Iranian Agriculture News Agency

با عقد قرارداد سبز گمرکی ایران و روسیه محقق شد:

کاهش شش درصدی تعرفه گمرکی محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه/ گران‌فروشی صاحبان صنایع لبنی با منافع ملی بازی می‌کند

جلسات مستمر اتاق ایران روسیه برای حل مشکلات و کاهش موانع صادراتی ایران به این کشور ادامه دارد و در این راستا قرارداد سبز گمرکی بین ایران و روسیه به امضا رسید که کاهش پنج تا شش درصدی تعرفه‌های محصولات کشاورزی را به‌دنبال دارد.

کاهش شش درصدی تعرفه گمرکی محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه/ گران‌فروشی صاحبان صنایع لبنی با منافع ملی بازی می‌کند


رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: مشکلات عدیده‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به کشور روسیه وجود دارد که از مهم‌ترین آنها متغیر بودن نرخ روبل و ریال در مقابل دلار و بداخلاقی‌های بانک‌های آمریکا است که در بازگشت پول تجار ایرانی مشکلاتی ایجاد کرده است.

اسدالله عسگراولادی افزود: با وجود آنکه رئیس جمهوری روسیه فروردین‌ماه به‌صورت رسمی دستور داد تا هرچه سریع‌تر مشکلات بانکی بین ایران و کشورش حل شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی بتواند نرخ روبل و ریال را تثبیت کند، می‌توان انتظار داشت مشکلات صادراتی ایران به روسیه حل شود.


قرارداد سبز گمرکی ایران و روسیه

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: در راستای حل مشکلات صادراتی ایران به روسیه اتاق تلاش های مداومی را به‌کار گرفته و بر همین اساس قرار عملیاتی بین گمرک ایران و روسیه شکل گرفت.

عسگراولادی تصریح کرد: بر اساس این قرارداد که "قرارداد سبز گمرکی" لقب گرفت، کشور روسیه قیمت محصولات ایرانی را بر اساس آنالیز گمرک ایران پذیرش خواهد کرد.

وی یادآور شد: پیش از این قیمت کالاهای واردشده به روسیه بر اساس کمیته قیمت‌گذاری کانال‌های ایرانی در گمرک مستقر در روسیه وارد این کشور می‌شد که با عملیاتی شدن این قرارداد انتظار می‌رود در مرحله نخست پنج تا شش درصد تعرفه‌های گمرکی به نفع صادرات محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند.

عسگراولادی تأکید کرد: کشورهای تازه استقلال‌یافته شوروی با تعرفه گمرکی صفر درصد محصولات خود را به روسیه صادر می‌کنند و ایران برای رسیدن به چنین توافقی راه زیادی در پیش دارد.


صادرات از آذربایجان به صرفه نیست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در پاسخ به این پرسش که صادرات محصولات ایرانی از کشورهای حاشیه دریای خزر نظیر آذربایجان چقدر اقتصادی است، اظهار داشت: این کشورها برای ترانزیت کالاهای ایرانی کارمزد دریافت می‌کنند که قیمت تمام‌شده صادراتی ایران را افزایش می‌دهد.

وی همچنین گفت: ترانزیت کالای ایرانی از کشورهای تازه استقلال‌یافته گزینه درجه دو ایرانی‌ها به‌شمار می‌رود و دو کشور تلاش می‌کنند صادرات و تبادلات اقتصادی خود را به شکل مستقیم عرضه دهند.


قرارداد روس‌ها با دامپزشکی برای جلوگیری از گران‌فروشی

عسگراولادی افزود: در جدیدترین قراردادهای سازمان‌های دولتی ایران، سازمان دامپزشکی با طرف روسی وارد گود مذاکره برای صادرات محصولات لبنی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در صادرات فرآورده‌های لبنی وجود دارد آن است که صاحبان صنایع لبنی محصولات خود را با قیمتی بسیار گران‌تر از نرخ‌های بین‌المللی عرضه می‌کنند که مانع جدی برای توسعه صادرات به روسیه قلمداد می‌شود.

عسگراولادی ادامه داد: جلوگیری از گران‌فروشی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد سازمان دامپزشکی با طرف روسی به‌شمار می‌رود؛ چرا که با منافع ملی بازی می‌کند.


ورود ایران به کود کاهش مجدد تعرفه‌های گمرکی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تصریح کرد: در جلسه چهار خردادماه برای حل مشکلات صادراتی محصولات ایرانی رایزنی‌های زیادی انجام شد که منجر به انعقاد قرارداد سبز گمرکی شد.

وی یادآور شد: تلاش مجدد ایران برای حل مشکلات به‌ویژه کاهش تعرفه‌های صادراتی به روسیه 28 و 29 خردادماه در مسکو دنبال می‌شود.

عسگراولادی در پایان پیش‌بینی کرد: به‌صورت مرحله‌ای مشکلات صادرکنندگان برای صادرات به روسیه دنبال شود، اما لازم است اعتبار برای بازرگانان ایرانی از سوی بانک‌های دو کشور ایجاد شود که هنوز اجرایی نشده است./

F-950316-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید