Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها در تشریح سیاست های راهبردی عملیات بیابان‌زدایی عنوان کرد:

اجرای طرح های بیابان زدایی در سایه بهره گیری از مشارکت مردمی/عملیات بیابان زدایی در 12 هزار هکتار از اراضی بیابانی ملارد

اقدامات بیابان‌زدایی علاوه بر ایفای نقش زیست‌‌محیطی که باعث جلوگیری از بیابانی شدن اراضی و پیشروی بیابان می‌شود نقش مؤثری در فقرزدایی و محرومیت‌زدایی دارد و یکی از کارهای زیربنایی برای محرومیت‌زدایی به شمار می‌رود.

اجرای طرح های بیابان زدایی در سایه بهره گیری از مشارکت مردمی/عملیات بیابان زدایی در 12 هزار هکتار از اراضی بیابانی ملارد



تاکنون 12 هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان ملارد در قالب اقدامات بیولوژیکی زیرپوشش عملیات بیابان‌زدایی قرار گرفته است و 20 هزار هکتار دیگر از اراضی بیابانی حوزه این شهرستان نیز استعداد عملیات بیابان‌زدایی در قالب اقدامات بیولوژیکی را دارد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بازدید از طرح بیابان‌زدایی 760 هکتاری شهرستان ملارد که توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران و با مشارکت و همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) به مرحله اجرا درآمده است، گفت: اقدامات بیابان‌زدایی علاوه بر ایفای نقش زیست‌‌محیطی که باعث جلوگیری از بیابانی شدن اراضی و پیشروی بیابان می‌شود نقش مؤثری در فقرزدایی و محرومیت‌زدایی دارد و یکی از کارهای زیربنایی برای محرومیت‌زدایی به شمار می‌رود.
خداکرم جلالی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده، افزود: یکی از دلایل ایجاد گرد و غبار کلانشهر تهران، مناطق بیابانی شهرستان ملارد در جنوب غرب پایتخت است.
وی ضمن ابراز امیدواری از همکاری و مساعدت دستگاه‌های ذی ربط و همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در اجرای اقدامات بیابان‌زدایی گفت: استمرار این اقدامات می تواند نقش کلیدی در کاهش پیش روی بیابان داشته باشد و وسعت بیشتری از اراضی بیابانی این شهرستان زیرپوشش طرحهای بیابان‌زدایی قرار گیرد.
جلالی با تأکید بر کاشت گونه‌های چندمنظوره در اجرای طرح های بیابان‌زدایی افزود: یکی از موضوعاتی که مورد تأکید سازمان جنگل‌ها است و با جدیت دنبال می‌شود، کاشت گونه‌های چندمنظوره‌ است که ضمن احیای اراضی بیابانی و جلوگیری از بیابانی شدن و تثبیت شن‌های روان از لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت بوده و در بهبود معیشت، اشتغال و کسب درآمد مردم منطقه نقش بسزایی ایفاد می‌کند.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مشارکت مردم در تمامی اقدامات اجرایی اعم از جنگل‌کاری، بیابان‌زدایی و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را یکی از سیاست‌های راهبردی این سازمان دانست و خاطر نشان کرد: تلاش برای آبادانی سرزمین و جلوگیری از تخریب آن بالاترین خدمت به مردم است و مراقبت و نگهداری از عرصه‌های منابع طبیعی در صورت اتکا به مردم پایدار خواهد بود.
جلالی در ادامه با اشاره به لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی پیش بینی کرد: 90 هزار هکتار عملیات مقابله با پدیده بیابان‌زایی و کنترل گرد و غبار در کشور انجام شود.
سیدعلی عظیمی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملارد نیز در جریان بازدید رئیس سازمان جنگل‌ها و هیئت‌همراه در خصوص اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی این شهرستان گفت: تاکنون 12 هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان ملارد در قالب اقدامات بیولوژیکی زیرپوشش عملیات بیابان‌زدایی قرار گرفته است و 20 هزار هکتار دیگر از اراضی بیابانی حوزه این شهرستان نیز استعداد عملیات بیابان‌زدایی در قالب اقدامات بیولوژیکی را دارد.
وی افزود: در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی گونه‌های سازگار با منطقه همچون آتریپلکس و تاغ کاشته شده که باایجاد پوشش مناسب مرتعی علاوه بر جلوگیری از حرکت شن‌های روان، دام‌های منطقه نیز برای تعلیف از آنها استفاده می‌کنند./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید