Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفت‌وگو با ایانا:

پرورش نیمه‌صنعتی آرتمیا به نتایج مثبت رسید

از ابتدای سال جاری بررسی برای وجود مجدد چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه ارومیه تحت پایش قرار گرفته، اما تاکنون دلایل مستدلی از شروع چرخه حیات این موجود آبزی یافت نشده است.

پرورش نیمه‌صنعتی آرتمیا به نتایج مثبت رسید


رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از افزایش تکثیر و پرورش نیمه‌صنعتی آرتمیا در استخرهای خاکی و بتونی با استفاده از پوشش پلاستیک فشرده خبر داد و گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از هدررفت آب در صنعت آبزی‌پروری، استفاده از پوشش‌های ژئوممبران (پلاستیک فشرده) است که می‌تواند توان تولیدی در واحدها را افزایش دهد.

یوسفعلی اسدپور افزود: این پژوهش در مرکز تحقیقات آرتمیای کشور مورد مطالعه قرار گرفته و به نتایج مثبتی دست یافته‌ایم که می‌تواند ضمن برآورد نیازهای آبزی‌پروری در صرفه‌جویی آب مؤثر واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید با این روش مناسب بوده و کیفیت بالایی داشته و در بسیاری از مناطق کم‌آب که با مشکل یا بحران آب روبه‌رو هستند، می‌تواند اثربخش باشد.

اسدپور ادامه داد: تکثیر و پرورش انبوه آرتمیا در مناطق شوره‌زار جایگزین مناسبی خواهد بود و می‌تواند در اصلاح الگوی کشت مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: این روش ضمن ایجاد تولید برای خودکفایی و ممانعت از خروج ارز به خارج از کشور می‌تواند نیازهای صنعت آبزی‌پروری را پاسخ داده و در توسعه تولید مؤثر واقع شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یادآور شد: در سال 1391 تا سال جاری این طرح به‌صورت پایلوت در ضلع غربی دریاچه ارومیه و در هشت استخر پرورشی به انجام رسید و نتایج مثبتی داشته است.

اسدپور تأکید کرد: طی سال‌های 1393 و 1394 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این پایلوت به انجام رسید و در حال حاضر نیز برای متقاضیان، در مرحله بهره‌برداری است.

وی اظهار داشت: میزان تولید در واحد سطح در این طرح دو تا سه برابر روش معمول بوده و کیفیت مناسبی دارد.


پایش وجود مجدد چرخه زیستی آرتمیا آغاز شد

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور درباره وضعیت آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه گفت: از ابتدای سال جاری، وجود مجدد چرخه زیستی آرتمیا در دریاچه توسط این مرکز تحت پایش قرار گرفته است.

اسدپور همچنین افزود: با وجود اینکه یک ماه از سال 1395 می‌گذرد، تاکنون دلایل مستدلی از شروع چرخه مجدد رشد آرتمیا در دریاچه یافت نشده است، اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در پنج ایستگاه تحقیقاتی اطراف دریاچه ارومیه، بررسی برای ادامه وضعیت رشدی آرتمیای دریاچه ارومیه با وجود آنکه امسال بارندگی‌ها مناسبی وجود داشته، در حال انجام است.

اسدپور در پایان اظهار امیدواری کرد که چرخه زیستی آرتمیای دریاچه ارومیه با افزایش سطح آب این دریاچه دوباره از سر گرفته شود./

M-950206-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید