Iranian Agriculture News Agency

برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه منتشر شد

حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در راستای افزایش خوداتکایی محصولات زراعی راهبردی شامل گندم، جو، برنج، ذرت، پنبه، چغندرقند، دانه‌های روغنی و حبوبات در قالب برنامه‌ای جامع منتشر شد.

برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه منتشر شد


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در کتابی با عنوان "برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه 1404 - 1393" که به نویسندگی کاظم خاوازی، محمدرضا بلالی، کامبیز بازرگان، ناصر داوتگر و سایران منتشرشده توسط مؤسسه تحقیقات خاک و آب در سال 1393 تدوین شد.

در مقدمه این کتاب به مفهوم "توان خاک برای تأمین عناصر غذایی به مقدار کافی و در توازن مطلوب برای رشد گیاه" ازجمله مهم‌ترین عوامل در دستیابی به امنیت غذا و کشاورزی پایدار اشاره شد.

همچنین الزامات برنامه آموزشی و ترویج حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه از سطح ملی تا منطقه‌ای و محلی در مقدمه آمده است.

لازم به ذکر است، این کتاب در 11 فصل به چاپ رسیده که شامل: روند تغییرات جمعیت، تولید محصولات کشاورزی و وضعیت منابع خاک و آب، وضعیت حاصلخیزی خاک‌های کشور و ضرورت ارتقاء توان آن، مواد آلی، اهمیت و راهکارهای حفظ و ارتقاء آن در خاک‌های زراعی کشور، نظام برآورد، تولید، تأمین، توزیع و مصرف کود، نظام توصیه و مصرف کود، تقویت جایگاه نسخه‌نویسی بر مبنای آزمون خاک و گیاه، نظام کنترل کیفی کود، استانداردسازی مواد کودی در ایران، کود، کیفیت محصول و ملاحظات محیط زیستی، پژوهش‌های حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، دستاوردها و نیازهای پژوهشی آینده، آموزش و ترویج حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه، ساختار و الزامات اجرای برنامه است.

جلد نخست این کتاب همچنین برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در راستای افزایش خوداتکایی محصولات راهبردی زراعی 1404 - 1393 و محصولات زراعی راهبردی شامل گندم، جو، برنج، ذرت، پنبه، چغندرقند، دانه‌های روغنی و حبوبات را از لحاظ حاصلخیزی خاک و از تمامی جنبه‌ها بررسی کرده است./



M-950205-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید