Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس در جلسه شورای کشاورزی استان:

ویرانی امروز کشاورزی حاصل بی‌توجهی به نظرات کارشناسی در گذشته است/ مردم ده‌ها سال تاوان اشتباهات یک نفر را می‌دهند!

استاندار فارس در جلسه شورای کشاورزی استان فارس که با حضور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی کشور در استانداری فارس برگزار شد، گفت: تمام دوستانی که در حوزه‌های آب و کشاورزی حضور دارند، افرادی دلسوز هستند و منافع کشاورزان را دنبال می‌کنند.

ویرانی امروز کشاورزی حاصل بی‌توجهی به نظرات کارشناسی در گذشته است/ مردم ده‌ها سال تاوان اشتباهات یک نفر را می‌دهند!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از شیراز؛ سیدمحمدعلی افشانی عصر امروز در جلسه شورای کشاورزی استان فارس که با حضور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی کشور در استانداری فارس برگزار شد، با تأیید مشکلات کشاورزان گندمکار پایین‌دست سد درودزن در این استان افزود: تمام دوستانی که در حوزه‌های آب و کشاورزی حضور دارند، افرادی دلسوز هستند و منافع کشاورزان را دنبال می‌کنند.

وی بحث خشکسالی در فارس را بسیار جدی عنوان کرد و ادامه داد: مگر می‌شود آبی پشت سدها وجود داشته باشد و مسئولان بدون دلیل موجه و کارشناسی، آن را نگه‌دارند و به کشاورز ندهند.

استاندار فارس ضمن انتقاد از بی‌توجهی برخی نسبت به هشدارهای کارشناسان خاطرنشان کرد: این مشکلات و ویرانی‌های موجود به‌دلیل آن دورانی است که یک ‌نفر در این کشور گمان می‌کرد بیش از همه می‌فهمد و کارشناسان هیچ نمی‌فهمند؛ مردم تا ده‌ها سال دیگر هم باید تاوان مشکلات ایجادشده در سال‌های گذشته را بدهند.

افشانی تصریح کرد: امروز باید تمام نظرات کارشناسان را قبول و براساس آن برنامه‌ریزی کرد، چرا که این‌‌گونه نیست که ما همه مسائل را بدانیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده با معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، لزوم برگزاری جلسه‌ای برای بررسی مجدد نیاز آبی کشاورزان و امکان رفع این مشکل را یادآور شد و تأکید کرد: امروز اولویت ما آب شرب و بعد هم سهم آب بخش صنعت در حد ظرفیتش است.

افشانی یادآور شد: آن روز که برخی مسئولان با افتخار از توانمندی فارس در تولید گندم و خودکفایی در این زمینه یاد می‌کردند، شاید به تنها چیزی که فکر نمی کردند چگونگی رسیدن به آن شرایط بود، شرایطی که امروز به آن رسیده ایم و تمام منابع آب‌های زیرزمینی از بین رفته و کشاورزی استان فارس با بحران روبه‌رو شده است.

وی با تأکید بر اینکه در جریان مشکلات کشاورزان و مشکل خشکسالی در استان است، اظهار داشت: اجازه کاشت حتی یک گرم شلتوک (برنج) را نخواهیم داد و با جلسه ویژه‌ای که در آینده خواهیم گرفت، میزان آب موجود در پشت سدها را بررسی خواهیم کرد و حتی اگر بتوانیم یک میلیون مترمکعب آب هم در اختیار کشاورزان قرار دهیم این کار را خواهیم کرد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه شاخص‌های توسعه استان وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: برای تقویت صندوق توسعه کشاورزی هرکاری که از دستمان برآید انجام خواهیم داد و انتظار می رود که مدیرعامل صندوق نیز توجه ویژه‌ای به این استان داشته باشد.

افشانی همچنین افزود: تجربه موفق صندوق‌های توسعه کشاورزی بانوان در فارس نشان می‌دهد که می‌توان اقدامات موفق اقتصادی انجام داد و تنها چشم به دست دولت ندوخت.

وی در پایان با بیان اینکه با توجه به جایگاه فارس در حوزه کشاورزی باید حداقل سهم فارس از کل سرمایه صندوق 10 درصد باشد، سهم کنونی این استان را حدود چهار درصد عنوان کرد.

به گزارش ایانا، در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی، گزارشی از عملکرد سال 94 این سازمان ارائه کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه فارس استان نخست کشور در کشاورزی است در بحث سرمایه صندوق‌های توسعه کشاورزی رتبه ششم کشور را داریم.

محمدمهدی قاسمی خاطرنشان کرد: در دولت قبل هیچ حمایتی از صندوق‌های فارس نشده و باید این عقب‌افتادگی جبران شود و در این راستا سال گذشته برای تشکیل صندوق‌های شهرستانی با اعتبار 2.7 میلیارد تومانی اقدام کردیم.

وی جذب 802 ناظر، راه‌اندازی نخستین خط دو کشتارگاه بهداشتی، اجرای 30 طرح دام و طیور، تولید 315 کیلوگرم خاویار و 25 تن ماهی خاویاری و... را از اقدامات شاخص در بخش‌های مختلف مجموعه کشاورزی فارس ذکر کرد./

C-950219-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید