Iranian Agriculture News Agency

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی به ایانا خبر داد:

کمبود واکسن و ورود سوش‌های جدید عامل اصلی کسترش تب برفکی/ دامداران با واکسیناتورها همکاری کنند

سازمان دامپزشکی کشور درباره تب برفکی و رهکارهای مهار انتشار آن در نواحی غربی کشور اعلام موضع کرد.

کمبود واکسن و ورود سوش‌های جدید عامل اصلی کسترش تب برفکی/ دامداران با واکسیناتورها همکاری کنند


معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به اینکه دو اتفاق مهم در سال گذشته باعث ورود ویروس تب برفکی به ایران شد، گفت: این دو عامل عبارتند از، پوشش ناکافی ایمنی در جمعیت دام‌های کشور به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تأمین و تولید واکسن به‌وجود آمد و دیگری مشاهده سویه‌های جدید این بیماری در کشورهای همسایه نظیر ترکیه و عربستان که نمونه آن هم در ایران دیده شد.

به گفته قاسم رضائیان‌زاده، بروز این دو مورد و همزمانی آن با کوچ عشایر در مناطق غربی کشور، اوضاع را وخیم کرد؛ البته این درگیری در مقایسه با همه‌گیری سال 89 خسارت‌های کمتری به واحدها و دام‌های کشور وارد آورده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه کنترل بیماری تب برفکی از طرف سازمان دامپزشکی کشور در سه فاز پیگیری می‌شود که نخستین فاز آن از امروز (20 اردیبهشت‌ماه) آغاز شده که هر فاز حدود 40 روز به طول خواهد انجامید؛ بنابراین واکسن‌های مورد نیاز پیش‌بینی و منابع داخلی نیز در حال تولید آن هستند که امیدوارم این تولیدات به موقع بتواند ما را در اجرای برنامه یاری دهد.

رضائیان‌زاده معتقد است: کانون‌های بیماری از آذرماه سال گذشته شروع به رشد کرد و در اسفند و فروردین‌ماه شیوع آن به اوج خود رسید، اما با تدابیری که سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌ها و پوشش حداقل 80 درصدی در مناطق مختلف کشور اندیشیده، امید می‌رود که کنترل و مهار بیماری با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی همکاری دامداران با توجه به پرداخت هزینه برای واکسن، ادامه داد: پیش از فاز نخست سال گذشته بیماری در کشور نبود و دام‌ها چهار دوره سلامت را تجربه کرده بودند، اما اکنون با خسارت‌های فراوانی که به پرورش‌دهندگان تحمیل شده، قطعاً همکاری لازم را با مسئولان سازمانی خواهند داشت؛ البته بیماری بیشتر کانون‌های گوسفندی را درگیر کرده که واکسن برای دام‌های سبک، رایگان خواهد بود، اما برای جمعیت گاو و گوساله پرداخت هزینه اجباری است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از دامداران خواست تا با مأموران واکسیناسیون همکاری لازم را به‌عمل آورده تا در کنترل بیماری، نقش مؤثری داشته و از این طریق، به سازمان دامپزشکی کمک کنند.

رضائیان‌زاده با بیان اینکه سال گذشته حدود 13 هزار رأس بره و بزغاله به واسطه این بیماری تلف شدند، تصریح کرد: به‌دلیل تداوم کوچ عشایر، تب برفکی ادامه یافت و هنوز از آمار تلفات سال جدید اطلاعی در دست نیست، اما به محض دریافت آمار و ارقام، به عموم مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گفته وی، کشورهای همسایه ایران، ساختار منظمی برای کنترل و پایش بیماری ندارند؛ وجود چنین مناطق مرزی، ریسک بروز بیماری تب برفکی در کشور را افزایش خواهد داد، ضمن اینکه بیماری نامبرده، بومی کشور محسوب شده و هر چند سال یک بار با تغییر سویه‌های خود، موج جدیدی را ایجاد کرده و خسارت‌های زیادی به دامداران وارد می‌کند.

رضائیان‌زاده درباره آمار واکسیناسیون یادآور شد: از دی‌ماه تا آخر اسفندماه 94 حدود دو میلیون و 900 هزار رأس گاو و گوساله و 24 میلیون رأس گوسفند و بز تحت واکسیناسیون قرار گرفته‌اند، البته از ابتدای سال تاکنون نیز 730 هزار گاو و 10.5 میلیون گوسفند واکسن زده شده که با توجه به عملکرد تیم‌های سازمان در راستای پوشش واکسیناسیون در شعاع‌های کانون بیماری، پیشرفت تب برفکی با موانع بسیاری روبه‌رو شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه تمام استان‌های کشور درگیر بیماری نیستند، اظهار داشت: استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، جیرفت، سیستان و بلوچستان و کرمان جزو مناطق پاک کشور محسوب می‌شوند./

V-950220-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید