Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه خبر داد:

آغاز مبارزه با آفت ملخ در فیروزکوه

دیده‌بانی آفت ملخ در پنج‌هزار هکتار از اراضی شهرستان فیروزکوه در مناطق امین‌آباد، حصاربن، سیمین‌دشت، انزها، درده، پیرده، سرانزا، ورسخواران، سله‌بن، سلمان، وشتان، مهاباد، سرخدشت و آب باریک آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه از آغاز دیده‌بانی آفت ملخ در پنج‌هزار هکتار از اراضی این شهرستان در مناطق امین‌آباد، حصاربن، سیمین‌دشت، انزها، درده، پیرده، سرانزا، ورسخواران، سله‌بن، سلمان، وشتان، مهاباد، سرخدشت و آب باریک خبر داد و گفت: بیشتر ملخ‌های بومی شهرستان از دو نوع بدون بال، با نام‌های Polysarcus Elborzianus و Bradipura Lapitus هستند.

مسعود ایلکا با اشاره به اینکه محل زندگی این آفت ارتفاعات بالای یک‌هزار و 700 متری است، افزود: به‌دلیل کاهش پوشش گیاهی در ارتفاعات، ملخ‌ها به سمت دامنه‌های پایین‌تر و دشت‌ها سرازیر می‌شوند که باعث بروز خسارت زیادی در اراضی زراعی و باغ‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان هجوم این آفت به عواملی چون میزان بارندگی و دمای محیط بستگی دارد؛ عمر مفید این ملخ‌ها دو ماه و حشره بالغ ماده در هر بار تخم‌گذاری حدود 40 تا 45 عدد تخم تولید می‌کند.

ایلکا ادامه داد: بیولوژی این آفت به‌گونه‌ای است که تخم‌ها به مدت یک سال در خاک باقی مانده و سال دوم شاهد گسترش وسیع آن هستیم؛ این نوع ملخ‌ها دارای یک نسل در سال بوده و با پنج سن پورگی، مجموعاً یک دوره فعالیت حدوداً 60 روزه دارند.

وی تصریح کرد: عمر حشره بالغ این آفت حدود 23 روز است که قبل از رسیدن به سن بلوغ باید مبارزه شیمیایی انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه یادآور شد: کارشناسان حفظ نباتات جهاد کشاورزی با همکاری بخش خصوصی از 26 اسفند 94 با ساماندهی چهار اکیپ دیده‌بانی در شهرستان مراحل تفریخ تخم و رشد ملخ را تحت نظر گرفته‌اند.

ایلکا تأکید کرد: در سوم فروردین 95 نخستین پوره ملخ مشاهده شده است و طی بازدیدهای به‌عمل‌آمده سم‌پاشی از 26 فروردین 95 آغاز شده است؛ ضمن اینکه تاکنون 600 هکتار از مناطق آلوده کانون‌کوبی و دیده‌بانی در سه‌هزار هکتار انجام شده است.

وی اظهار داشت: در راستای مصرف بهینه سموم و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، اولویت با شناسایی کانون‌های آلوده پرتراکم است و به‌صورت لکه‌ای با این آفت مبارزه می‌شود؛ برای مبارزه مطلوب چهار اکیپ با تجهیزات کامل و سموم شیمیایی مورد نیاز و با اعتباری بیش از 480 میلیون ریال در حال اجرا است.

ایلکا همچنین افزود: در صورت طغیان ملخ‌ها جهت جلوگیری از ایجاد خسارت به اراضی کشاورزی از بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی روستاها درخواست همکاری داریم.

وی از تمامی بهره‌برداران بخش کشاورزی به‌ویژه دامداران، عشایر و زنبورداران خواست که با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری کرده و از آوردن کلنی‌های زنبورعسل و دام‌ها به مناطق آلوده تحت مبارزه شیمیایی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.


کوچ زنبورداران با جی‌پی‌اس در منطقه لار

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از ساماندهی کوچ و استقرار زنبورداران در منطقه لار خبر داد.

احمد مینایی‌جاوید درباره برگزاری جلسه ساماندهی کوچ و استقرار زنبورداران در منطقه لار گفت: در این جلسه مقرر شد که توسط اتحادیه زنبورداران استان تهران و نماینده‌ای از استان مازندران، اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شمیرانات تیمی برای شناسایی نقاطی که در منطقه لار زنبوردار می‌تواند استقرار یابد، شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته زنبورداران بر اساس دسترسی بهتر در منطقه استقرار می‌یافتند این در حالی است که امسال با نصب جی‌پی‌اس در منطقه، زنبورداران محل استقرار خود را پیدا می‌کنند و دیگر تغییر نمی‌دهند.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: در این جلسه بر اساس ارائه نقطه نظرات اتحادیه بر بحث ساماندهی تأکید و به ازدیاد زنبورداران به این منطقه اشاره شد.

مینایی‌جاوید تصریح کرد: همچنین اتحادیه زنبورداران استان مازندران موظف شد، فهرستی از زنبورداران را بر اساس قدمت، تعداد کلنی‌ها و استمرار که قبلاً به منطقه لار می‌آمدند را برای استقرار تهیه کند که در این فهرست اولویت با زنبورداران استان تهران است.

وی یادآور شد: زمین اختصاص شده به این طرح 78 هزار هکتار است و بر اساس پوشش گیاهی باید مشخص شود که چه نقاطی شرایط استقرار زنبور را دارند.

مینایی‌جاوید با بیان اینکه به‌طور حتم، با اجرای این طرح تولید عسل افزایش خواهد یافت، تأکید کرد: هدف از برگزاری این جلسه ساماندهی، افزایش تولید، ممانعت از تردد بسیار در منطقه لار و در مجموع حفظ منابع طبیعی بود.

گفتنی است، جلسه ساماندهی کوچ و استقرار زنبورداران در منطقه لار با حضور اتحادیه زنبورداران استان تهران و مازندران، ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی شهرستان شمیرانات برگزار شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید