Iranian Agriculture News Agency

معاون صید و بنادر سازمان شیلات به ایانا خبر داد:

گزارش صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در سال 94/ کاهش 34 درصدی صید ماهیان استخوانی

در سال 1394 حدود 32 هزار و 617 تن ماهی استخوانی و کیلکا از دریای خزر صید شد که در مقایسه با سال گذشته صید ماهیان استخوانی از کاهش 34 درصدی برخوردار است.

گزارش صید ماهیان استخوانی از دریای خزر در سال 94/ کاهش 34 درصدی صید ماهیان استخوانی


معاون صید و بنادر سازمان شیلات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مجموع صید ماهیان استخوانی از دریای خزر اعم از کیلکا و ماهیان استخوانی همچون سفید، کپور و کفال به 32 هزار و 617 تن رسید که نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش داشته است.

علی‌اصغر مجاهدی افزود: در مجموع، صید ماهیان استخوانی نسبت به سال گذشته از کاهش 34 درصدی برخوردار است و کاهش صید در ماهی کیلکا نیز شش درصد برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تعداد دریاروی و تلاطم آب در صید کیلکا مؤثر است، کاهش پنج تا 10 درصدی هرساله طبیعی بوده و ممکن است به‌وجود بیاید.

مجاهدی درباره کاهش صید 34 درصدی در ماهیان استخوانی نیز ادامه داد: ماهیان استخوانی در سال جاری به‌دلیل برودت هوا و تغذیه نامناسبی که در زمان سردی آب داشتند، نتوانستند خود را برای تکثیر به رودخانه‌ها برسانند.

وی تصریح کرد: ماهی سفید یک ماهی مهاجر بوده و ممکن است تخم‌ریزی آن با تأخیر انجام شده باشد.


وضعیت نامناسب رودخانه‌ها و سردی هوا از دلایل کاهش صید ماهیان استخوانی

معاون صید و بنادر سازمان شیلات آلودگی‌ها و وضعیت نامناسب رودخانه‌ها را از دیگر دلایل کاهش صید ماهیان استخوانی برشمرد و یادآور شد: شرایط مختلفی همچون دما، دبی آب، تغذیه و... در کاهش تخم‌ریزی ماهیان استخوانی مؤثر است.

مجاهدی تأکید کرد: عمده ماهیان استخوانی از طریق تکثیر و رهاسازی دوباره در دریا ازدیاد پیدا می‌کنند و ممکن است در این مسیر مشکلاتی به‌وجود آید که این امر باعث می‌شود ضریب بازگشت آنها کاهش یابد، اما باید برای بررسی بیشترف تحقیقات گسترده‌تری انجام شود.

وی اظهار داشت: میزان صید کیلکاماهیان در سال 1394، 31 هزار و 553 تن برآورد شده است، در حالی که در سال 93، صید این‌گونه حدود 22 هزار و 883 تن بود که آمار نشان از کاهش پنج درصدی صید در سال 94 دارد.

مجاهدی درباره وضعیت صید ماهیان استخوانی نیز گفت: در سال 94، 830 تن از ماهیان استخوانی از استان گلستان، سه‌هزار و 318 تن از استان مازندران، شش‌هزار و 880 تن از استان گیلان و در مجموع از سه استان شمالی 11 هزار و 29 تن ماهی استخوانی صید شده است.

وی همچنین افزود: آمار سال 1393 نشان از آن دارد که صید ماهیان استخوانی 16 هزار و 733 تن بود که در مقایسه با سال بعد کاهش 34 درصدی ماهیان استخوانی محرز است.

مجاهدی خاطرنشان کرد: ماهیان خاویاری نیز با قصد تکثیر و تحقیق صید می‌شوند و صید تجاری آن همچنان ممنوع است.


کاهش 60 درصدی صید کفال‌ماهیان

معاون صید و بنادر سازمان شیلات درباره بیشترین کاهش ماهیان استخوانی ادامه داد: بیشترین کاهش صید مربوط به کفال‌ماهیان بوده است؛ به‌گونه‌ای که حدود 16 نوع ماهی استخوانی در دریای خزر زیست می‌کنند که عمده آنها ماهی سفید، کفال و کپور هستند.

وی تصریح کرد: صید ماهی کفال نسبت به سال 1393 از کاهش 60 درصدی برخوردار است که علت اصلی آن این است که کفال‌ماهیان در رودخانه تخم‌ریزی نمی‌کنند، بلکه در دریا عملیات تکثیر را انجام می‌دهند و با توجه به آنکه در سال 1393 میزان صید این گونه از ماهیان قابل توجه بوده است، احتمال آن می‌رود که مشکلاتی در این بخش به‌وجود آمده باشد.

مجاهدی یادآور شد: سازمان شیلات عملیات تکثیر و رهاسازی بچه‌ماهیان کفال را انجام نمی‌دهند.

وی تأکید کرد: در زمینه صید کپورماهیان از رشد 150 درصدی برخوردار بودیم که نشان از آن دارد که میزان تولید این گونه در سال گذشته بیشتر بود.

مجاهدی در پایان اظهار داشت: در مجموع، 11 هزار و 29 تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید شده است که نسبت به سال قبل از آن 34 درصد کاهش داشته است./

M-950222-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید