Iranian Agriculture News Agency

همکاری‌های کشاورزی ایران و آلمان گسترش می‌یابد؛

امضای تفاهم‌نامه مشترک دامپزشکی و واردات دام سمینتال

در نشست مشترک وزیران کشاورزی ایران و آلمان، پس از امضای تفاهم‌نامه دامپزشکی بر واردات دام سمینتال، گسترش خدمات‌رسانی در حوزه مکانیزاسیون، صادرات خشکبار و گیاهان دارویی ایرانی و استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مشترک آلمانی‌ها در کشور مورد تأکید قرار گرفت.

امضای تفاهم‌نامه مشترک دامپزشکی و واردات دام سمینتال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در راستای توسعه همکاری‌های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان، نشست مشترک وزرای کشاورزی ایران و آلمان از امروز در محل سازمان بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد و تا فردا ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در این نشست به خاطرات خوش ملت ایران از کشور دوست اشاره کرد و گفت: امید می‌رود که مذاکرات به‌صورت جدی‌تر دنبال شود.

محمود حجتی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود و مسائل پس از برداشت و سرمایه‌گذاری در داخل کشور از موضوع‌هایی است که می‌توان به آن پرداخت؛ علاوه بر آن، در زمینه کشت‌های فشرده (گلخانه) و گیاهان دارویی از مباحث دیگری است که قابل ذکر است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیتی که ایران از لحاظ ظرفیت‌های کویری و اقلیم‌های مختلف گرم و سرد دارد، تنوع گیاهی و رویش گیاهان دارویی از دیگر ظرفیت‌های مناسبی است که می‌توان به آن پرداخت.

حجتی اقبال جامعه جهانی از تغییر داروهای شیمیایی به سمت گیاهی را از دیگر ظرفیت‌هایی برشمرد که ایران می‌تواند بستر مناسبی را برای تولید، برابری، عرضه و... گیاهان دارویی در گوشه و کنار جهان فعالیت کند.

وی ادامه داد: بحث در زمینه همکاری در بخش ماشین‌آلات کشاورزی از دیگر مواردی است که می‌تواند مورد توافق قرار گیرد و علاوه بر آن همکاران این وزارتخانه موفق شدند با طرف‌های آلمانی یک محموله دوهزار و 500 رأسی گاو سمینتال را وارد کنند که در حال حاضر بخش‌هایی از آن منتقل شده و بخش دیگری در حال انتقال است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همکاری‌های دوجانبه بین ایران و آلمان تنها مختص به خرید محصولات نیست، بلکه تجهیزات، وسائل نگهداری، زایش‌ها و... را نیز در بخش گاوهای سمینتال دربر دارد و علاوه بر آن قرارداد مشارکت در تأمین مواد ژنتیکی منعقد شده که امیدواریم گسترش یابد.

حجتی کشور آلمان را دارای یک بازار سنتی و تاریخی در محصولات خشکباری ایران برشمرد و یادآور شد: اگر محصولات بسته‌بندی‌شده و مطابق با بازارهای هدف آماده شود، می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وی از توافق در امضای یادداشت تفاهم دامپزشکی بین دو کشور خبر داد و تأکید کرد: امیدواریم که موافقت محصولات دامی با امضای این توافقنامه تسهیل شود.

حجتی اظهار داشت: امید می‌رود که با ظرفیت‌های قابل اجرا بین دو کشور، گروه‌های کاری مشترکی شکل گیرد و نشست‌ها ادامه پیدا کند.

وی به تجارت در چارچوب استانداردهای کدکس بین‌المللی اشاره کرد و افزود: همه بر آن توافق دارند و امیدواریم به تفاهم‌های خوبی در این زمینه برسیم.


همکاری نزدیک آلمان با ایران در زمینه فناوری‌های جدید و ماشین‌آلات کشاورزی

وزیر غذا و کشاورزی کشور آلمان نیز اجرای توافق وین را زمینه‌ساز ثبات منطقه برشمرد و اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های دیرینه بین ایران و آلمان گسترش یابد.

کریستیان اشمیت گفت: بیانیه و توافق برلین زمینه‌ساز همکاری‌های آینده خواهد بود و از آنجا که آلمانی‌ها وقتی جایی می‌روند، در همان مکان خواهند ماند و ادامه فعالیت می‌دهند، امیدواریم که همکاری‌هایمان همچنان ادامه پیدا کند؛ به‌گونه‌ای که نشست کاری دو هفته آینده در حاشیه نمایشگاه ماشین‌آلات شیراز زمینه‌سازی برای نشست‌های کاری مشترک خواهد بود.

وی نشست‌های کاری در زمینه توسعه پایدار کشاورزی، مسائل بذر، فرآوری صنایع غذایی و امنیت غذایی را ازجمله مسائلی برشمرد که باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد.

اشمیت خاطرنشان کرد: اتحادیه‌ها و شرکت‌های دو کشور نیز در نشست‌هایی مشترک، فعالیت‌های خود را با هم تبادل خواهند کرد و آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری‌های عملی اعلام می‌داریم.

وی ادامه داد: فناوری‌های جدید در حوزه بذر، محصولات ژنتیکی و ماشین‌آلات کشاورزی از دیگر مواردی است که باید همکاری‌های نزدیکی داشته باشیم.

وزیر غذا و کشاورزی کشور آلمان با اشاره به پسته خوش‌رنگ و لعاب ایرانی تصریح کرد: وجود آفلاتوکسین محدودیت‌هایی را برای حضور پسته ایرانی در اروپا به‌وجود آورده است که امیدواریم بتوانیم با شیوه‌های فرآوری دیگری مشکل فوق را حل کنیم.

اشمیت یادآور شد: امضای تفاهم‌نامه دامپزشکی باعث می‌شود که بتوانیم در تبادل ژنتیکی ازجمله واردات گاوهای سمینتال راحت‌تر عمل کنیم و علاوه بر آن در زمینه تخم‌مرغ و مرغ نیز وارد بحث‌های جدی‌تر شویم.

وی تأکید کرد: در بحث ماشین‌آلات کشاورزی، مطالب بسیاری وجود دارد که در نمایشگاه ماشین‌آلات شیراز امید می‌رود به توافقات خوبی در این زمینه دست یابیم.

اشمیت اظهار داشت: در موضوع تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست نیاز به همکاری‌های بیشتر داریم و تلاش می‌کنیم در این زمینه نیز تجارب خود را تبادل کنیم و علاوه بر آن در موضوع گیاهان دارویی، در همکاری‌ها و نشست‌های مشترک، مباحث را دنبال خواهیم کرد و به موضوع چای ایرانی نیز خواهیم پرداخت.

وی از شرکت‌های آلمانی خواست که در زمینه‌های فوق همکاری‌های نزدیکی را با شرکت‌های ایرانی برقرار کند.

وزیر غذا و کشاورزی کشور آلمان به موضوع منابع آبی اشاره کرد و گفت: 70 درصد آب در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد، بنابراین لازم است که در این زمینه نیز مراوداتی داشته باشیم و علاوه بر آن در مبحث دریاچه ارومیه، امکان مدیریت همکاری بیشتر بین ایران و آلمان فراهم است.

اشمیت در پایان امضای تفاهم‌نامه DLG در شیراز، سنجیدن ظرفیت صادراتی بین دو کشور، گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف و بحث و بررسی پیرامون محصولات کشاورزی را پیشنهاد داد.

در پایان نشست مشترک دو وزیر کشاورزی آلمان و ایران، سند همکاری در زمینه دامپزشکی به امضای مسئولان دامپزشکی دو کشور رسید و دو طرف بر افزایش مراودات تجاری و گسترش همکاری‌ها تأکید کردند./

M-950122-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید