Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد:

اجرای 8000 طرح تحقیقاتی کشاورزی در کشور

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: هم اکنون حدود هشت هزار طرح تحقیقاتی در حوزه کشاورزی در کشور اجرا می شود.

اجرای 8000 طرح تحقیقاتی کشاورزی در کشور


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان

آذزبایجان شرقی، احمد زارع فیض آبادی در آئین بازدید نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از مرکز تحقیقات دیم کشور در شهرستان مراغه افزود: اجرای طرح های تحقیقاتی کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید یافته های تحقیقاتی و توزیع آن ها بین کشاورزان از عمده محورهای فعالیت این سازمان است.

وی اظهار کرد: این سازمان از قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی علمی کشور است که با 11 هزار و 300 پرسنل که دو هزار و 100 نفر آنان هیئت علمی هستند در 34 مرکز تحقیقات و 314 ایستگاه اقدام به اجرای طرح های تحقیقاتی می کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: هم اکنون در این مراکز تحقیقاتی حدود هشت هزار طرح در حوزه های باغداری، زراعت، مدیریت منابع و آب، دامداری و ادوات کشاورزی در حال اجرا است.

زارع فیض آبادی، ادامه داد: این سازمان از ابتدای فعالیت خود موفق شده در حوزه زراعت میانگین تولید غلات را از 700 کیلوگرم در هر هکتار به 4.5 (چهار و نیم) تن برساند.

وی، توزیع بذرهای اصلاح شده را از دیگر محورهای فعالیت این سازمان عنوان کرد و گفت: در این راستا نیز در سال زراعی جاری حدود 470 هزار تن انواع بذر اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور نیز در این آیین گفت: این مرکز از ابتدای فعالیت خود از سال 1371 تاکنون 43 رقم از محصولات کشاورزی دیم را در پنج بخش غلات، حبوبات، دانه های روغنی، مدیریت منابع و آب به کشاورزان کشور معرفی کرده است.

صابر گلکاری، افزود: نتایج این یافته های تحقیقاتی تا کنون در 11 استان بررسی شده و در طی این مدت 27 درصد از میزان تولید محصولات زراعی را افزایش داده و این میزان منجر به ایجاد 183 میلیارد ریال ارزش افزوده در این استان ها شده است.

وی یادآور شد: تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، کمبود اعتبارهای ویژه تحقیقات و خشکسالی مهمترین چالش های این حوزه برای موفقیت بیشتر است.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید