Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از گرفتاری‌های صادرات دام زنده:

بخش‌خصوصی: سیاست‌های سازمان دامپزشکی مغایر صادرات است/ مسئولان دولتی: ما با کسی خصومت شخصی نداریم

پایداری تولید، در مجموع سیاست‌هایی را می‌طلبد که مهم‌ترین بخش آن، حمایت از صادرات است. این موضوع در بخش دام زنده که اتفاقاً با انباشتگی در بیشتر استان‌ها همراه شده، حساسیت‌ها را دوچندان می‌کند.

بخش‌خصوصی: سیاست‌های سازمان دامپزشکی مغایر صادرات است/ مسئولان دولتی: ما با کسی خصومت شخصی نداریم


پایداری تولید، در مجموع سیاست‌هایی را می‌طلبد که مهم‌ترین بخش آن، حمایت از صادرات است. این موضوع در بخش دام زنده که اتفاقاً با انباشتگی در بیشتر استان‌ها همراه شده، حساسیت‌ها را دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، پیش از این گزارش‌های متعددی درباره ناهماهنگی‌های قرنطینه‌ای بین سازمان دامپزشکی و صادرکنندگان منتشر شد که هرکدام دلایل و توجیهات خود را داشتند. رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ایران در تاریخ 20 اردیبهشت‌ماه امسال با اشاره به اینکه قرنطینه‌های طولانی در مرزهای کشور، آن هم برای صادرات دام زنده، مانع بزرگی برای صادرات این محصول تلقی می‌شود، به ایانا گفته بود: " عوامل متعددی در کاهش صادرات دام زنده از ایران دخیل هستند، اما مهم‌ترین آنها قرنطینه دامپزشکی است ."

وی، ناعدالتی‌ها در تفاوت‌های قرنطینه‌ای بین ایران و برزیل برای صادرات دام زنده به عراق را هدف قرار داده و معتقد بود که برزیل در عرض یک روز، دام‌هایش را به کشور عراق صادر می‌کند، اما گذار از این شرایط برای تجار ایرانی، حداقل 21 روز طول می‌کشد.

البته سرپرست دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی، در گفت‌وگو با ایانا، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از وجود چنین تفاوتی، اعلام کرد: " اگر این موضوع صحت داشته باشد، حتماً به مسئولان دامپزشکی عراق اعتراض می‌کنیم ."

در همین راستا، مباحث پنهان دیگری از مشکلات قرنطینه رونمایی شد که می‌توان آن را به شرایط اقلیمی و گردوغبار موجود در استان‌های جنوب غربی مرتبط دانست. رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده در این باره به ایانا گفت: سازمان دامپزشکی با مقوله صادرات، هماهنگی ندارد و در این امر ناتوان است.

منصور پوریان با اشاره به اینکه موانع صادراتی، در نهایت اصل و اساس تولید را هدف می‌گیرد، افزود: اکنون تجار ما به‌ویژه در جنوب غربی کشور با مشکلات زیادی در زمینه صادرات دام زنده روبه‌رو هستند. گرما، گردوغبار و رقابت‌های بی‌رحمانه بازارهای بین‌المللی، دست به دست هم داده تا انگیزه را از تاجر بگیرد.

به گفته وی، در چنین شرایط سختی، ابطال برگه قرنطینه توسط مسئولان سازمان دامپزشکی، آن هم به‌دلیل جابه‌جایی محدود دام جهت آبرسانی به گله و حفاظت از گردوغبار، مسئله‌ای است که خسارت‌های بسیاری به صادرکننده تحمیل می‌کند.

به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، ضرر مالی این ابطال برای وی، حداقل هشت میلیارد و 300 میلیون ریال است، در حالی که متعاقباً صادرکنندگان دیگری نیز با چنین مسائلی درگیر بوده و آنها هم زیان‌های قابل توجهی را متقبل شده‌اند.

اظهارات این نماینده بخش خصوصی در حالی است که طبق قوانین، جابه‌جایی دام در روزهای قرنطینه ممنوع بوده و خروج آن از محوطه تعیین شده، موجب ابطال این روند خواهد شد.

به همین جهت، مسئولان سازمان دامپزشکی استان خوزستان، معتقدند که برای جلوگیری از عواقب ناخوشایند بعد از صادرات دام و احتمال انتقال آلودگی از ایران به کشورهای دیگر، رعایت تمام نکات قرنطینه لازم و ضروری است.

به گفته مسئولان دولتی، ما با هیچ‌کس خصومت شخصی نداریم؛ بنابراین بحث ابطال قرنطینه، مطمئنا به منافع ملی و کلان بخش مربوط می‌شود، زیرا ورود بیماری از طریق دام‌های ایرانی به کشورهای مشتری، به بدنامی کشور در این زمینه منجر خواهد شد./

V-950409-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید