Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن خاک ایران در گفت‌وگو با ایانا:

طلاق خاک از کشاورزی محال است/ گردهمایی دانشمندان جهان اسلام برای حل معضلات خاک

نگاه تک‌بعدی به خاک راه به جایی نخواهد برد و باید بتوانیم بدون تشویش اذهان عمومی، تمامی وجوه کشاورزی، محیط زیست و بهداشت را در این حوزه مدنظر قرار دهیم.

طلاق خاک از کشاورزی محال است/ گردهمایی دانشمندان جهان اسلام برای حل معضلات خاک


رئیس انجمن خاک ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و در واکنش به موضع پروفسور حسین قدیری، استاد خاک‌شناسی دانشگاه گریفیث استرالیا که در یازدهمین گفت‌وگوی پارک پردیسان گفته بود "به ایران آمده‌ام تا طلاق خاک را از کشاورزی بگیرم"، با بیان اینکه جدایی خاک از کشاورزی در شرایط حال حاضر کشور امری محال است، گفت: در استرالیا و آمریکا بیش از 100 سال است که روی مسائل اساسی کشاورزی کار کرده‌اند و اکنون به‌دنبال مسائل محیط زیستی هستند.

منوچهر گرجی افزود: نمی‌توان به خاک یک‌بعدی نگاه کرد، در کشور ما که هنوز کاری برای کشاورزی صورت نگرفته، جدایی خاک از کشاورزی بعید است، اما می‌توان خاک را در تمامی وجوه مد نظر قرار داده و به محیط زیست توجه بیشتری نشان داد.

وی با اشاره به اینکه ما کم‌توجهی به محیط زیست را رد نمی‌کنیم و خود خواستار توجه بیشتر به این مقوله هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی اظهارنظرها باعث به‌هم‌ریختگی ذهن دانشجویان این رشته می‌شود که باید تنها به سمت محیط زیست حرکت کنند، در صورتی که برنامه ما فعالیت دوبعدی در عرصه کشاورزی و محیط زیست است و تک‌بعدی کردن خاک نگرانی‌هایی را در پی خواهد داشت.

گرجی از برگزاری نشست بین‌المللی خاک با عنوان تهدیدهای جهانی خاک در دانکشده جغرافیای دانشگاه تهران در 15 اردیبهشت‌ماه خبر داد و تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود ما در کشور بر تولید تأکید می‌کنیم، باید گفت که یکی از اهداف دنیا و به تبع آن ما تولید است،‌اما این تولید باید با برنامه انجام گیرد تا علاوه بر ارتقاء سطح کشاورزی کشور بتوانیم معضلات محیط زیست را نیز حل کنیم.

وی ادامه داد: مردم تمامی دنیا نیازمند غذا هستند و هیچ‌کجای دنیا شاهد جدایی خاک از کشاورزی نیستیم.

رئیس انجمن خاک ایران یادآور شد: قسمت عمده‌ای از معضلات حال حاضر در قانون خاک دیده شده است و با تصویب آن می‌توانیم از رخ دادن بسیاری اتفاقات نامطلوب جلوگیری کنیم.

گرجی با اشاره به اینکه مرکز اتحادیه دانشمندان جهان اسلام در ایران و در دانشگاه تهران است، تأکید کرد: قرار بر این بود که نشست‌هایی در سطح بین‌المللی بین دانشمندان جهان اسلام با موضوع محیط زیست، آب و خاک برگزار شود که پس از برگزاری دو نشست نخست، فردا دانشمندانی از جهان اسلام و کشور برای حل معضلات خاک گردهم می‌آیند.

وی در پایان از تنظیم پروتکلی در این نشست برای شکل‌گیری ارتباط بهتر میان کشورهای جهان اسلام برای حل معضلات خاک خبر داد./

A-950214-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید