درآمد مستقل و اینکه از شبکه تسهیلات شبکه بانکی استفاده نکرده باشند، می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. به گفته مدیرعامل بانک مسکن زوجین می‌توانند ١٠ میلیون تومان هم جعاله دریافت کنند که سقف این وام به ١٧٠ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

اقساط بالای دو میلیون تومان نیست
بت‌شکن با اشاره به اینکه متقاضیان می‌توانند با سپرده‌گذاری هر کدام از زوجین ٤٠ میلیون تومان در دوره انتظار یک‌ساله، هر کدام ٨٠ میلیون تومان و در مجموع ١٦٠ میلیون تسهیلات بگیرند، گفت: نرخ سود این تسهیلات ١٣ درصد و دوره بازپرداخت آن ١٢ ساله است و اقساط ماهانه آن برای تهرانی‌ها یک میلیون و ٩٠٠ هزار تومان، مراکز استان یک میلیون و ٤٠٠ هزار تومان و سایر شهرها، ٩٧٠ هزار تومان است، بنابراین اقساط این تسهیلات بالای دو میلیون تومان نیست. وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد سقف تسهیلات در سال آینده باز هم افزایش یابد و بیشتر از ٨٠ میلیون تومان شود، گفت: باید برای ارایه این طرح‌های جدید یک مقدار صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد، همچنین اقتصاد مسکن و اقتصاد خانوار را در کنار هم قرار دهیم. مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای بالا رفتن سقف تسهیلات نداریم.

اقساط با اجاره فعلی مسکن برابر است
او در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید پرداخت اقساط یک میلیون و ٩٠٠ هزار تومان برای زوجین بالا باشد، گفت: هزینه اجاره یک مترمربع در شهر تهران ٢٢ هزار تومان است، پس هزینه اجاره ١٠٠ متر آپارتمان در تهران ٢میلیون و ٢٠٠ هزار تومان می‌شود، بانک مسکن شرایطی را فراهم کرده که زوجین با هزینه‌ای که بابت اصل و سود قسط در ١٢ سال پرداخت می‌کنند بتوانند صاحب مسکن شوند. بت‌شکن با اشاره به اینکه زوجین می‌توانند و مختار هستند این تسهیلات را دریافت نکنند، گفت: هر زوجی تسهیلات دریافت کنند در طول سال‌های آینده ارزش ملک آنها افزایش می‌یابد چراکه متوسط نرخ رشد مسکن در طول ٢٠ سال گذشته سالانه ٢٤درصد بوده است. او تصریح کرد: آیا نرخ سودی کمتر از ١٣درصد در کشور برای تسهیلات بانکی سراغ دارید؟ مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: افزایش سقف تسهیلات نشان داده است هیچ جهشی برای افزایش قیمت مسکن ایجاد نکرده است، چراکه بانک مسکن به منابع پرقدرت بانک مرکزی دست نزده است و با منابع مردم تسهیلات پرداخت کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید