Iranian Agriculture News Agency

ذرت‌کاران خوزستانی در انتظار پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی/ 32 درصد ذرت تولیدی کشور در خوزستان

با وجود آنکه ذرت‌کاران خوزستانی برای تحویل محصول خود در بورس پیش‌قدم بودند، اما آن بخش از بهای محصول فروخته‌شده که باید دولت بابت مابه‌التفاوت پرداخت می‌کرد، سود محصولشان بوده که همچنان پرداختش در هاله‌ای از ابهام است.

ذرت‌کاران خوزستانی در انتظار پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی/ 32 درصد ذرت تولیدی کشور در خوزستان


مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره خرید تضمینی ذرت خوزستان گفت: در استان خوزستان بیش از 260 هزار تن محصول ذرت در قالب بورس عرضه شد و توانست بخش اعظمی از بار سنگین دولت را که هرساله در پرداخت خرید تضمینی وجود داشت، سبک کند.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: اما مسئله‌ای که در این بین وجود دارد، آن است که مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با خرید محصول در بورس کالا که در تعهد دولت بود، هنوز باقی مانده است که البته اگر قرار بود همه 960 تومان بهای هر کیلوگرم ذرت توسط دولت پرداخت می‌شد، کشاورزان این مقدار از بهای محصول خود را نیز نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است در سال جاری که قرار است تمامی استان‌ها وارد چرخه قیمت تضمینی شوند، سازمان بورس خودش را آماده کند، زیرا کشاورزان بیشتر مناطق کشور از سیل اخیر آزرده شده‌اند و کم‌طاقتی آنها ممکن است آستانه صبرشان را کاهش دهد.

قاسمی‌نژاد ادامه داد: 32 درصد ذرت کشور در استان خوزستان تولید می‌شود و عرضه این محصول در بورس در سال گذشته کمک بزرگی به ذرت‌کاران منطقه بود که بتوانند 70 درصد بهای واقعی محصول خود را دریافت کنند، اما دولت نیز باید مساعدت‌های لازم را داشته باشد و بهای مابه‌التفاوت محصول آنها را هرچه سریع‌تر پرداخت کند.


تقویت زیرساخت‌ها برای حضور موفق جو و ذرت در بورس

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان فرهنگ‌سازی و اعتماد کشاورزان را دو عامل موفقیت عرضه ذرت و جوی تولیدشده در کشور در بورس کالا دانست و تصریح کرد: لازم است تشکیلات موجود در بورس کالا، انبارهای استان‌ها و سایر بخش‌ها بیشتر تقویت شود تا نتیجه بهتری از این نوع خرید گرفته شود.

وی یادآور شد: تولید جو در استان خوزستان بیش از 150 هزار تن است، اما بیشتر خودمصرفی است و قرار است امسال بخشی از آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان واسط کشاورزان و بورس خریداری، آماده‌سازی و سپس در بورس کالا وارد شود و بقیه استان‌های کشور نیز درباره محصول جو چنین تصمیمی دارند و بخش دیگری مستقیم توسط کشاورزان تحویل بورس می‌شود، اما نکته آنکه مابه‌التفاوت‌ها نباید از یاد برده شود و لازم است دولت هرچه سریع‌تر این مسئله را تا قبل از برداشت محصول حل کند.


20 میلیون تومان از دولت طلبکارم

کشاورز خوزستانی نیز در گفت‌وگو با ایانا از وضعیت نامناسب بهره‌برداران منطقه اندیمشک خبر داد و گفت: محصول ذرتی که دارای قیمت تضمینی 960 تومانی بود، به بورس کالا با قیمت 610 تا 640 تومان فروختیم و با وجود آنکه مبلغ آن بعد از چند روز پرداخت شد، اما هنوز مابه‌التفاوتی که دولت باید پرداخت کند را دریافت نکرده‌ایم.

میلاد جعفرنیا افزود: ذرت‌کاران به‌عنوان محصول دوم، گندم را در اراضی خود کشت کرده‌اند و از آنجا که بیشتر آنها فاقد سرمایه‌های لازم هستند، امسال نتوانستند به محصول گندم خود خوب رسیدگی کرده و سم، کود و سایر نهاده‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: به برداشت محصول گندم نزدیک می‌شویم و نیازمند ادوات برداشت هستیم و امید می‌رود هرچه سریع‌تر دولت مبلغ مابه‌التفاوت را پرداخت کند تا بتوانیم بدهی‌های گذشته را تسویه کنیم.

جعفرنیا که 70 تن از محصول خود را تحویل بورس کالا داده است، حدود 20 میلیون تومان از دولت طلبکار است و امیدوار است که بتواند بخشی از قرض خود را با مساعدت‌های دولت پرداخت کند.

گفتنی است، این کشاورز شمال استان خوزستان دارای مدرک لیسانس و در رشته مهندسی زراعی تحصیل کرده است و همچنان منتظر دریافت مابه‌التفاوت‌ها و کارتی است که قرار بود توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای دریافت نهاده‌ها بتواند خرید کند./

M-950218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید