Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

خسارت 100 میلیارد تومانی ریزگردها به کشاورزی ایلام/ ورود بیشترین آسیب به بخش زنبورداری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از برآورد خسارت 1000 میلیارد ریالی ریزگردها در سال گذشته به بخش کشاورزی خبر داد و گفت: در یک پروژه تحقیقاتی با دانشگاه ایلام میزان این خسارت از آغاز امسال نیز مشخص خواهد شد.



به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان استان ایلام، سید محمد تراب میری افزود: ریزگردها به بخش کشاورزی استان خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده و در پروژه‌ تحقیقاتی که با دانشگاه ایلام در حال انجام است این میزان خسارت مشخص خواهد شد .

وی گفت: ریزگردها در حوزه دام موجب سقط‌ جنین، ناباروری دام‌ها، کاهش چند قلوزایی و در زمینه‌ی طیور موجب رایج شدن بیماری‌های تنفسی، تهویه نامناسب مرغداری‌ها و کمپلکس تنفسی شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ریزگردها بیشترین آسیب را به بخش زنبورداری وارد کرده، تصریح کرد: در این بخش شاهد خسارت 90 درصدی بوده‌ایم، به طوری که اگر کندویی به ‌طور متوسط تاکنون بین 10 تا 12 کیلوگرم عسل تولید می‌کرد، امسال به 1 تا 2 کیلو تولید آن هم با کیفیت پایین رسیده است .

وی تأکید کرد: علاوه بر این شاهد کاهش تنفس، قدرت دید و در نهایت مرگ زنبور عسل در ایلام بوده‌ایم .

میری توسعه‌ آفات و بیماری‌ها، کاهش میزان باروری درختان میوه و بسته شدن روزنه‌ها و کاهش فتوسنتز و در نتیجه کاهش میوه و کیفیت پایین محصولات را از دیگر پیامدهای ریزگردها در حوزه باغداری استان اعلام و خاطر نشان ساخت: این پدیده سال گذشته 100 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید