Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی به ایانا خبر داد:

تبادل دانش فنی قزل‌آلا، سیباس و سیبری با فرانسه

شرکت‌های فرانسوی به تجارب گسترده‌ای در زمینه بیوتکنیک تکثیر قزل‌آلا، سیباس و سیبری دست یافته‌اند که در صدد تبادل اطلاعات هستیم.

تبادل دانش فنی قزل‌آلا، سیباس و سیبری با فرانسه

شرکت‌های فرانسوی به تجارب گسترده‌ای در زمینه بیوتکنیک تکثیر قزل‌آلا، سیباس و سیبری دست یافته‌اند که در صدد تبادل اطلاعات هستیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره دانش فنی‌هایی که می‌توان با فرانسوی‌ها تبادل کرد، گفت: واردات تخم چشم‌زده به کشور، در پاره‌ای از موارد، بیماری‌های مختلفی را وارد می‌کند که برای جلوگیری از این معضل، بومی‌سازی دانش فنی را در دستور کار داریم.

محمد پورکاظمی افزود: مرکز ماهیان سردآبی در تنکابن و مرکز یاسوج در حال حاضر تولید تخم چشم‌زده را انجام می‌دهند که در حال مذاکره با شرکت‌های فرانسوی هستیم تا سهم آورده ایران و شرکای فرانسوی سنجیده شود.

وی خاطرنشان کرد: در مرکز اصلاح نژاد یاسوج حدود 15 میلیون عدد تخم چشم‌زده قزل‌آلا تولید می‌شود و نوسازی زیرساخت‌ها در این بخش را مدنظر داریم.

پورکاظمی با اعلام اینکه فعالیت‌های اصلاح نژادی پروسه‌ای 20 ساله است، ادامه داد: حضور کشورهایی چون فرانسه که دانش فنی را سریع‌تر منتقل می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیات تولید آغاز شود.

وی تصریح کرد: استفاده از دانش فنی فرانسوی‌ها در پرورش ماهی آزاد می‌تواند مؤثر باشد که یکی دیگر از زمینه‌های همکاری دوجانبه خواهد بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی استفاده از تجربه فرانسوی‌ها در پرورش ماهی در قفس، ماهی آزاد و ماهیان آب شیرین را از دیگر زمینه‌های همکاری برشمرد و یادآور شد: در پژوهشکده آبزی‌پروری خوزستان، تکثیر چند نوع ماهی بومی همچون شیربت، هامور، سوکلا و گتان وجود دارد که قابل انتقال به کشور دوست است.

پورکاظمی از دستیابی به بیوتکنیک تکثیر ماهیان دریایی همچون سیباس و سیبری توسط فرانسوی‌ها خبر داد و تأکید کرد: اصلاح نژاد گونه‌های فوق سرعت رشد را افزایش داد و راه اقتصادی‌تر شدن تولید را هموار می‌کند.

وی اظهار داشت: ایران دارای تجارب گسترده‌ای در زمینه خاویار است که می‌تواند با کشور فرانسه تبادل کند.

پورکاظمی در پایان گفت: استفاده از تجهیزات، امکانات و سایر ملزومات جدید تولید از دیگر زمینه‌های همکاری است./

M-950420-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید