Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل میگوی سازمان شیلات ایران به ایانا خبر داد:

اختصاص 6000 هکتار از مزارع پنج استان به کشت میگو/ سهم اندک ادوات مکانیزه در حوزه میگو

تاکنون بیش از شش‌هزار هکتار از مزارع کشور به زیر کشت میگو رفته است، اما نبود اعتبار و بودجه از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی، میگوکاران را در بلاتکلیفی و استرس قرار داده است.

اختصاص 6000 هکتار از مزارع پنج استان به کشت میگو/ سهم اندک ادوات مکانیزه در حوزه میگو


تاکنون بیش از شش‌هزار هکتار از مزارع کشور به زیر کشت میگو رفته است، اما نبود اعتبار و بودجه از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی، میگوکاران را در بلاتکلیفی و استرس قرار داده است.

مدیرکل میگوی سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از وضعیت مناسب مزارع میگو در سال جاری خبر داد و گفت: پنج استان میگوخیز کشور در مرحله ذخیره‌سازی هستند و با وجود آنکه هنوز اندکی از عملیات کشت در بوشهر باقی مانده، تاکنون بیش از شش‌هزار هکتار به زیر کشت رفته است.

وحید معدنی افزود: در مقایسه با سال گذشته با وجود آنکه هنوز سطح زیر کشت نهایی برآورد نشده است، افزایش شش درصدی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با اتمام ذخیره‌سازی در بوشهر، سطح زیر کشت به هفت‌هزار هکتار برسد.

معدنی با اعلام اینکه میگو موجودی زنده است و پرورش آن در محیط‌های باز انجام می‌شود، ادامه داد: گرم و سرد شدن می‌تواند باعث ایجاد شوک شده و بر میزان تولید تأثیر بگذارد، اما مطابق برنامه، پیش‌بینی می‌شود 25 تا 27 هزار تن میگو در کشور تولید شود.


در ابتدای راه مکانیزاسیون هستیم

مدیرکل میگوی سازمان شیلات ایران درباره وضعیت مکانیزاسیون در مزارع میگو تصریح کرد: در حال حاضر تنها در 10 تا 15 درصد مزارع میگو از ادوات مکانیزه‌ای همچون کیت‌های تشخیص بیماری، استفاده از تراکتور برای آماده‌سازی مزارع، دستگاه‌های هواده و غذادهی و ادوات سنجش فیزیکی و شیمیایی آب و... استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: مفهوم مکانیزاسیون در میگو با سایر بخش‌های آبزیان متفاوت است، اما در این بخش در ابتدای راه هستیم و امیدواریم با اطلاع‌رسانی ترویج و آگاهی دادن بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران، قوی‌تر عمل کنیم.

معدنی تأکید کرد: حدود 70 تا 80 درصد پروسه تولید میگو به تهیه غذا و لارو مربوط می‌شود و حجم زیادی از سرمایه‌گذاران در این بخش قرار دارند.

وی درباره میزان وابستگی در بخش میگو اظهار داشت: 100 درصد تولید لارو در داخل کشور انجام می‌شود، اما برای افزایش تنوع ژنتیکی مولدان اولیه که عاری از ویروس هستند، از کشورهایی چون اکوادور، آمریکای جنوبی، هاوایی و سایر مناطق مطمئن دنیا وارد می‌شود.


صندوق بیمه در بخش میگو ضعیف عمل کرد

مدیرکل میگوی سازمان شیلات ایران ضعف صندوق بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت خسارت‌ها در بخش میگو را از بزرگ‌ترین مشکلات این بخش برشمرد و گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی طی دو سال اخیر به‌دلیل کمبود بودجه به تولیدکنندگان میگو کم‌لطفی کرده است و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستند.

معدنی همچنین افزود: با وجود آنکه مطالبات دو سال قبل میگوکاران خسارت‌دیده از بیماری لکه‌سفید همچنان باقی مانده، در سال جاری نیز اقدامی در جهت بیمه مزارع انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری صندوق بیمه محصولات کشاورزی به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات و بودجه سالانه مدعی شده که نمی‌تواند بهره‌برداران میگوکار در مناطق کم‌ریسکی همچون سیستان و بلوچستان را تحت پوشش خدمات خود درآورد.

معدنی در پایان رسالت بیمه را حمایت برشمرد و تصریح کرد: در سال جاری صندوق بیمه بسیار ضعیف عمل کرده است و باید فکری اساسی در این بخش شود./

M-950430-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید