Iranian Agriculture News Agency

استاد اقتصاد دانشگاه علامه در گفت‌وگو با ایانا:

راهی به‌جز اقتصاد آزاد برای حل مشکل شیر وجود ندارد

شاید کمتر کسی از مشکلات و مسائلی که در عرصه شیر و لبنیات کشور وجود دارد، بی‌خبر است. کارشناسان بسیاری برای حل این موضوع اظهار نظر کرده‌اند که یکی از آنها تنها راه چاره را عملی کردن اقتصاد آزاد در کشور می‌داند.

راهی به‌جز اقتصاد آزاد برای حل مشکل شیر وجود ندارد


استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اشاره به مشکلاتی که دامداران و صنایع با آن درگیر هستند، گفت: در حال حاضر به‌نظر می‌رسد هیچ راهی به غیر از لیبرالیسم یا همان اقتصاد آزاد برای حل این مناقشه وجود ندارد.

لطفعلی بخشی، با اشاره به اینکه تمام راه‌ها در اقتصاد ایران کم‌کم با بن‌بست روبه‌رو می‌شود، افزود: در چنین شرایطی، باید راه اقتصاد را آزاد گذاشت و از تعیین قیمت‌های تحمیلی خودداری کرد.

وی معتقد است: وقتی از اصول اقتصادی پیروی نکرده و سیستمی ناهماهنگ و مبهم را بر اقتصاد کلان کشور، نصب کنیم، همیشه یک جای کار خواهد لنگید؛ به همین دلیل است که اکنون اگر دولت طرف دامدار را بگیرد، صنایع ضرر می‌کنند و برعکس. چنین مساله‌ای در تمام جهات، به در بسته خواهد خورد.

به گفته این استاد دانشگاه، دولت‌ها به‌دلیل اینکه راه درآمدزایی را بلد نبوده‌اند و همیشه چشم‌شان را به درآمدهای نفتی دوخته‌اند، به محض پایین آمدن قیمت نفت، در پرداخت یارانه به مشکل می‌خورد، اما هر زمان که بازارهای بین‌المللی برای خرید این محصول صف کشیدند، اوضاع مالی دولت‌ها نیز بهبود یافت و تاحدودی در ارائه یارانه دست و دل باز بود. اکنون زمانی است که کفگیر به ته دیگ خورده و توان پرداخت یارانه برای دولت وجود ندارد، زیرا 70 درصد بودجه کشور از راه فروش نفت تأمین می‌شود.

بخشی خاطرنشان کرد: تا چه زمانی قرار است دولت، با تعیین قیمت‌های دستوری، بازار را کنترل کند؟ این اجبارها به‌جز انحراف از ریل اصلی اقتصاد، راه به جایی نمی‌برد. بدیهی است که در اقتصاد آزاد، هر کسی به اندازه کاری که انجام می‌دهد، سود خواهد برد. بنابراین تعیین نرخ، توجیه منطقی ندارد.

از نظر وی، امروز کسب‌وکاری که زیان‌ده باشد، از چرخه اقتصاد خارج می‌شود. دامدار یا کارخانه‌دار نیز وقتی نتواند سهم خود را از بازار بگیرد، همین کار را خواهد کرد. یعنی زمانی که نرخ تعیین شده با هزینه‌هایش همخوانی نداشته باشد، بازار را ترک می‌کند.

بخشی در پایان تصریح کرد: پرداخت یارانه به دامدار و یا به صنایع لبنی، کار درستی نیست، بلکه اگر قرار است یارانه‌ای توزیع شود، بهترین جمعیت هدف، مصرف‌کنندگان هستند؛ هرچند با اجرای اقتصاد آزاد، مسلماً وضعیت اقتصادی جامعه نیز بهبود یافته و صنایع لبنی نیز در یک رقابت سالم، محصولات خود را با نرخ‌های واقعی به بازار عرضه می‌کنند./

V-950221-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید