Iranian Agriculture News Agency

نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی شاهرود خبر داد:

ارائه طرح مطالعاتی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

این طرح، درباره مناطق 10 گانه‌ای است که یوز آسیایی در آن زندگی می‌کند و مسیرهایی که در آن تردد دارد؛ همچنین جاده‌هایی که طبق آمار بیشترین تلفات را از این گونه ارزشمند گرفته‌اند.

ارائه طرح مطالعاتی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - الهه موسوی:


به‌دنبال از دست رفتن یک یوزپلنگ ماده ایرانی در محور سبزوار به شاهرود در استان سمنان در آخر هفته گذشته بر اثر تصادف با یک خودرو، نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی شهرستان شاهرود به ایانا گفت: متأسفانه در رابطه با حفظ یوزپلنگ آسیایی، زمان در حال از دست رفتن است و برای ایمن سازی زیستگاه و مسیرهای تردد این گونه ارزشمند، کار مؤثری در طرح‌های حفاظتی، صورت نگرفته است.

امیرحسین ولیان افزود: با کمال تأسف برای چندمین‌بار شاهدیم که در شمال منطقه "توران" یک ماده‌یوز که بسیار قوی هم بوده و نقش مؤثری در حفظ نسل یوزپلنگ در منطقه داشته با خودرو برخورد کرده و کشته شد. یک پرسش بزرگ اینجا همچنان بی‌پاسخ مانده است و آن این که چه طرح و برنامه‌ای برای حفظ این گونه ارزشمند اجرا شده است؟ مگر ما چقدر فرصت داریم و چه تعداد یوز برایمان باقی مانده که همین طور در حال دست‌دست کردن هستیم و زمان را از دست می‌دهیم!

وی از مسئولان پرسید: این همه پروژه‌های مختلف در حوزه های متعدد در کشور حال انجام است و هزینه‌های سرسام‌آور برایش تعریف شده است؛ چرا درباره یوزپلنگ که اینقدر با اهمیت و تاج سر محیط زیست ایران است و همچنین معرف کشور ما در عرصه‌های بین‌المللی است این همه اهمال کاری و فرصت‌سوزی می‌شود؟

ولیان خبر از یک پروژه مطالعاتی داد که توسط "جمعیت دیده‌بان طبیعت سمنان" تهیه شده و درباره آن خاطرنشان کرد: این طرح، درباره مناطق 10 گانه‌ای است که یوز آسیایی در آن زندگی می‌کند و مسیرهایی که در آن تردد دارد؛ همچنین جاده‌هایی که طبق آمار بیشترین تلفات را از این گونه ارزشمند گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این طرح شامل پل‌های روگذر سبکی است که با پوشش طبیعی، در آن همسان‌سازی با طبیعت صورت گرفته است؛ همچنین فنس‌کشی حاشیه پل‌ها؛ چرا که یوزها به‌طور طبیعی مهاجرت بین مناطق را دارند و ما نمی‌توانیم راه آنان را سد کنیم؛ اما می‌توانیم با احداث این پل‌های روگذر سبک که هزینه چندانی هم ندارند، مسیر انتقال و راه رفت و آمد برای یوزپلنگ‌ها را ایمن سازیم.

نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی شهرستان شاهرود تصریح کرد: همزمان با تلف شدن این یوزپلنگ مادر، این طرح را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه می‌کنیم و امیدواریم که سازمان، از این طرح استقبال کرده و هرچه زودتر زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند و در دست اقدام قرار بدهد.

ولیان یادآور شد: برای تهیه این طرح مطالعات زیادی صورت گرفته و تجربیات سایر کشورها نیز در آن دیده شده است؛ همچنین طراحان آن در عرصه‌های علمی و اجرایی حیات وحش تجربیات زیادی دارند؛ از سوی دیگر مسیر مهاجرت و تلفات یوزها و آمارهای این تلفات در سال‌های مختلف در نظر گرفته شده که تمام این‌ها می‌تواند در حل این معضل زیست محیطی به کار بیاید و تا حدی از آمار تلفات این گونه ارزشمند و کمیاب بکاهد.

وی در پاسخ به این پرسش ایانا که "طرح‌های حفاظت از یوزپلنگ" را که تاکنون اجرا شده‌اند چگونه ارزیابی می‌کنید تأکید کرد: عموماً کار چندان مؤثری در این طرح‌ها انجام نمی‌گیرد؛ حداقل آنچه ما دیده‌ایم این بوده است؛ برای نمونه در یکی از پروژه های حفاظت از یوز که در سمنان انجام می‌شود، بنده کار مؤثری را ندیده‌ام و امیدوارم تا کاملاً زمان از دست نرفته دست به کار شویم./

I-950227-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید