Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایانا:

برآورد تولید سه میلیون و 800 هزار تن جو در کشور/ اجرای موفق طرح‌های مشارکتی برنج در کشور

نیاز به جو در کشور چهار میلیون و 500 هزار تن است که امکان تولید سه میلیون و 800 هزار تن آن در کشور وجود دارد.

برآورد تولید سه میلیون و 800 هزار تن جو در کشور/ اجرای موفق طرح‌های مشارکتی برنج در کشور



نیاز به جو در کشور چهار میلیون و 500 هزار تن است که امکان تولید سه میلیون و 800 هزار تن آن در کشور وجود دارد.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از افزایش 600 هزار تنی جو در کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که بیش از سه میلیون و 800 هزار تن جو در کشور تولید شود که در مقایسه با تولید سه میلیون و 200 هزار تنی سال گذشته از افزایش 600 هزار تنی برخوردار است.

کاوه خاکسار افزود: افزایش تولید در سال جاری در حالی اتفاق افتاده که سطح زیر کشت محصول جو در کشور همچون سال گذشته است، اما عملکرد در واحد سطح در جو دیم 300 کیلوگرم در هکتار و جو آبی 600 کیلوگرم در هکتار افزایش یافته است.

وی استفاده از ارقام مناسب، رعایت تاریخ کشت و بارش باران را از مهم‌ترین عوامل افزایش تولید جو در سال جاری برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم که میزان خرید بذر جو نیز به 50 هزار تن برسد.

خاکسار جو را از محصولاتی عنوان کرد که در طرح‌های اقتصاد مقاومتی آورده شده است و ادامه داد: برای خودکفایی در جو، سالانه نیاز به چهار میلیون و 500 هزار تن محصول در کشور داریم که با اجرای برنامه‌های تولیدی، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از برنامه تولید کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش در جهت خوداتکایی محصولات اساسی در حال انجام است و در محصول جو نیز توانستیم به رکوردهای خوبی دست پیدا کنیم.

خاکسار تولید محصولات زراعی در سال جاری را مناسب خواند و یادآور شد: در سال جهانی حبوبات، تولید محصولاتی چون نخود، عدس و لوبیا در مقایسه با سال گذشته از افزایش برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود که در مجموع از نیاز 700 هزار تنی حبوبات، 760 هزار تنی نخود، لوبیا و عدس در کشور تولید کنیم.


اجرای موفق طرح‌های مشارکتی برنج در کشور

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از اجرای موفق طرح‌های مشارکت ( PMS ) خبر داد و تأکید کرد: ارقام مختلف گیاهی ازجمله برنج در سطحی گسترده‌تر از تحقیقات در مزارع کشاورزان کشت شد و انتخاب ارقام به عهده خود بهره‌برداران گذاشته شد.

وی اظهار داشت: بسیاری از بهره‌برداران با دیدن عملکردهای مختلف در مزارع هم‌نوعانشان نسبت به انتخاب اقدام کردند.

خاکسار در پایان گفت: طرح‌های مشارکتی (تحقیقی - ترویجی) در مازندران عملکردهای مناسبی داشت و امیدواریم که در گیلان و سایر استان‌ها نیز با استقبال خوب کشاورزان روبه‌رو باشیم./

M-950423-03
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید