Iranian Agriculture News Agency

دادستان شهرستان پردیس در آئین افتتاحیه دوره آموزش ضابطین دادگستری منابع طبیعی عنوان کرد:

ضابطین دادگستری، بازوی توانمند دستگاه قضایی/ با عملکرد درست ضابطین 80 درصد پرونده‌های زمین‌خواری در نطفه خفه خواهد شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس گفت: چنانچه ضابطین به وظایف قانونی خودشان عمل کنند شاهد تسهیل و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های متخلفین عرصه‌های منابع‌طبیعی خواهیم بود.

ضابطین دادگستری، بازوی توانمند دستگاه قضایی/ با عملکرد درست ضابطین 80 درصد پرونده‌های زمین‌خواری در نطفه خفه خواهد شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس گفت: چنانچه ضابطین به وظایف قانونی خودشان عمل کنند شاهد تسهیل و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های متخلفین عرصه‌های منابع‌طبیعی خواهیم بود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس در آئین افتتاحیه دوره آموزش ضابطین دادگستری همکاران منابع‌طبیعی استان تهران که در محل آمفی تئاتر شهرداری این شهرستان برگزار گردید، با بیان اینکه ضابطین دادگستری بازوی توانمند دستگاه قضائی به شمار می‌آیند گفت: چنانچه ضابطین به وظایف قانونی خودشان عمل کنند شاهد تسهیل و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های متخلفین عرصه‌های منابع‌طبیعی خواهیم بود.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان تهران، حیدر فتاحی افزود: ضابطین نوعاً به عنوان پلیس قضائی می‌توانند در فرآیند عدم اطاله رسیدگی به پرونده‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا کنند که در مورد ضابطین خاص منابع‌طبیعی این نقش از اهمیت بسیار بالائی برخوردار بوده و اگر ضابطین در حوزه منابع‌طبیعی به قوانین و مقررات و ضوابط مربوطه آشنائی کامل داشته باشند و به موقع وارد عمل شوند بیش از 80درصد از پرونده‌های زمین‌خواری در نطفه خفه خواهد شد و ارتقای امنیت قضائی خصوصاً در بحث پیشگیری از جرائم سازمان یافته همچون زمین‌خواری، کوه خواری و تخریب عرصه‌های منابع‌طبیعی را بدنبال دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع شرکت‌کنندگان دوره آموزش ضابطین دادگستری اظهارداشت: برگزاری دوره آموزش ضابطین دادگستری برای همکاران منابع‌طبیعی تکلیفی قانونی است که قانون‌گذار بر عهده دادستان گذاشته است و ریاست و نظارت بر ضابطین نیز بر عهده وی است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس خاطرنشان کرد: ضابطین دادگستری که تحت تعلیمات دادستان آموزش‌های لازم را می‌بینند و با فرآیندهای رسیدگی، نحوه برخورد با جرائم مربوطه و تحقیق آشنا می‌شوند درواقع می‌توانند در کشف جرم، جمع‌آوری ادله جرائم، شناسائی و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم و از بین رفتن آثار جرم، انجام تحقیقات مقدماتی و در ابلاغ و اجرای تصمیمات قضائی نقش موثری را ایفا نمایند.

فتاحی در ادامه اضافه کرد: این دوره‌ها موجب تقویت بیشتر مسائل رفتاری، علمی و آموزشی همکاران منابع‌طبیعی که قانون‌گذار ایشان را بعنوان ضابطین خاص می‌داند خواهد شد و هرجا که اقدام مجرمانه وجود داشته باشد وظیفه ضابط است که ورود کند.

وی مورد وثوق و اعتماد بودن، گذراندن دوره آموزشی و داشتن کارت ضابطین دادگستری را از شرایط فرد ضابط دانست و تصریح کرد: زمین‌خواران به صورت سازمان یافته عمل می‌کنند و با استفاده از تمامی امکانات از قبیل اتاق فکر، پشتوانه مالی و بکار گرفتن مشاوران حقوقی ورزیده وارد عرصه زمین خواری می‌شوند که برای مقابله با آنان و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از اراضی ملی لازم است تا تیم حقوقی متخصص همراه با مستندات قانونی وارد عرصه مبارزه با زمین‌خواری و دفاع از انفال و حقوق بیت‌المال شود.

بر اساس این گزارش مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان تهران در این آئین با اشاره به اینکه برگزاری دوره ضابطین دادگستری زمینه را برای حفظ بهتر بیت‌المال فراهم می‌کند گفت: حفظ حقوق بیت‌المال و حفاظت از انفال نیاز به ابزار و امکاناتی دارد که بخش اساسی این ابزار و امکانات علم و دانشی است که برای حفاظت از انفال بکار برده می‌شود.

علی کیان افزود: بررسی‌های به عمل آمده مبین این واقعیت است که به تعویق افتادن و به نتیجه نرسیدن بسیاری از پرونده‌های تصرف و تخلف به عرصه‌های منابع‌طبیعی‌ مربوط به نواقص موجود در پرونده‌ها است که بدلیل کمبود اطلاعات همکاران و مأمورین منابع طبیعی که در خط مقدم مشغول به فعالیت هستند ایجاد شده است که با برگزاری این دوره‌ها، آموزش‌ها به روز گردیده و همکاران منابع‌طبیعی از ابتدا اقدامات اولیه را بدرستی انجام خواهند داد و در نتیجه مسیر پیگیری مطلوب پرونده‌ها به نفع دولت و در راستای حفظ حقوق بیت‌المال هموار می‌شود.

وی افزوده شدن علم و آگاهی افراد سودجو را از عوامل مهم پیچیده‌تر شدن پدیده زمین‌خواری نسبت به گذشته دانست و تصریح کرد: برای مقابله با زمین‌خواران و برخورد با شگردهای مختلف آنان ضروری است تا همکاران منابع‌طبیعی با قوانین و مقررات مربوطه آشنا باشند و از ابتدا با تکمیل پرونده‌های تخلف و پیگیری به موقع از مراجع قضائی موانع را از سر راه رسیدن پرونده‌ها به نتیجه مطلوب و به نفع دولت بردارند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان تهران برگزاری دوره آموزش ضابطین دادگستری را نمونه‌ای از همکاری خوب دستگاه قضائی با مجموعه منابع‌طبیعی دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید