Iranian Agriculture News Agency

عضو کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران در گفت‌وگو با ایانا:

خوداظهاری، مانع تقلب و دستکاری در صنایع غذایی می‌شود

دلیل کاهش قیمت هر کیلوگرم سوسیس و کالباس نسبت به گوشت قرمز، سرشکن شدن قیمت‌ها در صنعت است و نمی‌توان این امر را صرفاً نتیجه تقلب دانست.

خوداظهاری، مانع تقلب و دستکاری در صنایع غذایی می‌شود


کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه "خمیر مرغ" یک ماده اولیه همانند سایر مواد مصرفی است که می‌تواند با رعایت ایمنی و کیفیت و در شرایط استاندارد تولید شود، گفت: متأسفانه عدم رعایت مقررات و ضوابط از سوی برخی افراد، باعث ممنوعیت مصرف آن شده است که این امر تنها به منزله پاک کردن صورت‌مسئله است.

پریسا فلاحی افزود: با رعایت استانداردها و نظارت سازمان‌های متولی، لغو این ممنوعیت دور از انتظار نیست و باید چاره‌ای جز پاک کردن صورت‌مسئله اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها پیامدی که ممنوعیت تولید خمیر مرغ دارد، تولید و استفاده غیرقانونی آن است؛ پیش از این دستگاه‌های نظارتی روی تولید آن مداخله می‌کردند و جلوی بسیاری از تخلفات گرفته می‌شد، اما هم‌اکنون تنها باعث شده است متخلفان بدون نگرانی این مواد را غیرقانونی و بدون استاندارد تولید و مصرف کنند.

فلاحی درباره استانداردهای سوسیس و کالباس ادامه داد: تمامی مواد اولیه استفاده‌شده در سوسیس و کالباس باید دارای استاندارد باشند و قیمت این محصولات با توجه به درصد گوشت مورد استفاده تعیین می‌ود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ذهنیتی خلاف واقعیت میان مردم شکل گرفته است که چگونه ممکن است هزینه هر کیلوگرم گوشت برای خانوار حدود 30 هزار تومان باشد و کالباس 90 درصد نیز به قیمت 25 هزار تومان به فروش برسد، باید گفت دلیل این کاهش قیمت این است که هزینه‌ها در صنعت سرشکن می‌شوند و برای خریدار ارزان‌تر تمام می‌شود.

عضو کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران یادآور شد: باید به این نکته نیز توجه کرد که این کاهش قیمت سوسیس و کالباس نسبت به گوشت باید در محدوده قانونی باشد، وقتی سوسیس را به قیمت هر کیلوگرم سه‌هزار تومان می‌فروشند، خریدار باید خود متوجه این امر باشد که اگر پوشش‌های این محصولات را آب خالی نیز پر کنیم، هزینه آن بیشتر از سه‌هزار تومان خواهد شد.

فلاحی با بیان اینکه استانداردهای این محصولات تحت نظارت سازمان ملی استاندارد، سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو هستند، تأکید کرد: سازمان دامپزشکی کنترل بخش فرآورده‌های خام دامی مانند گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ را عهده‌دار است، سازمان ملی استاندارد پس از کنترل، لوگوی خود را روی محصولات می‌زنند و سازمان غذا و دارو پروانه ساخت را به محصول می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو بر اساس ادعاهایی تولیدکننده نمونه‌برداری کرده و سپس این ادعاها را تأیید یا رد می‌کند، اظهار داشت: در هیچ‌کجای دنیا تولید و استانداردسازی به این سبک صورت نمی‌گیرد و بهترین حالت برای لیبلینگ این محصولات "خوداظهاری" است.

فلاحی همچنین گفت: در این شیوه تولیدکننده بیان می‌کند که در محصول از چه موادی استفاده کرده است و بر اساس آن لیبلینگ صورت می‌گیرد و سازمان‌های ناظر نیز صحت ادعای تولیدکننده را بررسی می‌کنند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که در کشور ما، این سازمان‌ها هستند که تعیین می‌کنند در محصولات چه موادی مصرف شود و اجازه نمی‌دهند تولیدکنندگان در چارچوب قانون به آنچه به نظرشان صحیح است، عمل کنند.

عضو کارگروه صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه روش "خوداظهاری" علاوه بر تنوع قیمت باعث رقابت بین تولیدکنندگان نیز می‌شود، خاطرنشان کرد: امروزه تولیدکنندگان برای آنکه قیمت تمام‌شده محصولات را کاهش دهند، سعی می‌کنند قانون را دور بزنند و در مواد استفاده‌شده تقلب می‌کنند، در حالی که "خوداظهاری" به آنها اجازه تولید با قیمت دلخواه را می‌دهد.

فلاحی ادامه داد: در این روش تولیدکننده جدول ارزش غذایی محصول تولیدشده را روی آن ارائه می‌دهد و مصرف‌کننده با توجه به آن در خرید حق انتخاب دارد و شفاف‌سازی نیز صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مصرف‌کنندگان در آگاهی‌یابی از مواد اولیه این محصولات محق است، تصریح کرد: "خوداظهاری" با ایجاد رقابت، جلوی دستکاری در میزان مصرف مواد اولیه و دستکاری‌های متقلبان را نیز می‌گیرد و قیمت متنوع در این محصول هم به نفع تولیدکننده و هم مصرف‌کننده خواهد بود.

فلاحی در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره هجمه‌هایی که هرچند وقت درباره سوسیس و کالباس و استفاده از گوشت سگ و گربه و... مطرح می‌شود، یادآور شد: اینکه چه کسی و چرا این کارها را انجام می‌دهد، شاید آن‌چنان مورد بحث نباشد، اما آنچه در این زمینه جالب است، سکوت ارگان‌های نظارتی در این باره است.

وی در پایان تأکید کرد: چرا هر کس هرآنچه می‌خواهد را انجام می‌دهد و سازمان‌های نظارتی عکس‌العملی نشان نمی‌دهند؟ پس نقش نظارتی آنها چگونه تعریف می‌شود؟ سکوت برای چیست؟ چرا هیچ دفاعیه‌ای ارائه نمی‌شود و حرفی زده نمی‌شود؟ سکوت در این زمینه بی‌معنی است./

A-950212-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید