Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز ملی باروری ابرها به ایانا خبر داد:

افزایش 19 درصدی بارش‌ها در 10 دوره عملیات بارورسازی/ ساخت پهپاد 500 میلیونی برای باروری ابرها

بارور کردن ابرها در اکثر کشورهای پیشرفته توسط مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود، موضوعی که می‌تواند به افزایش بارش‌ها کمک کند؛ همانطور که در ایران نیز چنین اتفاقی افتاده است.

افزایش 19 درصدی بارش‌ها در 10 دوره عملیات بارورسازی/ ساخت پهپاد 500 میلیونی برای باروری ابرها


رئیس مرکز ملی باروری ابرها امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تاکنون 10 دوره عملیاتی از طرف مرکز انجام شده که پنج تا شش روز بارش در هر دوره اتفاق افتاده و به‌طور میانگین 19 درصد به افزایش بارش‌ها کمک کرده است.

محمدمهدی جوادیان‌زاده با اشاره به سابقه 16 ساله مرکز باروری ابرها افزود: با همکاری یک شرکت خصوصی، پهپاد ویژه‌ای برای باروری ابرها طراحی شده و اکنون در مراحل نصب سیستم‌ها روی آن هستیم، این در حالی است که کشور آمریکا حداکثر سه ماه پیش به این فناوری دست یافته و تنها یک پرواز آزمایشی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: ساخت این پهپاد برای یک سال بهره‌برداری، 500 میلیون تومان هزینه داشته و این سوای هزینه رادار سیار است که برآورد می‌شود حداقل یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن چنین طرحی، مطمئناً پهپادهای بیشتری در آینده تولید خواهد شد. ضمن اینکه این برنامه عملیاتی، قرار است از مهرماه به ورطه آزمایش گذاشته شود.

به گفته جوادیان‌زاده، استفاده از پهپاد برای باروری ابرها هنوز در جهان ناشناخته است و بحث‌های زیادی دارد، اما این تکنولوژی در افزایش راندمان مؤثر بوده و می‌تواند به ابرهای پایین‌تر دسترسی داشته باشد، این در حالی است که هواپیماها چنین قابلیتی را ندارند.

وی با بیان اینکه عملیات باروری توانایی افزایش 10 تا 15 درصدی بارش‌ها را در پی دارد، تصریح کرد: معمولاً مأموریت این مرکز، بالا بردن میزان باران است، اما در برخی مناطق دنیا که سیلاب‌های وحشتناک دارد، ممکن است گاهی برای عقیم‌سازی ابرها عملیاتی عکس انجام شود. به هر حال چون بیشتر نواحی کشور تقریباً خشک قلمداد می‌شود، چنین نیازی در داخل احساس نشده است./

V-950221-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید