Iranian Agriculture News Agency

از سازمان تولید اسکناس و مسکوکات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخواست شد:

چاپ نقش گل محمدی بر روی یکی از اسکناس های کشور

چاپ نقش گل محمدی بر اسکناس ایرانی علاوه بر پاسبانی از این میراث طبیعی و فرهنگی، سبب‌ساز زیبایی بخشی به اسکناس است و می‌تواند هم برای ما و هم برای مردم دیگر کشورها یادآور این نکته باشد که خاستگاه اصلی گل محمدی ایران است و از این سرزمین به دیگر نقاط جهان راه یافته است.

چاپ نقش گل محمدی بر روی یکی از اسکناس های کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از گذشته‌های دور برایمان عادت شده است آنچه را که داریم و برای داشتنش نیازمند بیگانه‌ای نیستیم را نادیده می‌گیریم و برایش ارزش کمتری قائل هستیم، همیشه دارایی‌هایمان زمانی برایمان ارزشمند می‌شوند که از دستشان داده‌ایم یا بسیار از دنیا عقب افتاده‌ایم، یکی از این دارایی‌های ارزشمند خاک این مرز و بوم، گل محمدی است که کمتر دیده می‌شود، گلی که نه‌تنها تلاشی برای توسعه کشت آن نشده و نمی‌شود، ‌بلکه موانعی نیز در راستای افزایش تولید آن بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد.

امروزه کشورهایی با سابقه کمتر در تولید این گل، با وجود نداشتن شرایط مناسب به مراتب جایگاه بالاتری را نسبت به ما دارند. جای بسی تأسف است که کشور ترکیه با سابقه‌ای 120 ساله و بلغارستان با سابقه‌ای 350 ساله با دارا بودن تنها سه‌هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی، نسبت به کشت 14 هزار هکتاری این گل در کشور ما و سابقه یک‌هزار ساله ما در کاشت گل محمدی، به‌عنوان کشورهای گل در جهان شناخته می‌شوند.

باید دید طی سال‌های گذشته چه شد که به دست خود تیشه بر ریشه ملکه گل‌های جهان زدیم، بلکه بتوانیم راهکاری بیابیم تا گل محمدی دوباره از زادگاهش سر بلند کند.

به گزارش ایانا، حال پیرو پیشنهاد جمعی از نویسندگان مجله تازه‌انتشار "گلخانه‌داران" به‌عنوان دلسوختگان رسانه‌ای گل و گیاه در کشور با نگارش دو نامه جداگانه خطاب به شکری رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوکات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و روحانی رئیس جمهوری ایران، خواستار چاپ نقش گل محمدی بر اسکناس ایرانی شدند تا علاوه بر پاسبانی از این میراث طبیعی و فرهنگی، سبب‌ساز زیبایی‌بخشی به اسکناس ملی نیز شود.

به گزارش ایانا در یکی از نامه ها که خطاب به شکری رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوکات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمده است: "گل محمدی، آشنای دیرینه ایرانیان است، عطرش در گلستان‌ها مشام جانمان را سیراب و عصاره وجودش در شیشه‌های عطر و گلاب در غم و شادی با ما هم‌نواست. همان گلی که نام پیامبرمان را بر آن نهاده‌ایم تا تمثیلی باشد بر صفت همیشگی پیامبر، خوش‌بویی آمده است: " گلی که هر سال در موعد گل در آیین پاس داشتش جشن‌ها برگزار می‌شود و مردم را به خاستگاهایش می‌کشاند. اکنون که عطر این گل زیبا در سراسر جهان پیچیده و صد افسوس که به سرزمینی دیگر نسبتش می‌دهند، شایسته است قدردانش باشیم که نعمتی از نعمت‌های بی‌شمار پروردگار است و برکتی است جاودانه، چرا که در گلستان‌های معطر، اقتصاد را شکوفا می‌سازد.

نویسندگان این نامه در ادامه ضمن ارائه پیشنهاد منقش کردن اسکناس ایرانی به گل محمدی ، نوشته اند:" اگر چه "در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود/ کان شاهد بازاری وین پرده‌نشین باشد" ، اما حیف است گل محمدی که عنصر اصلی صنعت عطر و ادکلن جهان است پرده‌نشین فراموشی ما باشد.

چاپ نقش گل محمدی بر اسکناس ایرانی علاوه بر پاسبانی از این میراث طبیعی و فرهنگی سبب‌ساز زیبایی بخشی به اسکناس است و می‌تواند هم برای ما و هم برای مردم دیگر کشورها یادآور این نکته باشد که خاستگاه اصلی گل محمدی ایران است و از این سرزمین به دیگر نقاط جهان راه یافته است."

و البته نامه دیگری نیز به صورت همزمان به حسن روحانی نوشته شده است که در آن نوشته است:" گل محمدی هدیه خوب خدا به ملت ایران است. این گل که نزد جهانیان به سلطان گل‌ها شهره است و به اسانس تام حاصل از آن طلای مایع می‌گویند، از این سرزمین راهی ترکیه، دمشق و اروپا شد و بدین‌سان متأسفانه توسط پژوهشگر انگلیسی "رز دمشقی" نام گرفت. اروپا درهایش را به رویش گشود و گرم در آغوشش گرفت و این‌گونه از آن زمان تا امروز در سرزمین‌های جدیدی که غرس شد ثروت‌زا گردید. هر چند نتوانستیم به توسعه صنایع فرآوری که بنیان آن را جابربن حیان و بوعلی سینا برای ما و جهانیان به یادگار گذاشته‌اند دست یابیم و متأسفانه اصلی‌ترین محصولات گل محمدی هم چون کانکریت رز و ابسلوت رز در کشور تولید نمی‌شود، اما هنوز ایران رتبه نخست کاشت گل محمدی در جهان را در اختیار دارد. گلی که بدون آن صنایع عطر و ادکلن بر زمین می‌نشیند، صنایع دارویی وامدار آن است و صنایع غذایی به وابستگی اش افتخار می‌کند.

در ادامه در این نامه با اشاره به این که گل محمدی میراث طبیعی که میراث فرهنگی و تاریخی این سرزمین است، تاکید کرده است در راستای پاسداشت این سرمایه ملی و میراث گرانقدر بر حسب وظیفه پیشنهاد چاپِ نقشِ این گُل بر روی یکی از اسکناس‌های کشور به رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوکات ارائه شده است. نویسندگان نامه در پایان تقاضای حمایت از این پیشنهاد را از سوی رییس جمهوری کرده اند./




A-950220-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید