Iranian Agriculture News Agency

صرفه‌جویی در مصرف آب به کمک روش جدید و آسان اندازه گیری تنش آب در گیاهان

یکی از محققان مرکز تحقیقات کشاورزی آمریکا راه‌حل ساده‌تری نسبت به روش رایج ارائه کرده است که کشاورزان نیز به‌آسانی می‌توانند با اندازه‌گیری دمای پوشش گیاهی می‌توانند وجود تنش آبی در گیاه را تشخیص دهند.

صرفه‌جویی در مصرف آب به کمک روش جدید و آسان اندازه گیری تنش آب در گیاهان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از آنجا که درجه حرارت گیاهان زمانی که تشنه هستند، بالا می‌رود، محققان با اندازه‌گیری دمای پوشش گیاهی می‌توانند وجود تنش آبی در گیاه را تشخیص دهند. یکی از محققان مرکز تحقیقات کشاورزی آمریکا راه‌حل ساده‌تری نسبت به روش رایج در این مورد ارائه کرده است که کشاورزان نیز به‌آسانی می‌توانند از آن استفاده کنند. هدف اصلی این تحقیق مدیریت مؤثرتر آبیاری در مناطقی است که صرفه‌جویی در مصرف آب دارای اولویت بالاست.

برای تعیین درجه حرارت پوشش گیاهی و اینکه گیاه دچار تنش آبی است یا نه، از دماسنج مادون قرمز ( IRT ) استفاده می‌شود. میزان دما به‌صورت ساعتی یا روزانه توسط این دماسنج اندازه‌گیری شده و سپس محققان داده‌های جمع‌آوری شده را با استفاده از شاخص‌های مختلف ازجمله رایج‌ترین آنها به نام شاخص تنش آبی گیاه ( CWSI ) تفسیر می‌کنند. برای تعیین CWSI اندازه‌گیری دمای هوا و میزان رطوبت و دمای پوشش گیاهی لازم است که روشی فنی بوده و معمولاً توسط کشاورزان انجام نمی‌گیرد و آنها بر اساس تخمین خود میزان آبیاری را مشخص می‌کنند که اگر آبیاری بیشتر از مورد نیاز باشد سبب اصراف آب و کم بودن آن نیز منجر به کاهش عملکرد می‌شود.


.


در این تحقیق شاخص تنش آبی گیاه با پنج شاخص یا فرمول دیگر برای تفسیر داده‌های IRT برای مدت دو سال در مزرعه تحت تناوب ذرت و آفتابگردان مورد مقایسه قرار گرفت. در تمام شاخص‌ها دمای پوشش گیاهی برای تشخیص تنش آبی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دو شاخص مورد استفاده در این آزمایش به نام‌های شاخص DANS یا درجه حرارت‌های بالای غیرتنش و شاخص DACT یا درجه حرارت‌های بالای دمای بحرانی آسان‌تر از بقیه شاخص‌ها بودند. نتایج آزمایش‌ها نشان دادند که این دو شاخص تأثیر زیادی در تعیین تنش آب گیاه دارند و فقط با یک‌بار اندازه­ گیری دمای پوشش گیاهی در روز نیاز دارند تا از این طریق نیاز گیاهان به آبیاری مشخص شود./

L-950121-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید