Iranian Agriculture News Agency

اهداف استراتژیک برنامه جهانی غذا

اگر کشاورزان زن دسترسی به منابع و امکانات مساوی داشتند، آمار گرسنگان جهان،کاهش پیدا می کرد

چندی پیش برخی عکس‌های پروفایل کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک تغییر کرد، صفری بزرگ مانند دایره‌ای در میانه عکس‌های آنان جاخوش کرد، این تغییر به معنای پیوستن این کاربران به کمپین حمایت از چالش به صفر رساندن گرسنگی سازمان ملل بود، کمپینی که از دولت‌ها، بخش خصوصی و سازمان‌های غیر دولتی و مردم خواسته شد تا سهم خود را برای رسیدن به جهانی عاری از گرسنگی ادا کنند.

اگر کشاورزان زن دسترسی به منابع و امکانات مساوی داشتند، آمار گرسنگان جهان،کاهش پیدا می کرد

برنامه جهانی غذا به عنوان بزرگ‌ترین آژانس کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، وظیفه‌اش را در امدادرسانی غذایی به بیش از ٩٠ میلیون نفر در بیش از ٧٠ کشور جهان تعریف کرده است. در بسیاری از این کشورها، برنامه‌های امداد غذایی رویکرد توسعه‌ای به خود گرفته‌اند، مانند فراهم کردن وعده‌های غذایی برای بیش از ٢٠ میلیون کودک دانش‌آموز در هر سال تحصیلی، اجرای پروژه‌های «غذا برای سرمایه» جهت رفع نیازهای غذایی کشاورزان در نقاط دورافتاده و تشویق آنها به اجرای سیستم‌ها و روش‌های نوین کشت و کار و «غذا برای آموزش» که به نیروهای محلی کشورهای نیازمند این امکان را می‌دهد تا بتوانند وقت خود را صرف یادگیری مهارت‌هایی چون زنبورداری، خیاطی یا حتی سوادآموزی کنند.

اهداف استراتژیک برنامه جهانی غذا این‌گونه تعریف شده‌اند: نجات جان افراد و حمایت از امرار معاش در مواقع اضطراری، جلوگیری از گرسنگی حاد و سرمایه‌گذاری برای آمادگی در مقابل بلایای طبیعی و کاهش اثرات آن، بازگرداندن و بازسازی زندگی و امرارمعیشت‌ها بعد از جنگ و بلایای طبیعی یا در شرایط گذار، کاهش گرسنگی مزمن و کمبود تغذیه، تقویت توانایی ملت‌ها برای مهار گرسنگی از طریق سیاست‌های واگذاری و خرید محلی. اما جدای از برنامه‌های ثابت و همیشگی، کار برنامه جهانی غذا در هنگام بحران بیشتر شناخته می‌شود. هر سال این دفتر فهرستی از مهم‌ترین برنامه‌های اضطراری خود را منتشر می‌کند. حالا بیش از یک سال است که از میان چهار عملیات اضطراری این دفتر، سه مورد در خاورمیانه در حال اجراست، در فاصله‌ای بسیار کم از کشورمان.‌ این دفتر اعلام کرده است: « ما برای امدارسانی غذایی در سوریه، عراق، یمن و سودان جنوبی حضور داریم. خانواده‌ها در هر یک از این کشورها نیازمند کمک‌های فوری غذایی برای ادامه زندگی هستند.» این دفتر توضیحات کوتاهی در خصوص هر یک از این کشورهای نیازمند کمک‌های اضطراری منتشر کرده است.

سوریه
بحران انسانی در سوریه رو به وخامت گذاشته است. درگیری‌ها سبب شده تا شهروندان بیشتری خانه‌های‌شان را ترک کنند و همین دسترسی به مواد غذایی را دشوارتر کرده است. برنامه جهانی غذا جهت تهیه غذا برای بیش از پنج میلیون آواره در داخل سوریه و کشورهای همسایه‌اش با چالش روبه‌رو است. در حالی که منابع مالی در حال به پایان رسیدن است، عملیات این دفتر در سوریه تنها در سطح رساندن حداقل مواد غذایی برای نجات آوارگان ادامه دارد.
عراق
همزمان با ادامه خشونت‌ها در عراق، بحران انسانی در این کشور نیز در حال بدتر شدن است. بیش از سه میلیون نفر آواره شده‌اند و بسیاری بدون دسترسی به غذا آب و سایر مایحتاج زندگی، روزگار می‌گذرانند. برنامه جهانی غذا هر ماه به حدود ٥/١ میلیون نفر در ١٨ استان این کشور کمک غذایی می‌رساند.

سودان جنوبی
تحلیل‌های IPC (سیستم طبقه‌بندی یکپارچه امنیت غذایی) نشان می‌دهد که ٦/٤ میلیون نفر یعنی ٤٠ درصد جمعیت سودان جنوبی در ماه‌ها کم‌محصول سال با گرسنگی حاد
دست و پنجه نرم می‌کنند. در سال ٢٠١٥ برنامه جهانی غذا به ٥/٢ میلیون نفر از شهروندان این کشور کمک غذایی رسانده است اما حفظ این امدادهای غذایی ضرورت بالایی دارد چرا که شرایط در این کشور همچنان نابسامان است و در سال ٢٠١٦ احتمال بروز قحطی و گرسنگی این کشور را همچنان تهدید می‌کند به خصوص اگر درگیری‌ها و خشونت‌های داخلی در سودان جنوبی همچنان ادامه پیدا کند.

یمن
در سال ٢٠١٥ به دلیل وقوع بحران انسانی که به سرعت رو به وخامت گذاشت، میلیون‌ها نفر در یمن از دسترسی به غذا، آب، برق و دیگر مایحتاج زندگی محروم شدند. کمبود جدی سوخت احتمالا منجر به گرسنگی شدید خواهد شد. تحقیقات نشان داده که جنوب یمن بیشترین میزان گرسنگان را خواهد داشت. یمن همچنین یکی از کشورهای با بالاترین میزان کودکان دچار سوءتغذیه در جهان است. حدود نیمی از تمامی کودکان یمنی زیر پنج سال کمبود رشد دارند که سبب شده تا نسبت قد به سن‌شان اندک باشد، این یکی از علایم سوء تغذیه است.

حقایق گرسنگی
برنامه جهانی غذا می‌گوید که گرسنگی بزرگ‌ترین خطر دنیا برای سلامتی انسان‌هاست. هر ساله تعداد کسانی که جان خود را بر اثر گرسنگی از دست می‌دهند از مجموع قربانیان ایدز، مالاریا و سل بیشتر است. همین است که گاهی این آمار کمتر شنیده شده در قالب جمله‌هایی کوتاه و تاثیرگذار از سوی این دفتر منتشر می‌شود تا تصویری واضح‌تر از «قابل‌حل‌ترین بحران انسانی» در اختیار همه قرار بگیرد.
یک نفر از از هر ٩ نفر یعنی حدود ٧٩٥ میلیون نفر در سراسر دنیا به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال دسترسی ندارند.
اغلب جمعیت گرسنه جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، ٩/١٢ درصد از جمعیت این کشورها دچار سوء تغذیه هستند.
قاره آسیا بیشترین تعداد گرسنگان جهان را دارد یعنی دو سوم جمعیت گرسنگان ساکن این قاره هستند. در سال‌های اخیر میزان گرسنگی در آسیای جنوبی کاهش یافته اما آمار گرسنگان در غرب آسیا بالا رفته است.
منطقه جنوب صحرای آفریقا بیشترین میزان شیوع گرسنگی را دارد. از هر چهار نفر یک نفر در این منطقه دچار سوءتغذیه است.
تغذیه نامناسب سبب نزدیک به نیمی (٤٥ درصد) از مرگ‌ومیرها در کودکان زیر پنج سال است. این یعنی مرگ ١/٣ میلیون کودک در سال.
در کشورهای در حال توسعه از هر شش کودک، یک کودک دچار کمبود وزن است، این یعنی حدود ١٠٠ میلیون کودک.
اگر کشاورزان زن دسترسی به منابع و امکاناتی مساوی با مردان داشتند، آمار گرسنگان جهان می‌توانست تا ١٥٠ میلیون نفر کاهش پیدا کند.
در کشورهای در حال توسعه، ٦٦ میلیون کودک دبستانی گرسنه بر سر کلاس درس می‌نشینند، ٢٣ میلیون نفر از این کودکان ساکن آفریقا هستند.

رسیدن به صفر
چندی پیش برخی عکس‌های پروفایل کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک تغییر کرد، صفری بزرگ مانند دایره‌ای در میانه عکس‌های آنان جاخوش کرد، این تغییر به معنای پیوستن این کاربران به کمپین حمایت از چالش به صفر رساندن گرسنگی سازمان ملل بود، کمپینی که توسط دبیرکل سازمان ملل آغاز شد و بر مبنای آن از دولت‌ها، بخش خصوصی و سازمان‌های غیر دولتی و مردم خواسته شد تا سهم خود را برای رسیدن به جهانی عاری از گرسنگی ادا کنند. در سپتامبر سال ٢٠١٥ رهبران کشورهای جهان متعهد شدند تا برای جامه‌عمل پوشاندن به ١٧ هدف جهانی در طی ١٥ سال دست به اقدام بزنند. این برنامه‌ها بر تمرکز بر پایان دادن بر فقر و گرسنگی شدید، مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی و اصلاح وضعیت تغییرات آب و هوایی تعریف شده‌اند، اهدافی برای رسیدن به توسعه پایدار که قرار است به دست نسل‌های آینده برسد. پنج رکن اصلی این کمپین عبارت است از: ١- رشد طبیعی کودکان زیر دو سال / ٢- دسترسی‌ کافی‌ به غذا در سراسر سال / ٣- پایداری سیستم غذایی/ ٤- افزایش ۱۰۰ درصدی تولید و درآمد فروشندگان خرد / ٥- به صفر رساندن اتلاف و ضایعات غذایی.
برنامه جهانی غذا معتقد است که اهداف استراتژیکی که برای خود تعریف کرده است قادرند در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده برای سال ٢٠٣٠ یاری‌رسان باشند: « اگر نگاهی‌ به چهار هدف اصلی‌ برنامه جهانی غذا در برنامه استراتژیک این سازمان بیندازید، متوجه خواهید شد که
هریک چگونه به تحقق‌ هدف بزرگ‌تری یعنی‌ به صفر رساندن گرسنگی کمک می‌کند. این سازمان در زمینه رشد کافی‌ کودکان و دسترسی‌ به غذا (دو رکن اول) آژانسی پیشگام است. فعالیت‌های ما در زمینه مبارزه با سوء تغذیه به رشد کافی‌ کودکان و برنامه «تغذیه در مدارس» و ارایه «کوپن‌های غذایی» به دسترسی‌ دایم غذا حتی در موقع بحران کمک می‌کند. همچنین همکاری ما با کشاورزان خرد کمک چشمگیری به سه رکن دیگر این کمپین می‌کند.»
آرزوی قابل تحقق رسیدن به جهانی بدون گرسنگی اما شاید تا حد زیادی معطل بحران‌های خودخواسته‌ای باشد که توسط درگیری‌ها داخلی و جنگ‌ها پدیدار می‌شوند، مگر آنکه تعهد دولت‌ها تاثیری هم بر نحوه کنترل شرایط به نفع آرام شدن مناطق درگیر آشوب از جمله خاورمیانه داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید