Iranian Agriculture News Agency

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با ایانا:

نوسازی مزارع، معادل مکانیزاسیون نیست/ مروجان کشاورزی پشت میزنشین هستند

نوسازی در بخش کشاورزی دارای ابعاد گسترده‌ای است، اما هیچ‌گاه نباید معادل مکانیزاسیون تلقی شود.

نوسازی مزارع، معادل مکانیزاسیون نیست/ مروجان کشاورزی پشت میزنشین هستند


نوسازی در بخش کشاورزی دارای ابعاد گسترده‌ای است، اما هیچ‌گاه نباید معادل مکانیزاسیون تلقی شود.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره چالش‌های کشاورزی مکانیزه در کشور گفت: نوسازی در بخش کشاورزی دارای ابعاد گسترده‌ای است و منطبق بودن آن بر نیازها و مسائل جامعه روستایی مهم‌ترین آن محسوب می‌شود.

بهاءالدین نجفی افزود: توسعه تکنولوژی شرایط خاصی را می‌طلبد که تحقیقات و ترویج کشاورزی نقش مؤثری را باید ایفا کند، اما متأسفانه در کشور ما مغفول مانده و لازم است این دو رکن تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تحقیقات با وجود آنکه بنیه علمی مناسبی در کشور وجود دارد، اما فقدان منابع مالی و نبود انگیزه‌های لازم، یافته‌ها را در عرصه کم‌رنگ‌تر کرده است.

نجفی ادامه داد: بخش ترویج و آموزش کشاورزی نیز طی سال‌های اخیر به جای انتقال تجارب به عرصه، پشت میزنشین هستند.

وی سیاست پایین نگه داشتن قیمت محصولات کشاورزی را غلط خواند و یادآور شد: در زمانی که قیمت تضمینی محصولات کشاورزی پایین نگه داشته می‌شود، امکان سرمایه‌گذاری در بخش ضعیف شده و علاقه‌مندی برای حضور بیشتر از بین خواهد رفت.

نجفی تأکید کرد: واژه نوسازی مزارع هیچ‌گاه نباید معادل مکانیزاسیون کشاورزی باشد، زیرا در کشوری که نیروی کار ارزان وجود دارد، می‌توان از آنها بهره گرفت و در برخی مزارع که امکان کار کارگری وجود ندارد، باید از ادوات مکانیزه بهره برد.

وی اظهار داشت: برای نوسازی مزارع، ادوات مکانیزه به‌عنوان یکی از ابزارها می‌تواند مؤثر واقع شود، اما اگر قرار شود، استفاده از نیروی کارگری در این بین نقش بهتری ایفا می‌کنند.


خرید بدون ضابطه ادوات کشاورزی اشتباه است

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز تخصیص وام ارزان‌قیمت برای خرید ادوات مکانیزه را اشتباه خواند و گفت: کشاورزی کشور بدین‌ترتیب مدرن نمی‌شود، بلکه باید با تحقیق و ترویج ادوات مورد نیاز اقدام به توسعه مکانیزاسیون کنیم.

نجفی درباره وضعیت ضایعات محصولات کشاورزی افزود: ضایعات محصولات کشاورزی علاوه بر آنکه حدود 10 تا 15 درصد در زمان برداشت با کمباین‌ها وجود دارد، در زمان استفاده تنازل نیز به‌دلیل کیفیت پایین و شرایط بد نگهداری بالا است.

وی خاطرنشان کرد: بدمصرفی که به‌دلیل مصرف بیش از حد کود، بذر و سموم در سطح مزارع وجود دارد، علاوه بر آنکه باعث ناسالمی محصول نهایی می‌شود، باث صرف هزینه‌های بسیاری خواهد شد.

نجفی ادامه داد: فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی در کنار عملیات نامناسب و بسته‌بندی غیراستاندارد و فله‌ای که موجبات افزایش ضایعات در سطح خرده‌فروشی و حتی یخچال‌های مصرف‌کنندگان را باعث می‌شود، آمار ضایعات را به بیش از 35 درصد رسانده است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر تدابیر لازم اندیشیده نشود و فکری به حال تحقیقات و ترویج یافته‌های کشاورزی نشود، وضعیت ضایعات محصولات کشاورزی از رقم فوق فراتر خواهد رفت./

M-950423-01
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید