Iranian Agriculture News Agency

مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار گفت:

عراق و سوریه، منشاء گردوغبار در ایران/ هجوم پیاپی دو طوفان گردوغبار به ایران

مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار گفت: گردوغباری که روزهای پایانی خرداد ماه استان‌های غربی کشور را تحت تأثیر قرار داد، حاصل تشکیل دو توده گردوغباری بود که در سراسر شرق کشور عراق و در مرز عراق و سوریه شکل گرفت، اما ایجاد توده دوم با تأخیر زمانی باعث تقویت توده نخست و استمرار و افزایش غلظت طوفان گردوغبار در ایران شد.

عراق و سوریه، منشاء گردوغبار در ایران/ هجوم پیاپی دو طوفان گردوغبار به ایران


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، ضیاءالدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار در خصوص منشاء گردوغباری که از دیروز 16 جولای 27 خردادماه تقریبا سراسر غرب کشور را در برگرفت، گفت: این طوفان از منشاء شرق عراق شکل گرفت و آثار ورود آن به ایران اواخر دیشب و امروز صبح به اوج رسید.

شعاعی با بیان اینکه پشتیبانی توده تقویت شده دوم که از منطقه مرز عراق و سوریه نشات گرفته بود از توده نخست، منجر به استمرار و شدت طوفان گردوغبار در ایران شد، اظهار کرد: شدت طوفان دوم به مراتب از طوفان نخست بالاتر بود و به همین دلیل با اوج گیری فعالیت این توده همزمان با روز جمعه 28 خردادماه در غرب کشور، شاهد افزایش شدت غلظت گردوغبار بودیم بطوریکه در برخی از نقاط استان های غربی این میزان به تا ده برابر حد مجاز رسید.

مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار افزود: به طور نمونه همزمان با 9:30 صبح امروز در ایلام شاهد میزان غلظت گردوغباری در حدود 1300 و در بوکان حدود 506 میکروگرم بر مترمکعب بودیم.

شعاعی شدت غلظت گردوغبار در کوهدشت را حدود 3200 میکروگرم بر مترمکعب و پلدختر را حدود 2500 میکروگرم اعلام کرد و در خصوص وضعیت هوای اهواز نیز، گفت: غلظت گردوغبار در ساعت 10 صبح اهواز حدود 2457 میکروگرم، سوسنگرد حدود 1250 میکروگرم، امیدیه حدود 623 میکروگرم و شوشتر حدود 617 میکروگرم بود که در ساعت 16 عصر در اهواز به 1997، ماهشهر 1402، آبادان 2027 و سوسنگرد به 1319 میکروگرم بر مترمکعب رسید.

مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار در خصوص غلظت گردوغبار کردستان، اضافه کرد: شدت غلظت گردوغبار در ساعت 11 صبح روز جمعه سنندج حدود 391 میکروگرم بر مترمکعب بود و این غلظت در ساعت 17 عصر به 823 میکروگرم بر مترمکعب افزایش یافت.


توده دوم عامل افزایش شدت گردوغبار

این مقام مسئول اشاره ای به تقویت توده گردوغباری وارد شده به ایران از سوی توده دوم و با شدت بیشتر در عصر جمعه داشت و خاطرنشان کرد: بخش عمده افزایش غلظت گردوغباری که در بعد از ظهر روز جمعه رخ داد مربوط به ورود توده دوم به ایران بود.

شعاعی با بیان اینکه تصاویر ماهواره ای بیانگر افزایش شدت توده گردوغباری تا آخر وقت روز جمعه است، از مردم استان های لرستان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و خوزستان خواست تا پایان طوفان گردوغبار با رعایت موارد ایمنی و بهداشتی از حضور در فضای باز به ویژه در زمان روزه داری که مصرف مایعات نیز با کاهش شدید مواجه می شود، خودداری کنند.


کاهش غلظت گردوغبار در شب گذشته

مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار اعلام کرد: با توجه به عدم وجود توده پشتیبان یا سوم در تصاویر ماهواره ای، از اواخر امشب شاهد کاهش غلظت گردوغبار در استان های کشور خواهیم بود اما با توجه به استمرار پدیده باد احتمال رسیدن زبانه های این طوفان های گردوغباری به ایران مرکزی یعنی تهران و البرز وجود دارد که پیش بینی تازه تر هواشناسی کشور بر اساس آخرین تصاویر ماهواره ای می تواند این مسئله را روشن سازد.


سازمان هواشناسی وقوع پدیده را پیش‌بینی و اعلام کرده بود

شعاعی در خصوص اعلام طوفان های گردوغباری به مردم استان های درگیر با این پدیده، با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی در این زمینه، گفت: به منظور کاهش آسیب ها بر سلامت مردم، پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع طوفان های گردوغباری شدید در استان های غرب کشور و خوزستان به اطلاع مردم رسیده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به لحاظ شرایط آب و هوایی در پایان فصل بهار قرار داریم و همچنین با توجه به شدت خشکسالی و تغییر اقلیم در منطقه، همچنین عدم بارش مناسب در ایران و سایر کشورهای منطقه و شروع بادهای تابستانی، فصل پیش رو به لحاظ وقوع طوفان های گردوغباری در کشور، فصل سختی خواهد بود.

مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار ضمن تاکید بر این موضوع که طوفان های گردوغباری با منشاء خارجی امسال از شدت و تعداد وقوع بیشتری برخوردار خواهند بود، تصریح کرد: با توجه به شرایط منطقه، در تلاشیم تا از طریق افزایش تعاملات بین المللی به کمک ساختارهای سازمان ملل جهت ایجاد الزام برای کشورها به ویژه کشورهای منطقه به منظور اقدام در خصوص مقابله با پدیده گردوغبار و ایجاد وحدت و همکاری منطقه ای در زمینه کنترل منشاء های گردوغبار، این پدیده را کنترل کنیم.


شرایط منطقه دستیابی به نتیجه مثبت در مقابله با پدیده گردوغبار را به تأخیر می‌اندازد

شعاعی اشاره ای هم به وسعت و چالش جنگ و ناامنی در منطقه داشت و گفت: با توجه به اینکه حدود 90 درصد طوفان های گردوغباری ایران از منشاء خارجی است و با در نظر گرفتن جمیع شرایط، به نظر می رسد به رغم قابل حل بودن این چالش، دستیابی به نتیجه مثبت در کوتاه مدت میسر نباشد ولی ایران حاضر به توقف تلاش های خود در سطح ملی و بین المللی برای مقابله با پدیده گردوغبار نیست.

شعاعی اشاره ای هم به فعالیت ها و اقدامات ایران در سطح منطقه و بین الملل داشت و گفت: شکل گیری و تصویب قطعنامه های مختلف بین المللی در خصوص مقابله با پدیده گردوغبار در سطح جهانی با ابتکار عمل و پیشگامی ج.ا.ایران باعث جلب توجه و نگاه بین المللی به این موضوع و آغاز اقدامات جهانی در این حوزه شد.

وی همچنین اشاره ای به مستندسازی منشاء طوفان های گردوغباری در ایران برای وزارت خارجه به منظور پیگیری اقدامات بین المللی در این زمینه داشت و خاطرنشان کرد: بیابان زایی در کنار تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین سه چالش مهم جهانی در قرن 21 است و این چالش در منطقه ما با تشدید جنگ و ناامنی روز به روز بزرگ تر شده و ابعاد وسیع تری از اثرات خود را به نمایش می گذارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید