Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون ترویج و مسئول تولید محتوای علمی و ترویجی سازمان تات عنوان کرد:

رونمایی از "تالار دانش و فنون ترویجی کشاورزی"/ اپلیکیشن‌های جدید کشاورزی وارد بازار می شود

با توجه به نفوذ تلفن همراه در روستاهای کشور و به‌منظور کاهش فاصله میان محققان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، کار تولید اپلیکیشن‌های کشاورزی در دستور کار مؤسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار گرفت.

رونمایی از "تالار دانش و فنون ترویجی کشاورزی"/ اپلیکیشن‌های جدید کشاورزی وارد بازار می شود


مشاور معاون ترویج و مسئول تولید محتوای علمی و ترویجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از رونمایی "تالار دانش و فنون ترویجی کشاورزی" با هدف افزایش مهارت و توانمندی‌های علمی و دانش کشاورزان، بهره‌برداران و کارشناسان مروج طی دو ماه آینده خبر داد.

علی‌مراد سرافرازی با اشاره به ابلاغ طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در شهریورماه سال گذشته از سوی وزیر جهاد کشاورزی گفت: این طرح با هدف بازنگری در ساختار ترویج کشاورزی و با نگاه ویژه به مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها آغاز شده و معاونت ترویج مجری طرح است.

وی سه جزء اساسی طرح را تجهیز مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها، پهنه‌بندی عرصه‌های کشاورزی و مدیریت دانش عنوان کرد و افزود: مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها اصلی‌ترین بخش ارتباط بدنه وزارت جهاد کشاورزی با کشاورزان هستند و در بخش جزء نخست تمرکز بر تجهیز همه‌جانبه این مراکز شامل کامپیوتر، میز و صندلی، GPS ، سیستم آموزشی و خودرو و امکانات علمی - آموزشی و انتشارات علمی ترویجی است.

سرافرازی خاطرنشان کرد: درباره موضوع پهنه‌بندی عرصه‌های کشاورزی، هرکدام از مراکز جهاد دهستان تعدادی از روستاها را را در قالب پهنه و با هدایت کارشناسان مسئول پهنه تحت پوشش قرار می‌دهند. هر کارشناس مسئولیت تهیه و تکمیل کلیه اطلاعات پهنه شامل تعداد بهره‌برداران زن و مرد، سطح سواد، نوع محصولات تولیدی و سطح زیرکشت محصولات، میزان دام و طیور و همچنین مشکلات پهنه و کمک به رفع مشکلات را عهده‌دار است، کارشناس پهنه به منزله "وزیر کشاورزی پهنه" است.

وی ادامه داد: بر این اساس، سامانه‌ای با همکاری مرکز سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی و مرکز آمار و اطلاعات کشاورزی طراحی شد و کار ورود و تکمیل اطلاعات پهنه‌ها در چهار استان کرمانشاه، اردبیل، آذربایجان شرقی و گلستان به‌صورت پایلوت در کنار هشت استان داوطلب اجرایی شد.

مشاور و مسئول تولید محتوای علمی و ترویجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مدیریت دانش را سومین رکن طرح نظام نوین ترویج عنوان کرد و یادآور شد: مدیریت دانش با هدف افزایش مهارت و توانمندی‌های علمی و دانش کشاورزان، بهره‌برداران و کارشناسان مروج اجرایی شد.

سرافرازی تصریح کرد: با توجه به وجود بیش از دوهزار و 500 هیأت علمی در مجموعه مؤسسه‌های ستادی و استانی، سازمان یکی از برنامه‌های بخش مدیریت دانش، تسهیل و تسریع انتقال دانش و تجربه محققان به کشاورزان است.

وی از دیگر راهکارهای ارائه‌شده برای حوزه مدیریت دانش را نهضت تولید محتوا عنوان کرد و اظهار داشت: ضمن تعیین وضعیت موجود انتشارات علمی - ترویجی سازمان در ابتدا بررسی کمیت و کیفیت این انتشارات در دستور کار قرار گرفت. همزمان شیوه‌نامه تولید دستورالعمل‌های موضوعی/ محصولی به تمامی واحدهای تحقیقاتی ارسال شد تا محققان نسبت به تولید این دستورالعمل‌ها با توجه به اولویت‌ها اقدام کنند. این انتشارات پس از دریافت تأییدیه مؤسسه‌های ستادی در نوبت انتشار قرار می‌گیرند. در حال حاضر بیش از 160 نمونه از دستورالعمل‌ها، نشریه‌های فنی و ترویجی، بروشور و پوستر در مسیر چاپ قرار گرفته‌اند.

سرافرازی یکی از دیگر از اهداف این طرح را بهره‌گیری از فناوری‌های نو برای کاهش فاصله بین محققان و کشاورزان برشمرد و تأکید کرد: در مرحله نخست انتشارات ترویجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و در مراحل بعد انتشارات دانشکده‌های کشاورزی و از طریق "تالار دانش و فنون ترویج کشاورزی" در دسترس کشاورزان و کارشناسان قرار خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: کار بارگذاری انتشارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به تدریج توسط معاونت ترویج سازمان و مؤسسه‌های 22 گانه ستادی صورت می‌گیرد و کاربران می‌توانند به‌صورت رایگان از مطالب مورد نظر خود در دسته‌بندی‌های موضوعی متفاوت و یا تقسیم‌بندی نوع رسانه بهره‌مند شوند.


اپلیکیشن‌های کشاورزی

مشاور معاون ترویج و مسئول تولید محتوای علمی و ترویجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته را آغاز بکار تولید اپلیکیشن‌های کشاورزی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تولید این اپلیکیشن‌ها در دستورکار مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی قرار گرفته است تا کشاورزان بتوانند با استفاده از این اپلیکیشن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به پاسخ پرسش‌های خود دست یابند.

سرافرازی خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به اپلیکیشن‌ها در تالار قرار خواهد گرفت، این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به کشاورزان اطلاعات مناسبی را درباره انواع موضوعات در حوزه‌های مختلف تغذیه گیاه، دام کمبودهای عناصر غذایی، شناسایی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، میزان آب مورد نیاز محصولات مختلف کشاورزی و... در اختیار بهره‌برداران قرار دهند.

وی ادامه داد: مجموعه فیلم‌های آموزشی، انتشارات علمی - ترویجی و اپلیکیشن‌ها در تالار دانش و فنون ترویجی قرار خواهد گرفت؛ ایجاد فروم در تالار در آینده‌ای نزدیک جهت تبادل تجربیات کشاورزان خبره و امکان بحث و تبادل نظر بین کشاورزان و همچنین کشاورزان و محققان فراهم خواهد شد.

سرافرازی تصریح کرد: در این روش، کشاورزان پیشرو و نمونه ملی تجربیات و دانش خود را در اختیار دیگر بهره‌برداران قرار می‌دهند و فضای مناسبی برای گفت‌وگو و بحث با محققان و کارشناسان در کارگروه‌های تخصصی فراهم خواهد شد.

وی یادآور شد: هدف اصلی ما در مدیریت دانش، کاهش فاصله بین محقق با مروجان و بهره‌برداران است، در همین زمینه بهره‌برداران و کارشناسان ترویج در فصولی که فعالیت کشاورزان کمتر است آموزش می‌بینند و در فصول فعال در کنار آنها در مزرعه یافته‌های تحقیقاتی به صورت عملی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

سرافرازی در پایان با بیان اینکه سایت از بهمن سال گذشته به‌صورت مقدماتی راه‌اندازی شده است، از رونمایی رسمی آن طی دو ماه آینده خبر داد./

A-950225-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید