Iranian Agriculture News Agency

فرماندار در پی پی آتش سوزی مزارع روستاهای اسلام‌آباد غرب:

حادثه آتش‌سوزی در دست بررسی است/ اشک‌های کشاورزان بر خاکستر دسترنج‌شان

آخرین روز هفته گذشته شاهد آتش‌سوزی مزرعه‌ای از مزارع گندم در استان کرمانشاه بودیم که نابودی دسترنج یک کشاورز را به تأمل چرایی و چگونگی این ماجرا فرو برد.

حادثه آتش‌سوزی در دست بررسی است/ اشک‌های کشاورزان بر خاکستر دسترنج‌شان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، آخرین روز هفته پیش شاهد آتش‌سوزی مزرعه‌ای از مزارع گندم در استان کرمانشاه بودیم که نابودی دسترنج یک کشاورز را به تأمل چرایی و چگونگی این ماجرا فرو برد. آتشی که شاید به عمد یا به تفریح بر ساقه گندمی انداخته شده باشد، اما نابودی‌اش فراگیر و به وسعت یک مزرعه 750 هکتاری کشیده شد و از دلخوشی‌های یک کشاورز زحمتکش و کم‌درآمد، چیزی جز تلی از خاکستر بر جای نماند. کشاورزی که با هزاران گرفتاری و ناهماهنگی از گرفتن وام وتسهیلات و کم‌آبی و گرانی و بذر و نهاده، امسال با اندک بارش باران کمی دلگرم‌تر بذری بر این مزرعه پاشیده بود و آن را از جوانگی تا محصول طلایی تیمار کرده بود.

اما اکنون آتشی از سر بی‌مهری اشک‌هایی را بر پهنه سیاه یک خاک تف‌دیده چکانید و کوچه پس‌کوچه روستا در اضطراب شعله کشیدن دوباره پر از پرس‌وجو و دلیل و چرایی این حادثه شد. چون نه نخستین‌بار بود و نه آخرین می‌تواند باشد...

چشم‌های نگران روستاییان یکی از مناطق بخش حمیل واقع در شهرستان اسلام‌آباد غرب طی چند روز گذشته و با آغاز فصل برداشت چند باری اشک‌بار از اقداماتی مشابه در مزارع گندم و جو بوده است.

اهالی می‌گویند هر سال با آغاز فصل برداشت شاهد آتش‌سوزی عمدی مزارع خود بوده‌ایم، به جرأت می‌توان گفت به عمد و از سر تفریح...

افشین کریمی فرماندار شهرستان اسلام‌آباد غرب می‌گوید: آتش‌سوزی پنج‌شنبه 750 هکتار از گندمزارهای این منطقه را در خود سوزاند که 500 هکتار از آن محصول آماده برداشت بود.

وی می‌افزاید: هرچند که این آتش با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، هلال‌احمر و خود مردم بالاخره اطفاء شد، اما خسارت وارده به کشاورزان چیزی در حدود 30 میلیارد ریال است که برای چندین کشاورز فقیری که تمام درآمد سالانه‌شان در مجموع این مقدار است بسیار تأثربرانگیز است...

کریمی با بیان اینکه این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دارد، خاطرنشان می‌کند: باید در این باره تدبیری اندیشیده شود، تاکنون راهکارهایی چون قرار دادن نگهبان در مزارع کارساز نبوده است.

اینک باید بیاندیشیم که چرا با وجود تصویب قانونی برای بیمه محصولات کشاورزی در سال 1362 که شامل تمام خسارات وارده و ازجمله آتش‌سوزی بوده است، چرا فرهنگ استفاده از بیمه هنوز در بین روستاییان فراگیر نشده است؟! چالش دیگر اما را به سمت و سوی مشکلات فرهنگی و یا حتی قومی در شهرستان‌ها و خورده فرهنگ‌ها می‌کشاند، آنچه شاید در گذر تاریخ و زمان کینه‌ای به وسعت یک آتش و تاوانی اقتصادی را به همراه داشته است.

گفتنی است، آنچه در این باب رخ داده و می‌دهد مضمون شعر "بنی‌آدم اعضای یکدیگرند!" را زیر سؤال می‌برد.../

J-950405-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید