Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

موفقیت کشت پاییزه چغندر قند در اردبیل برای نخستین بار

برای نخستین بار کشت پائیزه چغندر قند در اردبیل موفقیت آمیز بود. کشت پائیزه چغندر قند موجبات خودکفایی کشور در تولید شکر را فراهم خواهد آورد.

موفقیت کشت پاییزه چغندر قند در اردبیل برای نخستین بار



برای نخستین بار کشت پائیزه چغندر قند در اردبیل موفقیت آمیز بود. کشت پائیزه چغندر قند موجبات خودکفایی کشور در تولید شکر را فراهم خواهد آورد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، سید باقر محمودی رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در سمینار ملی بررسی مشکلات و چالش های موجود در بذر چغندر قند افزود: در کشور 35 کارخانه فراوری چغندر قند فعال است و سالانه یک میلیون تن شکر، از طریق فرآوری چغندر قند و نیشکر در کشور تولید می شود .

وی با بیان این که میزان مصرف سرانه شکر در کشور حدود دو میلیون تن است، گفت: به منظور رفع این خلاء، می بایست در جهت بهره وری و برنامه ریزی در خصوص خودکفایی این محصول قدم برداریم .

محمودی با اشاره به این که هدف از برگزاری این سمینار در سرعین اردبیل که با حضور مدیران کارخانه های فرآوری چغندر قند و تولید شکر تشکیل یافته گفت: باید به راهکارهایی دسترسی پیدا کنیم که بتوانیم با رفع موانع و همچنین بهره وری و برنامه ریزی کشور را در زمینه نیاز به شکر به خودکفایی برسانیم .

محمودی با قدردانی از مساعدت های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در زمینه ارتقاء سطح تولید بذر چغندر قند افزود: در زمینه زراعت چغندر قند با دو چالش روبر و هسیتم اولین چالش این است که از ارقام با درصد قند بالا و کیفیت مناسب و مقاوم به آفات و امراض استفاده کنیم و دومین چالش پیش روی ما این است که متاسفانه با کمبود شدید و قابل ملاحظه آب در زارعت این محصول روبرو هستیم. به همین خاطر دستیابی به ارقامی از چغندر قند که بتواند با آب کمتر و در عین حال مقاوم به آفات و امراض درصد عیار قندی بالایی داشته و تولید شود مورد توجه متخصصین امر در داخل کشور قرار دارد .

این مقام مسئول اضافه کرد: در دوسه سال گذشته با توجه به زراعت پائیزه این محصول به موفقیت های چشمگیری دسترسی پیدا کردیم. اولین موفقیت ما این بوده است که زراعت پائیزه این محصول توانستیم حداکثر استفاده را از نزولات فصل پائیزه و زمستانه داشته باشیم و از طرف دیگر به تولید بالا و قابل ملاحظه ای نسبت به سال های مشابه که این زراعت در بهار کشت می شد داشته باشیم .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید