Iranian Agriculture News Agency

نخستین جلسه کمیته تخصصی کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری در سال 1395 برگزار شد؛

کلیات ایجاد سامانه پنجره واحد خدمات امور زمین تصویب شد/ بررسی تصرفات اراضی موسوم به فرودگاه بین‌المللی قم

نخستین جلسه کمیته تخصصی کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری در سال 1395 با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و قضایی ذی‌نقش در حوزه مدیریت زمین و با دستور کار بررسی طرح پیشنهادی برای ایجاد سامانه پنجره واحد و یکپارچه بررسی و صدور استعلام‌ها، مجوزها و موافقت اصولی‌های حوزه زمین و همچنین بررسی پرونده‌های تصرفات اراضی موسوم به فرودگاه بین‌المللی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از وابط عمومی سازمان امور اراضی کشور این جلسه که پنجمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری و نخستین جلسه این کارگروه در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بوده است به ریاست رئیس سازمان امور اراضی کشور و دبیر کارگروه و با حضور نمایندگان نهاد ریاست جمهوری، دادستانی کل کشور، شورای حفظ حقوق بیت‌المال، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دیوان محاسبات، بنیاد مسکن، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری، سازمان امور اراضی کشور، معاون عمرانی استانداری قم و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قباد افشار دبیر کارگروه طی سخنانی با اشاره به آغاز سال 1395 و نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گفت: در سال جدید وظیفه دستگاه‌های مرتبط و ذی‌نقش در امور زمین این کارگروه و کمیته‌های تعیین شد، برای انجام اقدامات عملی برای پیشگیری و برخورد با تخلفات و سوءاستفاده‌ها در این حوزه خطیرتر بوده و یکی از لازمه‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبارزه جدی و عملی با زمین‌خواری و تصرفات و تخلفات حوزه اراضی است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه این کارگروه در بهار سال 1394 و متعاقب بیانات مهم مقام معظم رهبری در اسفندماه سال 1393 و مصوبه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل و آغاز به کار کرده برخی اقدامات و تصمیم‌های اتخاذشده از سوی کارگروه، کمیته تخصصی، دبیرخانه و هیأت ویژه بررسی و پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز استان‌ها در طول سال گذشته را تشریح کرد.

قباد افشار افزود: طی سال گذشته هیأت ویژه تعیین‌شده از سوی کارگروه به ریاست مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از مناطق در معرض تهدید استان‌هایی که در حوزه تصرفات و تخلفات حوزه زمین دچار چالش و بحران هستند سفر کرده و پرونده‌های مهم این مناطق نیز در دستور کار جلسات کمیته تخصصی و نیز پیگیری‌های دبیرخانه قرار گرفته است. در جریان این سفرها با بررسی پرونده‌های مهم تصرفات، تخلفات و زمین‌خواری‌ها تصمیم‌های مهمی در این زمینه اتخاذ شد. بازدید از اراضی منطقه حیران در غرب گیلان، روستای زیارت در استان گلستان، باغ‌شهرهای فارس، شمال و شرق تهران، اراضی مناطق مختلف استان البرز و مازندران و... ازجمله سفرهای این هیأت بود که حاصل این سفرها هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌نقش برای شناسایی و برخورد با تخلفات صورت‌گرفته، توقف بسیاری از ساخت و سازها، معرفی پرونده تصرفات و تخلفات صورت‌گرفته به مراجع قضایی بوده است.

در ادامه این جلسه، طرح تهیه‌شده برای ایجاد سامانه پنجره واحد و یکپارچه بررسی و و صدور استعلام‌ها، مجوزها و موافقت اصولی‌ها و سایر خدمات قابل ارائه در حوزه زمین از سوی یکی از دستگاه‌ها ارائه و شرکت‌کنندگان در جلسه به تفصیل نظرات خود و رویکردهای سازمان متبوع خود درباره ضرورت ایجاد پنجره واحدی برای ردیابی و رهگیری خدمات قابل ارائه در حوزه زمین و همچنین نقاط قوت احتمالی و ابهامات موجود درباره ایجاد چنین بستری و نحوه مدیریت و نظارت بر این سامانه را تشریح کردند.

در این جلسه اعضا ضمن با موافقت با کلیات ایجاد سامانه پنجره واحد مقرر کردند که با توجه به اهمیت موضوع با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ارائه‌کننده خدمات حوزه زمین و دستگاه‌های نظارتی و وزارت ارتباطات به‌عنوان تأمین‌کننده زیرساخت لازم طی یک ماه آینده نسبت به بررسی جزئیات سامانه پیشنهادی و فرایند عمل آن و ارائه ساز و کاری اجرایی فعالیت این سامانه به کمیته تخصصی و کارگروه اقدام کنند.

دومین دستور کار کمیته تخصصی کارگروه برخورد با زمین‌خواری نیز بررسی پرونده تصرفات اراضی موسوم به فرودگاه بین‌المللی قم و اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله سازمان جنگل‌ها و مراتع و استانداری و سازمان جهاد کشاورزی قم بود. در این رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل منابع طبیعی استان قم و همچنین معاون استاندار به تشریح سوابق این پرونده و اقدامات قضایی و اجرایی انجام‌شده برای برخورد با تصرفات و تخلفات صورت گرفته از سوی شرکت مذکور و نیز مسئولان وقت پرداختند.

در ادامه نمایندگان دستگاه‌های مختلف ضمن توضیح درباره مجموعه مجوزهای لازم برای ایجاد شهرک و فرودگاه در این منطقه به بررسی اقدامات این شرکت برای اخذ مجوزهای لازم، نوع تخلفات موجود در پرونده و چگونگی صورت گرفتن تصرفات انجام شده پرداخته و در نهایت اعضا درباره ارائه پیشنهاداتی برای روال قانونی بازگرداندن این اراضی به منابع ملی، احقاق حقوق دولت و برخورد با تخلفات مسئولان وقت و شرکت متخلف توافق کردند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید