Iranian Agriculture News Agency

بحران محیط زیست به سینمای ایران رسید

دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز، در خصوص تعداد آثار ارسالی، کم و کیف برگزاری جشنواره و سالن‌های نمایش گفت.


دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز، در خصوص تعداد آثار ارسالی، کم و کیف برگزاری جشنواره و سالن‌های نمایش گفت.

فرهاد توحیدی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم سبز، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بحران محیط زیست در کشور گفت: متاسفم که بحران محیط زیست به یکی از دغدغه‌های اولیه جامعه ایران تبدیل شده است؛ البته محیط زیست یک مسئله فرا ملی است. همان طور که ریزگردها مرز نمی‌شناسند و از صحرای عربستان و بیابان‌های عراق وارد کشور می‌شوند، بحران محیط زیست نیز یک مقوله بین‌المللی است.

وی افزود: تابستان گذشته یک همایش جهانی در سازمان ملل متحد با شرکت بیش از 170 کشور برگزار شد تا اقداماتی انجام شود که دمای زمین در مدت ده سال آینده، بیش از دو درجه بالا نرود. تمام این اقدامات و این راهکارها برای این است که حفاظت از محیط زیست به یک چالش در کره زمین تبدیل شده است و مسائلی مثل گرمای زمین یا پاره شدن لایه ازن به معضل تبدیل شده است.

دبیر پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ادامه داد: در کشور ما نیز این بحران وجود دارد؛ مثل وجود بحران کمبود آب که سال گذشته 500 شهر کشور درگیر آن بودند. همه ما به این نکته توجه داشته باشیم که محیط زیست به مثابه یک نعمت خداوندی در اختیار ما قرار دارد و ما حق تخریب آن را نداریم. متاسفانه تعلیم و تربیت در زمینه حفاظت از محیط زیست در کشور ما بسیار کم است و تا زمانی که حفاظت از محیط زیست به یک دغدغه و حفظ آن به یک امر وجدانی تبدیل نشود، موفقیت در این امر میسر نیست. من مطمئن هستم اگر در این زمینه آگاهی لازم به مردم داده شود، آنها نیز به حفاظت از محیط زیست مبادرت به خرج خواهند داد.

فرهاد توحیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کم و کیف برگزاری جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: حدود 1500 فیلم از ایران و 41 کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. فیلم ها در بخش‌های فیلم کوتاه، مستند، فیلم داستانی کوتاه و فیلم داستانی بلند مورد داوری قرار خواهند گرفت و بخش بین‌الملل از بخش داخلی جدا خواهد بود.

توحیدی افزود: حدود 12 مهمان از کشورهای مختلف در زمان برگزاری جشنواره خواهند آمد که بعضی از آنها در هیئت داوران حضور دارند و مهمترین آثار ساخته شده از سال 2011 تا 2016 دنیا در جشنواره امسال به نمایش در خواهد آمد. یکی از مهمترین فیلم‌های ساخته شده در جهان در مورد محیط زیست که هنوز اکران نشده است، فیلم «زمین» ساخته یان آرتور، کارگردان بزرگ فرانسوی است. اثر مهم بعدی فیلم «قدرت تغییر» است که هم اکنون بر روی پره سینماهای آلمان است.

وی اظهار داشت: این جشنواره از تاریخ 24 تا 31 اردیبهشت ماه در سینما فلسطین و سینما کانون و در تمام مراکز استانها به اجرا در می‌آید.

توحیدی در خصوص کمک و یاری سایر رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما افزود: به طور حتم این جشنواره بدون کمک رسانه‌ها نمی‌تواند به تمام اهداف خود برسد. به ویژه سازمان صدا و سیما که می‌تواند نقش مهمی در اطلاع رسانی داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید