Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی دزفول به ایانا خبر داد:

خسارت 83 میلیارد تومانی سیل به روستاهای دزفول

بارش‌های 26 و 27 فروردین‌ماه سال جاری باعث طغیان رودخانه دز در استان خوزستان به‌ویژه در شهرستان دزفول شده است و تاکنون پنج‌هزار هکتار تحت تأثیر سیل قرار گرفته و برآوردهای اولیه حاکی از خسارت 83 میلیارد تومانی به بخش کشاورزی بوده است.

خسارت 83 میلیارد تومانی سیل به روستاهای دزفول


رئیس جهاد کشاورزی دزفول امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تقریباً همه روستاهای حاشیه رودخانه دز در غرب و شرق تحت تأثیر طغیان قرار گرفته‌اند و بخش‌های زیادی از مزارع، اراضی کشاورزی، کانال‌ها، سیل‌بندها، باغ‌ها و حتی منازل مسکونی زیر آب رفتند.

زارعی افزود: برآوردهای اولیه حاکی است که بیش از 83 میلیارد تومان خسارت به روستاهای سیل‌زده وارد شده است و روشن است با فروکش کردن سیل طی روزهای آینده، بزرگی خسارت تغییر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای اطراف شهرک پیروزی، بهره‌وری و همچنین شهرک شهیدبهشتی زیر آب قرار دارند و خسارت حداکثری دیده‌اند.


روستاییان از مسیر طغیان رودخانه خارج شده بودند

رئیس جهاد کشاورزی دزفول ادامه داد: با اطلاع‌رسانی به‌موقع و پیش‌بینی‌های دقیق سازمان هواشناسی پیش از وقوع سیل اقدام به خارج کردن اهالی از روستاها کردیم و احشام نیز به تناسب آن از روستاها خارج شدند، هرچند نمی‌توان ناپدید شدن تعدادی از احشام را انکار کرد، اما بخشی از گاومیش‌ها به‌عنوان احشام ناپدیدشده بازخواهند گشت و از تعداد دام‌های ناپدیدشده کاسته خواهد شد.

زارعی تصریح کرد: اکنون دبی رودخانه بالای یک‌هزار مترمکعب بوده و هنوز سیل فروکش نکرده است.

وی یادآور شد: ستاد حوادث غیرمترقبه از هفته گذشته در مناطق مختلف دزفول با ایجاد چادر برای مناطق سیل‌زده شرایط لازم برای اسکان روستاییان را فراهم کرده و هواپیما و سایر تجهیزات نیز آماده شده‌اند.

زارعی تأکید کرد: مهم‌ترین اقدامی که در شرایط کنونی باید به آن اندشید، چگونگی بازسازی سیلاب‌ها و گل و لای باقیمانده از سیل در اراضی است و جبران خسارت واردشده به اراضی کشاورزی و کشاورزانی که معیشت خود را از این طریق تأمین می‌کنند، مهم‌ترین دغدغه ستاد بحران است.

وی با غیرمسئولانه خواندن برخی از آمارها و ارقامی که در شبکه‌های مجازی پیرامون وقوع سیل منتشر شده است، اظهار داشت: میزان اراضی آسیب‌دیده از بروز طغیان رودخانه دز پنج‌هزار هکتار است و سایر عدد و ارقامی که بدون ملاحظه منتشر می‌شوند، صحت ندارد./




F-950128-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید