Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح ماهی در قفس به ایانا خبر داد:

پرورش‌دهندگان ماهی در قفس بی‌نصیب از تسهیلات مصوب/ تولید 10 هزار تن آبزی در قفس از ابتدای سال جاری

با وجود تأکید وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان برای پرورش ماهی در قفس، ریالی تسهیلات برای پرورش‌دهندگان تخصیص نیافته است.

پرورش‌دهندگان ماهی در قفس بی‌نصیب از تسهیلات مصوب/ تولید 10 هزار تن آبزی در قفس از ابتدای سال جاری


با وجود تأکید وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسئولان برای پرورش ماهی در قفس، ریالی تسهیلات برای پرورش‌دهندگان تخصیص نیافته است.

مجری طرح ماهی در قفس سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: پرورش ماهی در قفس در ایران، فعالیتی جدید است که ترویج این روش نیاز به آموزش دارد.

سیف‌الله حقیقی افزود: در حال حاضر زنجیره پرورش ماهی در قفس از قبیل تولید بچه‌ماهی، صادرات، عمل‌آوری و... توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سودده بودن این فعالیت باعث شده که ایرانیان مقیم خارج از کشور، متقاضی سرمایه‌گذاری در این بخش باشند.

حقیقی از حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مباحث آموزشی خبر داد و تصریح کرد: اگر اعتبارات دولتی محقق شود، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قول مساعد داده که آموزش‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد: برای سال جاری اعتبار 15 میلیارد تومانی برای انجام فعالیت‌های مطالعاتی، ترویجی، آموزشی، تأمین بچه‌ماهی، تکنولوژی تکثیر و برگزاری دوره‌های تخصصی مورد تصویب قرار گرفت که تاکنون مبلغی تخصیص نیافته است.

حقیقی یادآور شد: در حال حاضر پروانه تأسییس که ظرفیتی معادل 35 هزار تن دارد، برای بهره‌برداران ماهی در قفس صادر شده است که از این میزان ظرفیت، تولید یک‌هزار تن آبزی گزارش شده و مابقی بهره‌برداران نیز مشغول فعالیت هستند.


وجود 47 قفس ماهی‌دار در دریاها

مجری طرح ماهی در قفس سازمان شیلات ایران تأکید کرد: 86 قفس در آب‌های شمال و جنوب مستقر است که در 47 قفس آن ذخیره‌سازی انجام شده و تاکنون بیش از 10 هزار تن آبزی تولید شده است.

وی درباره نوع آبزیان پرورش در قفس اظهار داشت: آبزیانی چون شانک، صدف دریایی، کپور دریایی و قزل‌‌آلا در حال حاضر در قفس پرورش داده می‌شود.

حقیقی با اعلام اینکه در برنامه ششم توسعه برای تولید 200 هزار تن آبزی در قفس برنامه‌ریزی شده است، گفت: ظرفیت قفس‌های پرورشی متفاوت و در اندازه‌های 125، 35 و 50 تن است و با ورود تکنولوژی به کشور خواهیم توانست در آینده‌ای نزدیک ظرفیت‌ها را تا یک‌هزار تن نیز افزایش دهیم.

وی همچنین افزود: در سال 1393 از تعداد چهار قفس به آب انداخته‌شده در دریا، 123 تن آبزی تولید شد.

حقیقی ادامه داد: در سال 1394 نیز از تعدادی قفس به آب انداخته‌شده -که گزارش نهایی آن در حال استحصال است-، سه‌هزار و 500 تن آبزی تولید شده است.

حقیقی در پایان خاطرنشان کرد: با تخصیص اعتبارات مناسب از سوی دولت، میزان تولید افزایش خواهد یافت و پرورش ماهی در قفس در ایران نیز همچون سایر کشورها، پیشرفت خواهد کرد./

M-950502-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید