Iranian Agriculture News Agency

ایانا از تولید بادنجان سفید، گوجه‌فرنگی سیاه و خیار مینی در کشور گزارش می‌دهد:

دستپخت‌های خوش‌طعم و خوش‌رنگ اصلاح‌نژادگران/ محصولات اصلاح نژادی، GMO نیست

از زمانی که فعالیت‌های اصلاح نژاد پا به عرصه کشاورزی گذاشت، دیگر مشاهده بادنجان سفید، گوجه‌فرنگی سبز و سیاه، خیار مینی، هندوانه توزرد و... برایمان عجیب و غیرقابل باور نیست؛ اما نکته آنکه فرهنگ استفاده از برخی محصولات برای مردم جاافتاده و عده‌ای دیگر نیز همچنان هراس دارند که نکند محصول تولیدشده برایشان مشکل‌ساز شود.

دستپخت‌های خوش‌طعم و خوش‌رنگ اصلاح‌نژادگران/ محصولات اصلاح نژادی، GMO نیست


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - مژگان ستار:

از زمانی که فعالیت‌های اصلاح نژاد پا به عرصه کشاورزی گذاشت دیگر مشاهده بادنجان سفید، گوجه‌فرنگی سبز و سیاه، خیار مینی، هندوانه توزرد و... برایمان عجیب و غیرقابل باور نیست، اما نکته آنکه فرهنگ استفاده از برخی محصولات برای مردم جاافتاده و عده‌ای دیگر نیز همچنان هراس دارند که نکند محصول تولیدشده برایشان مشکل‌ساز شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی از ورود بذرهای مختلف سبزی و صیفی به کشور خبر می‌دهد و به خبرنگار ایانا می‌گوید: برخی شرکت‌ها اقدام به واردات ارقام متنوعی از بذور سبزی و صیفی می‌کنند تا ضمن تنوع، بازار محصولات فوق را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

داراب حسنی می‌افزاید: فعالیت‌های اصلاح نژادی این روزها، اجازه تولید محصولات مختلف رنگی را می‌دهد، اما این محصولات به سلامتی لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

مردم کشورمان دیگر با دیدن فلفل‌دلمه‌های قرمز، نارنجی، سبز، زرد و... تعجب نمی‌کنند، اما عده‌ای تاکنون بادنجان سفید را شاید تجربه نکرده باشند.


تولید 27 میلیون تن سبزی و صیفی در کشور

رئیس پژوهشکده تازه‌تأسیس سبزی و صیفی همچنین معتقد است: سبزی و صیفی تولیدی کشور معادل 27 میلیون تن است و تنوع‌بخشی با استفاده از فعالیت‌های اصلاح نژادی یکی از اهداف محققان کشورمان است.

محسن خدادادی خاطرنشان می‌کند: چون برای نخستین‌بار بادنجان‌های بومی تولیدشده در کشورمان رنگ سبزی داشت، " eggplant " نام گرفت و سفید بودن رنگ این محصول دلیلی بر تراریخته بودن آن نیست.

وی ادامه می‌دهد: شرکت‌های واردکننده بذور سبزی و صیفی تحت نظارت مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال اقدام به واردات انواع مختلف بذور می‌کنند که پس از طی مراحل قرنطینه به چرخه تولید وارد می‌شود.

خدادادی تصریح می‌کند: از این پس پژوهشکده سبزی و صیفی مسئولیت مستقیم محصولات مختلف سبزی و صیفی را با 28 نفر عضو هیأت علمی و با ملاحظات مسائل تولید و پس از برداشت عهده‌دار خواهد بود.

تولیدکننده بذور سبزیجات رنگی، بیخ گوش تهران

اینکه محصولاتی با چهره متفاوت در مغازه‌ها دیده می‌شود، وارداتی است یا توسط محققان داخلی کشورمان تولید شده باشد، جای پرسش خیلی از افراد جامعه شده است. این در حالی است که شرکتی در همین نزدیکی‌ها فعالیت می‌کند که هشت سالی است نخستین واحد تولیدکننده بذر هیبرید سبزی و صیفی است و علاوه بر آن بزرگ‌ترین تولیدکننده نشاء توت‌فرنگی از انواع خارجی در کشور و گلخانه‌دار نمونه کشوری در سال 1382 خورشیدی نیز است و تولید بذرهای هیبرید "دانژه" (که حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه در تولید نخستین بذر هیبرید ایران و مهندسی‌شده از نظر ژنتیکی برای باروری و مقاومت بالا، متناسب با اقلیم خاورمیانه است) را در کارنامه دارد.

مدیرعامل شرکت " هامون " درباره تنوع رنگی و ظاهری محصولات سبزی و صیفی می‌گوید: بیش از ده‌ها مدل بادنجان در کشور تولید شده است که برخی از آنها به شکل سیلندری خیلی کشیده با رنگ میوه بنفش تیره، سیلندری سفید، بیضی‌شکل و با رنگ سفید - بنفش راه‌راه، گلابی‌شکل با رنگ میوه مشکی، بیضی با رنگ مشکی براق، سیلندری با رنگ میوه بنفش مایل به مشکی و سیلندری با رنگ میوه سفید هستند.


گوجه‌فرنگی با گوشت بنفش در راه بازار

حمید امیرسیدی به ایانا یادآور می‌شود: در محصول گوجه‌فرنگی نیز تنوع بالایی وجود دارد، به‌گونه‌ای که گوجه‌فرنگی زیتونی‌شکل با رنگ میوه قرمز روشن، تخم‌مرغی‌شکل با رنگ قرمز خوش‌رنگ به تولید انبوه رسیده و به‌تازگی محققان با انجام فعالیت‌های اصلاح ژنتیکی گوجه‌فرنگی سیاه‌رنگی را در دست تولید دارند که ترکیبی شده از گوجه‌فرنگی و گل میمون است و ظاهری سیاه با داخلی بنفش دارد و به‌دلیل بالا بودن آنتی سیانون، ضدسرطان بوده و تأثیر خوبی بر عملکرد قلب، کبد و عروق دارد که امید است تا دو سال دیگر وارد بازار شود.

وی تأکید می‌کند: حدود 10 سال است که بذر بادنجان سفید نیز تحت بررسی قرار گرفته و با مصرف روغن کمتر برای سرخ کردن، برای مصارف کنسروسازی کاربرد داشته و با پوست قابل مصرف است.

مدیرعامل شرکت "هامون" می‌افزاید: ایران بهترین جای دنیا برای تولید بذور انواع سبزی و صیفی است و با گسترش فعالیت‌های اصلاح نژادی خواهیم توانست بخش عمده از ارزی که بابت واردات بذور سبزی و صیفی مصرف می‌شود، برای تولید داخل هزینه کنیم.

امیرسیدی خاطرنشان می‌کند: تا دو سال آینده خیار مینی که آن هم ماندگاری بالایی داشته و مصرف تازه‌خوری و اندازه کوچکی دارد، به بازار وارد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: محققان ما می‌توانند با تأکید بر دانش داخلی و خارجی محصولات خوب و باکیفیتی تولید کنند.

امیرسیدی تولید انواع خیار، ملون‌ها، هندوانه و... را از دیگر تولیدات این شرکت عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: بذر در کشاورزی جایگاه ویژه‌ای دارد و با تنوع آن می‌توان ارزش افزوده برای کشور ایجاد کرد./

M-950221-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید