Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان محصولات آبزی خبر داد:

فرانسه به دگرگونی فعالیت‌های شیلاتی ایرانی کمک می‌کند/ سهم 10 درصدی آبزیان از صادرات کشاورزی

توسعه همکاری‌های ایران و فرانسه در حوزه شیلاتی به‌ویژه برای آبزیانی نظیر جلبک، صدف، خیار دریایی، لابستر و گیاهان دریایی که در ایران مصرف خوراکی ندارند، موضوع مشترک فعالیت‌های آینده ایران و فرانسه قرار خواهد گرفت.

فرانسه به دگرگونی فعالیت‌های شیلاتی ایرانی کمک می‌کند/ سهم 10 درصدی آبزیان از صادرات کشاورزی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان محصولات آبزی در حاشیه دیدار شامگاه دیروز وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر حمل و نقل و شیلات فرانسه گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت پرورش میگو در جنوب کشور از ابتدا توسط محققان فرانسوی آغاز به کار کرده است.

خدایی افزود: در بخش صادرات آبزیان، ایران طی سال‌های گذشته از تنوع محصولاتی قابل توجهی برخوردار بوده است، به‌طوری که 10 درصد صادرات محصولات کشاورزی را آبزیان تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این رقم در حالی است که حجم تولید آبزیان کشور یک درصد نیاز تولید سایر محصولات کشاورزی است.

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان محصولات آبزی با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران و کشور فرانسه ادامه داد: فرانسه همواره یکی از بازارهای مناسب میگوی ایران بوده و میگوی ایرانی نیز توانسته است با برخورداری از کیفیت مناسب، همواره بازار مناسبی برای خود در این کشور فراهم کند، اما طی سال‌های گذشته با ایجاد محدودیت‌های جدیدی که برای صادرات این فرآورده دریایی به‌وجود آمد، عملاً صادرات میگو به کشور فرانسه متوقف شد.

خدایی تصریح کرد: انتظار می‌رود صادرات میگوی ایرانی که از کیفیت بالایی برخوردار است، طی دیدار وزیران دو کشور، به روند گذشته بازگردد.

وی یادآور شد: در حوزه انتقال تکنولوژی، عرضه میگو به‌صورت فرآوری‌شده همان‌گونه که فرانسه توانست در ویتنام شرایط توسعه محصولات شیلاتی این کشور را فراهم آورد، ایران نیز می‌تواد فاز جدیدی در همکاری‌های خود با فرانسه ایجاد کند.


خیار دریایی، لابستر و جلبک، موضوع مشترک فعالیت‌های ایران و فرانسه

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات همچنین در حاشیه دیدار با دو وزیر ایران و شیلات گفت: مؤسسه علوم شیلاتی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مؤسسه‌های علوم شیلاتی در کشور به‌شمار می‌رود که دارای 98 سال سابقه است.

پورکاظمی افزود: این مؤسسه دارای 12 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی در سواحل دریای خزر و جنوب کشور است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این، سابقه فعالیت ایران و فرانسه با حضور محققان بزرگی نظیر گرف در استان اوردو داشته است.

پورکاظمی ادامه داد: دو مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی، قزل‌آلا و ماهی آزاد با محوریت اصلاح نژاد در تنکابن و یاسوج فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: برای پرورش ماهی در قفس و همچنین اصلاح نژاد آنها و توسعه پرورش ماهیان خاویاری زمینه همکاری با کشور فرانسه وجود دارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات یادآور شد: سه گونه بومی در کشور وجود دارد که اکنون برای اصلاح نژاد آنها فعالیت می‌شود.

پورکاظمی تأکید کرد: در حوزه واکسن آبزیان نیز می‌توان از اطلاعات و دانش روز دنیا با همکاری فرانسوی‌ها بهره گرفت.

وی اظهار داشت: در حوزه تحقیقات و غنی‌سازی ذخایر به‌ویژه در عمق بالای 400 متر نیز ایران آمادگی دارد از دانش امروز و تکنولوژی روز فرانسوی‌ها استفاده کند.

پورکاظمی همچنین افزود: در جنوب کشور نیز جلبک، گیاهان دریایی، صدف، خیار دریایی و لابستر می‌تواند موضوع همکاری‌های مشترک دو کشور قرار گیرد./

F-950131-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید