Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد:

افزایش استفاده حوزه زراعت از تسهیلات مکانیزه به 70 درصد/ کاهش 6.6 درصدی ضایعات امسال برداشت گندم و جو با تجهیزات مکانیزه

ورود مکانیزاسیون در زیربخش‌های زراعت، دام و طیور، آبزیان و باغبانی طی برنامه‌ای 12 ساله تدوین شده که تاکنون در بخش زراعت 70 درصد تسهیلات برای خرید ادوات مکانیزه محقق شده است.

افزایش استفاده حوزه زراعت از تسهیلات مکانیزه به 70 درصد/ کاهش 6.6 درصدی ضایعات امسال برداشت گندم و جو با تجهیزات مکانیزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود به اعلام دستاوردها و فعالیت‌های این حوزه در دولت دهم و برنامه‌ریزی‌های آینده اشاره کرد و گفت: انجام به‌موقع عملیات کشاورزی، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ضایعات و ارتقاء کمی و کیفی تولید از مهم‌ترین اهداف مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود و باید تولید را به سمت اقتصادی‌تر شدن سوق دهد.

کامبیز عباسی افزود: در سال 1392 در حوزه تولیدکنندگان ماشین‌آلات مکانیزه، شاهد رکود در تولید بودیم، اما در دولت تدبیر و امید موانع برطرف شد و با تغییرات شگرفی در این حوزه روبه‌رو شدیم.

وی خاطرنشان کرد: با تأکید وزیر جهاد کشاورزی در تشکیل ستاد مکانیزاسیون و تعیین تکلیف برای تمامی زیربخش‌ها، سرمایه‌گذاری جدی در این بخش انجام شد، به‌گونه‌ای که برنامه جامع 12 ساله مکانیزاسیون برای کشور در شش‌ماهه دوم سال 92 تدوین شد.

عباسی ادامه داد: در کنار این برنامه بلندمدت، خطوط اعتباری راه‌اندازی شد و با همراه شدن اقتصاد مقاومتی در این حوزه، اصلاح و بهبود مشکلات را شاهد بودیم.


جذب 94 درصدی خط شماره 2 مکانیزاسیون

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اعلام اینکه چهار خط اعتباری در حوزه مکانیزاسیون راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: خط شماره یک با اعتبار 750 میلیارد تومان راه‌اندازی گردید که 95 درصد آن به‌صورت کامل جذب شد.

وی یادآور شد: خط اعتباری شماره دو با ظرفیتی معادل 800 میلیارد تومان راه‌اندازی شد که شاهد جذب 94 درصدی تسهیلات بودیم.

عباسی تأکید کرد: خط شماره سه مکانیزاسیون به ظرفیت یک‌هزار میلیارد تومان در سال گذشته راه‌اندازی شد که شاهد جذب 69 درصدی آن بودیم.

وی از راه‌اندازی خط شماره چهار مکانیزاسیون در سال جاری با ظرفیت یک‌هزار و 200 میلیارد تومان خبر داد و اظهار داشت: این خط در سال جاری راه‌اندازی شده، اما پرداخت تسهیلات به کشاورزان به کندی انجام می‌شود.

عباسی همچنین گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده از استان‌ها، هر استانی 10 تا 60 میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان برای توسعه مکانیزاسیون تاکنون پرداخت کرده است.

وی در ادامه افزود: 360 نوع ماشین و ادوات کشاورزی در کشور تولید و عرضه می‌شود که توسط 250 شرکت فعال در کشور مدیریت می‌شود.


رشد 335 درصدی ورود مکانیزاسیون برداشت برنج، ظرف کمتر از سه سال

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اعلام اینکه زراعت برنج کاری پرمشقت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در حوزه برداشت مکانیزاسیون برنج، طی سه دهه فعالیت شاهد تغییرات شگرفی نبودیم، اما طی سه سال عمر دولت تدبیر و امید، تعداد ادوات مکانیزه برنج از افزایش قابل توجهی برخوردار شد؛ به‌گونه‌ای که برداشت مکانیزه برنج توسط یک هزار و 108 دستگاه کمباین انجام می‌شود، این در حالی است که ظرف کمتر از سه سال، سه‌هزار و 709 دستگاه ماشین برداشت برنج به عرصه ورود کرد، یعنی در مجموع 241 هزار هکتار به سطح مکانیزه کشور در حوزه برنج اضافه شد که این ارقام نشان از رشد 335 درصدی در حوزه مکانیزاسیون برداشت برنج است.

عباسی ادامه داد: سطح زیر کشت مزارع برنج که در گذشته 600 هزار هکتار بود، در حال حاضر به 500 تا 550 هزار هکتار رسیده که 60 درصد آن به‌صورت مکانیزه کشت و برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال 1392، 35 هزار هکتار از اراضی استان گیلان کشت نشائی مکانیزه داشت، در حالی که این سطح امسال به 92 هزا رهکتار رسیده است.


ورود 10 هزار و 500 کارنده به مزارع غلات ظرف سه سال

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره مکانیزاسیون کشاورزی در حوزه غلات یادآور شد: ممنوعیت واردات گندم، رکورد تولید مناسبی را در سال جاری رقم زد و در حوزه مکانیزاسیون شاهد اضافه شدن دو میلیون و 100 هزار هکتار به سطح کشت مکانیزه بوده‌ایم، در حالی که سطح زیر کشت غلات در کشور هشت میلیون هکتار است که این رقم یعنی ظرف سه سال، 10 هزار و 500 دستگاه انواع کارنده به عرصه مزارع ورود کرده است.

عباسی تأکید کرد: خروج سم‌پاش‌های غیراستاندارد از دیگر اقدامات انجام‌شده توسط این مرکز است که در این راستا ظرف کمتر از سه سال، بیش از 9 هزار سم‌پاش تراکتوری استاندارد را به عرصه مزارع اضافه کردیم و عملیات سم‌پاشی کشور از رشد 22 درصدی برخوردار شد.

وی اظهار داشت: در حوزه تراکتورها طی سه سال گذشته بیش از 580 هزار دستگاه تراکتور به عرصه تزریق شد که این تعداد حداقل به 10 بهره‌بردار سرویس می‌دهد.

عباسی همچنین گفت: در کشور 389 هزار دستگاه تراکتور وجود دارد که حداقل 50 درصد آن فرسوده بوده و نیازمند نوسازی است.

وی در ادامه افزود: در راستای تزریق تراکتورهای نو به عرصه، 58 هزار و 491 دستگاه جدید به عرصه کشاورزی تزریق شد که شاهد رشد 15 تا 20 درصدی در حوزه اصلاح ماشین‌های تراکتوری بوده‌ایم.


شناسایی و ورود 40 فناوری نوین در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از ورود 40 فناوری جدید در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی به عرصه خبر داد و خاطرنشان کرد: 30 درصد مشوق به بهره‌بردارانی که از تکنولوژی‌های مناسب استفاده می‌کنند یارانه پرداخت می‌شود که در این راستا در حوزه پنبه، کمک‌های مناسبی انجام شده است.

عباسی ادامه داد: در حال حاضر 15 تا 20 دستگاه کمباین مخصوص پنبه به عرصه وارد شده که این تعداد با رویکرد اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی با اعلام اینکه 95 درصد تکیه ماشین‌های کشاورزی بر صنعت داخلی استوار است، تصریح کرد: ذائقه کشاورزان ایرانی به استفاده از تولید داخل است و در این راستا تنها پنج تا 10 درصد از ماشین‌های جدید به‌ویژه در حوزه برنج عملیات واردات انجام داده‌ایم.

عباسی از ورود بیش از 35 سامانه ضدتگرگ در استان‌های شمال غرب به عرصه خبر داد و یادآور شد: این سامانه‌ها با 30 درصد کمک بلاعوض تهیه شده و می‌تواند با امواج صوتی مانع از تشکیل تگرگ در استان‌های شمال غرب کشور شود.


قابلیت حضور ماشین‌آلات در یک میلیون هکتار از اراضی باغی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره مکانیزاسیون در حوزه باغبانی تأکید کرد: 2.5 میلیون هکتار باغ در کشور داریم که حدود یک میلیون هکتار آن قابلیت حضور ماشین‌آلات کشاورزی را دارند که در این راستا حدود دوهزار و 200 تراکتور باغی به عرصه وارد شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه باغبانی از پنج برند بین‌المللی با 15 مدل ماشین‌آلات استفاده شده است که توانسته در کاهش ضایعات و افزایش تولید مؤثر واقع شود.


اختصاص 10 درصدی تسهیلات مکانیزاسیون در حوزه دام، طیور و آبزیان

عباسی درباره وضعیت مکانیزاسیون در حوزه دام، طیور و آبزیان گفت: حدود 17 نوع تکنولوژی در حوزه دام، 15 نوع تکنولوژی در حوزه طیور و 13 نوع تکنولوژی مکانیزه در حوزه شیلات تاکنون شناسایی شده است.

وی همچنین افزود: تاکنون در سه زیربخش فوق حدود 10 درصد از تسهیلات مکانیزه جذب شده است.

عباسی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان جذب تسهیلات برای خرید ادوات مکانیزه در حوزه زراعت با 70 درصد بوده است و پس از آن در حوزه مکانیزاسیون باغبانی رقمی معادل 21 درصد اختصاص یافته است و علاوه بر آن حوزه دام، طیور و آبزیان نیز سهم 9 درصدی سرمایه‌گذاری برای خریداری ادوات مکانیزه را به خود اختصاص داده‌اند.


پلاک‌گذاری بیش از 72 هزار دستگاه ادوات کشاورزی در کشور

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: مشکل پلاک‌گذاری تراکتورها و سایر ماشین‌آلات کشاورزی از گذشته‌ها وجود داشته، اما توانستیم با همکاری پلیس راهور ناجا، از دی‌ماه سال 1392 پلاک‌گذاری ادوات جدید و برخی از دسته‌های موجود را انجام دهیم، به‌گونه‌ای که تاکنون بیش از 73 هزار دستگاه ادوات مکانیزه و ماشین‌آلات کشاورزی در کشور پلاک شده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای مدیریت سوخت ماشین‌های کشاورزی وجود ندارد که امیدواریم با توجه به معضلات کمباین‌های غلات که باید بین مناطق مختلف برای عملیات اجرایی جابه‌جا شوند، این مشکل مرتفع شود.

عباسی درباره میزان جذب سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی یادآور شد: طی چهار سال گذشته سه‌هزا رو 750 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کارسازی و جذب شد و نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته شده نیز تاکنون 18 درصد بوده است.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری با اختصاص تسهیلات مناسب، ضریب مکانیزاسیون کشور از 1.5 اسب بخار در هکتار فعلی به 1.61 اسب بخار در هکتار تا پایان سال جاری برسد.


پایان یافتن عمر مفید نیمی از کمباین‌های کشور

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار داشت: ورود ادوات مکانیزه به عرصه باعث شده است که در حوزه غلات شاهد کاهش ضایعات 6.6 درصدی باشیم که امید می‌رود با نوسازی ادوات مکانیزه، میزان ضایعات از این نیز کمتر شود.

عباسی درباره عمر ماشین‌آلات کشاورزی نیز گفت: حدود 51 درصد از کمباین‌های کشور عمر مفیدشان به اتمام رسیده و نیازمند نوسازی در عرصه هستند و علاوه بر آن، با یک برنامه‌ریزی منسجم طی پنج تا شش سال خواهیم توانست 20 هزار تراکتور به بخش تزریق کنیم تا نوسازی این بخش اتفاق بیفتد.

وی در پایان قیمت هر تراکتور را 40 تا 70 میلیون تومان برآورد کرد و افزود: قیمت کمباین نیز 140 میلیون تومان است که اگر 10 تا 15 درصد کمک بلاعوض انجام شود، خواهیم توانست یک‌هزار کمباین و 15 هزار تراکتور جدید را جایگزین ادوات فرسوده کنیم./

M-950317-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید