Iranian Agriculture News Agency

دیوار مهربانی به نانوایی رسید: دیوار مهربانی / نان مهربانی + عکس

دیوار مهربانی به نانوایی رسید: دیوار مهربانی / نان مهربانی + عکس


دیوار مهربانی نانوایی شامل یک تابلو با تعدادی مهره است که شهروندان خیر به تعداد هزینه‌ای که متقبل شده و به نانوایی پرداخت می‌کنند مهره دریافت کرده و آن‌ها را بر تابلو نصب می‌کنند.

به گزارش سایت فرهنگ نیوز «نیاز داری بردار نیاز نداری بذار»، این روزها عبارت آشنایی برای ایرانی هاست، اصطلاحی که حمایت های هم وطنان مان از اقشار ضعیف را در حوزه ی پوشاک به ذهن متبادر می سازد. مکان این داد و ستد عمومی را دیوار مهربانی نامیده اند.

دیوار مهربانی در تهران و سایر شهرهای ایران الهام‌بخش مردم پاکستان و بسیاری ملت های دیگر بوده و به سرعت و برق و باد جهانی شده است. به طور نمونه دانشجویان پاکستانی در شهر پیشاور با کمک یکدیگر «دیوار مهربانی» به راه انداختند و همچنین در کشور های دیگری همچون عراق و چین و کشور های دیگر آسیایی مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

دویچه وله در گزارشی درباره دیوار مهربانی موجود در چین می نویسد: «دیوار مهربانی» در شهر ژومادیان چین درست همانند آن‌چه پیش از این در ایران وجود داشت به راه افتاده است. دیواری برای آویختن لباس‌هایی که نو هستند اما دیگر به کار صاحبش نمی‌آیند. در عوض کسانی که نیازمند هستند آن‌ها را برمی‌دارند.

در ایتالیا نیز در یکی از خیابان های شمالی شهر رم دیوار مهربانی به همت دانشجویان رشته ادبیات ایتالیایی و با همکاری والدین دانشجویان و هنرمندان و بر اساس الگوی دیوار مهربانی ایران شکل گرفت. برروی این دیوار جمله معروف «آن چیزی را که نیاز نداری بگذار و آن چیزی را که نیاز داری بردار» نوشته شده است.

ایده زیبای دیوار مهربانی که از چند شهر ایران اجرایی شده و در برخی کشورها رواج پیدا کرده بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته است، با این حال و از همان ابتدا بسیاری از فعالین حقوق بشری و بسیاری از هم وطنان خیرخواهمان در رواج این سنت و بسط آن به دیگر حوزه ها جهت تامین حداقل خواست نیازمندان تلاش نموده اند.

از آنجا که این جریان تا حدی بین مردم شهرها در سطح گسترده ای نفوذ داشته و مقبول واقع شده، بطوری که حتی کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار داده، می توان تامل کرد که آیا ایجاد پایگاه های مشابه می تواند کمکی به ارتقا سطح فرهنگ عمومی کند.

انگیزه اصلی تشکیل دیوار های مهربانی و امثال آن ایجاد روحیه همیاری و مشارکت در بین مردم برای درک نیازمندان و ابراز همدردی با آنها است که از حس نوع دوستی و عشق سر چشمه می گیرد گه از هر نظر مورد ستایش است.

خبرنگار فرهنگ نیوز روز گذشته و در خلال یک اقدام تصادفی با سبک جدیدی از فرهنگ دیوار مهربانی در خیابان ایرانشهر مواجه شده که در آن یک مجتمع نانوایی که در آن سه نوع نان (بربری، سنگک و تافتون) پخت می شود، اقدام به برپایی دیوار مهربانی نانوایی برای نیازمندان نموده است، امری که توجه ما را به خود جلب نموده و ما را بر آن داشت به گفتگوی کوتاهی با ابداع کننده این طرح زیبا و انسان دوستانه بپردازیم.



* مشاهده این طرح انسان دوستانه و خداپسندانه شما نظر ما رو به گرفتن مصاحبه با شما جلب کرد، لطفا ضمن معرفی خودتان بگویید که چه شد که شما تصمیم به گرفتن این کار خیر نمودید؟

من محمد دباغی صدر هستم. واقعش این که این طرح را پسرم به بنده پیشنهاد کرد و من با شنیدن این پیشنهاد بشدت از آن استقبال نمودم. و با اینکه مدت زمان کمی از آغاز آن می گذرد باز خورد مناسبی را در سطح شهر داشته است. برای مردم نیز مشاهده این کار جالب توجه بوده و بسیاری از رهگذران با دیدن تابلوی دیوار مهربانی از آن عکس می گیرند.


ابتکار طرح ابتدا از سوی نانوایی تافتون در پیش گرفته شده است، ولی در مدت اندکی بلافاصله آن دو نانوایی کناری مان که هر سه یک مجتمع محسوب می شویم نیز اقدام به نصب تابلو دیوار مهربانی نموده اند.

آرزوی من این است که این طرح در همه ی تهران و سپس در سراسر ایران همه گیر شده و هر یک از شهروندان به اندازه ی وسع خود به آن کمک نمایند تا نیازمندان را از نان به عنوان نیاز اولیه و حداقلی خوراک شان بهره مند گرداند. اگر چنین چیزی روزی فراهم شود به باور من آخرت همه مان آباد شده است.

* آیا نانوایی دیگری زودتر از شما در انجام این کار نیکو پیش قدم شده است یا شما اولین نانوایی در تهران هستید؟

من فکر می کنم که ما اولین نانوایی در سطح تهران هستیم، چون با توجه به شغل مان و ارتباط مان با هم صنفان خویش تا کنون چون رویه ای را مشاهده نکرده ام.


* جناب دباغی چه مدت از برپایی نانوایی شما در این محل می گذرد؟ و لطفا در رابطه با نحوه ی استفاده از این دیوار مهربانی توضیحات لازم را ارائه فرمایید؟

من قریب به یک سال و اندی هست که نانوایی در منطقه را برپا نموده اند. دیوار مهربانی نانوایی شامل یک تابلو با تعدادی مهره می باشد. شهروندان خیر به تعداد هزینه ای که متقبل شده و به نانوایی پرداخت می کنند مثلا 5 هزار تومان، (با قیمت هر عدد نان 1000 تومان)، 5 عدد مهره دریافت کرده و آن ها را بر تابلو نصب می کنند، از سوی دیگر نیازمندان در موقع مراجعه به نانوایی به تعداد مهره هایی که از روی تابلو بر داشته اند و به نانوا تحویل می دهند نان دریافت می کنند (هر مهره یک نان). این پروسه به این روند ادامه می یابد.

* مشارکت و همیاری مردم را در کمک به دیوار مهربانی تان چگونه می بینید؟

با اینکه این طرح تنها بیست روز است که آغاز شده و هم چنان بخش زیادی از ساکنین محله از آن به شکل دقیق اطلاع کسب نکرده اند، در خلال این روزها بشدت از آن استقبال شده و روز به روز بیشتر از روز قبل می شود.

شهروندان موقعی که در صف نانوایی حضور پیدا می کنند و در رابطه با تابلو سوال کرده و نسبت به آن آگاه می شوند بلافاصله کمک می کنند.

* نیازمندان از این اقدام شما استقبال کرده اند و بدون رودربایستی به شما مراجعه می کنند؟ به طور میانگین روزانه چه تعداد نان به دست محرومین می رسد؟

روزهای اول شاید برخی نیازمندان از گرفتن نان به این شکل خجالت می کشیدند، اما اکنون بدون هیچ گونه معذب بودن به ما رجوع می کنند و به واقع حقشون هم هست که بیان و از این اقدام بهره مند شوند.

شما بهتر می دانید که قیمت نان نیز بالا رفته است و برخی خانواده های بی بضاعت و یا کم بضاعت حتی توان خرید نان به اندازه ی کافی را ندارند، این اقدام لااقل می تواند نیاز آن ها به قوت اولیه را به اندازه ی کافی فراهم نماید.
هر سه نانوایی کنار هم اقدام به ایجاد دیوار مهربانی نموده اند

در چند روز اول به طور میانگین حدود بیست تا سی قرص نان به شکل رایگان و با هزینه اهدایی مردم در اختیار نیازمندان قرار می گرفت، در این روزها به پنجاه عدد رسیده است (با وجود گذشت تنها 20 روز از آغاز طرح) که امیدواریم با انتشار بیشتر خبر باعث کمک هرچه بیشتر مردم باشیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید