Iranian Agriculture News Agency

معاون باغبانی جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

تولید سالانه 60 میلیون پایه گل محمدی برای پایه‌های رز/ حمایت همه‌جانبه از تولید پایه‌های گل زینتی در داخل کشور

با توجه به اینکه در حال حاضر کشور در حوزه تولید کشت بافتی پایه‌های گل‌های زینتی، وابسته است و ارزبری قابل توجهی در این بخش صورت می‌گیرد، تأکید مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه توجه به تولیدات کشت بافتی داخلی قابل توجه است؛ به‌نظر می‌رسد با حساسیت و توجه ویژه دولت به مقوله محصولات سالم‌سازی‌شده، بااصالت و سلامت در آینده‌ای نزدیک درباره محصولات کشت بافتی، شاهد کنش‌های مطلوب باشیم.

تولید سالانه 60 میلیون پایه گل محمدی برای پایه‌های رز/ حمایت همه‌جانبه از تولید پایه‌های گل زینتی در داخل کشور


معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها است، گفت: هم‌سو با توسعه گلخانه‌ها باید توان تولید پایه‌های مورد نیاز گلخانه‌داران در داخل کشور افزایش یابد.

محمدعلی طهماسبی با ابراز نگرانی از وابستگی گلخانه‌داران به ورود پایه‌های خارجی، ضرورت توسعه دانش کشت بافت و بیوتکنولوژی در زمینه گل‌های زینتی را یکی از راهکارهای برون‌رفت از وابستگی کشور در این زمینه دانست.

وی خاطرنشان کرد: مطلوب است که ارقام تجاری وابسته و سازگار با جغرافیای مناطق مختلف کشور شناسایی شود تا گلخانه‌داران آگاهانه نسبت به انتخاب پایه‌های گل‌های زینتی اقدام کنند.

طهماسبی با اشاره به اینکه پایه‌های گل، سرمایه اصلی گلخانه‌داران محسوب می‌شود، افزود: متأسفانه برای ورود پایه‌های وارداتی توسط واردکنندگان، بررسی‌های همه‌جانبه صورت نمی‌گیرد و در فرآیند تولید، گلخانه‌داران با آسیب‌های اقتصادی روبه‌رو می‌شوند.

وی ادامه داد: با همکاری متقابل مراکز کشت بافت و با ایجاد هسته‌های اولیه و باغ‌های مادری و تأمین پیوندک سالم می‌توان تولید رز را افزایش داد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با برشمردن پتانسیل اقتصادی گل‌های زینتی در افزایش توان صادراتی ایران به‌ویژه با توجه به بازار گل در روسیه، اروپای شرقی و آسیای میانه تصریح کرد: دولت از تولید پایه‌های گل زینتی در داخل کشور به‌ویژه با دانش کشت بافت، حمایت همه‌جانبه می‌کند، زیرا اصلی‌ترین شیوه تولید پایه‌هایی همچون ارکیده و ژربرا کشت بافت است.

طهماسبی با تأکید بر لزوم تجاری‌سازی انواع گل‌های تولیدشده در کشور یادآور شد: برای رقابت در بازارهای جهانی باید بتوانیم ارقام تولیدشده در کشور را به‌روزرسانی کنیم.

وی با بیان اینکه سیستم کشت بافت از تکنولوژی‌های روز دنیا است که در کشور توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده و در حال بهره‌برداری است، ازجمله برنامه‌های معاونت باغبانی را افزایش تولید پایه‌ها و نهال‌های کشت بافتی عنوان کرد و اظهار داشت: در تلاش هستیم با توسعه و جایگزین کردن این سیستم به‌صورت فراگیر، تولید ارقام تجاری، اقتصادی و بازارپسند را افزایش دهیم.

طهماسبی تأکید کرد: در تولید گل رز باید بتوانیم با سالم‌سازی ارقام، به تولید پایه مادری بپردازیم و باغ مادری ایجاد کنیم و در این صورت با تعیین فرآیند تولید رز برای گلخانه‌داران و ورود بخش خصوصی به این عرصه، زنجیره‌ای از تولید تا مصرف به‌وجود خواهد آمد و در صورت بروز مشکل نیز رسیدن به منشاء آن به‌راحتی امکان‌پذیر و قابل حل خواهد بود.

وی همچنین گفت: تولید گیاهان دارویی به‌ویژه گل محمدی بسیار حائز اهمیت بوده و با توجه به فضای ایجادشده در تولید گل محمدی، با کمبود پایه روبه‌رو خواهیم بود که کشت بافت می‌تواند به این نیازها پاسخ دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یکسانی ژنوتیپ‌ها و فنوتیپ‌ها، عاری از آلودگی بودن و انتخاب ژنوتیپ‌های برتر را از مزیت‌های گل محمدی کشت بافتی برشمرد و خاطرنشان کرد: در طرح اراضی شیبدار، گل محمدی کشت بافتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

طهماسبی با بیان اینکه طبق بررسی‌های فنی در مرحله نخست قرار است در سطح 860 هزار هکتار طرح اراضی شیبدار اجرا شود، اشتغال‌زایی، پایداری محیط زیست و تبدیل دیمزارها و اراضی کم‌بازده به اراضی پربازده را از اهداف این طرح دانست.

وی اجرای طرح توسعه کاشت گونه‌های مثمر در اراضی شیبدار را یک نوع آبخیزداری با کمک مردم عنوان کرد و افزود: در این طرح، گونه‌های اقتصادی و کم‌آب‌بر مانند انگور، بادام و گیاهان دارویی همچون گل محمدی کشت می‌شوند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها را با توجه به اهمیت صرفه‌جویی در آب، افزایش عملکرد و صادرات محصولات سبزی و صیفی از محورهای مهم در برنامه ششم توسعه بیان کرد و ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی طبق بخشنامه‌ای اعلام کرده است که خارج از سقف و محدودیت زمانی و مکانی، طرح‌های گلخانه‌ای تهیه و متقاضیان به بانک کشاورزی راهنمایی شوند، بانک کشاورزی نیز موظف است طرح‌ها را بپذیرد تا خط اعتباری برای ارائه تسهیلات در این زمینه گشایش یابد.

طهماسبی پیشنهاد داد: با شناسایی ارقام مناسب رز در بازار و سالم‌سازی آنها با تولید پایه مادری و پیوندک تولیدی می‌توان در سراسر کشور واحدهای اقماری متعددی ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم هر سه سال، پایه‌های رز جایگزین کنیم، سالانه نیازمند بیش از 60 میلیون پایه هستیم و با برنامه‌ریزی برای این فرایند، دیگر نیازی به دخالت دولت نیز نبوده و بخش خصوصی به بهترین شیوه به کار خود ادامه خواهد داد.

طهماسبی در پایان یادآور شد: در این روش از ابتدای تولید تا مصرف یک زنجیره به هم متصل دیده می‌شود که در صورت بروز مشکل نیز به‌راحتی می‌توان ریشه‌یابی کرد و به حل آن پرداخت./

A-950227-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید