Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

خرید تضمینی گندم به 9.7 میلیون تن رسید/ پایان خرید 66 هزار تنی دانه روغنی کلزا در کشور/ آغاز خرید تضمینی دانه روغنی سویا از از اوایل مهرماه

9 میلیون و 700 هزار تن گندم در سراسر کشور خریداری و 50 درصد بهای آن پرداخت و تأکید می‌شود که تا پایان فصل خرید پول گندمکاران به‌طور کامل پرداخت خواهد شد.

خرید تضمینی گندم به 9.7 میلیون تن رسید/ پایان خرید 66 هزار تنی دانه روغنی کلزا در کشور/ آغاز خرید تضمینی دانه روغنی سویا از از اوایل مهرماه


9 میلیون و 700 هزار تن گندم در سراسر کشور خریداری و 50 درصد بهای آن پرداخت و تأکید می‌شود که تا پایان فصل خرید پول گندمکاران به‌طور کامل پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، مدیرعامل این شرکت با اعلام اینکه خبر گفت: تا این موقع از فصل خرید تضمینی 9 میلیون و 700 هزار تن گندم از کشاورزان در 31 استان به ارزش 12 هزار و 300 میلیارد تومان خریداری کرده‌ایم و قطعاًخرید گندم از مقدار پیش‌بینی 10 میلیون تنی ابتدای فصل فراتر می‌رود.

علی قنبری با بیان اینکه 50 درصد بهای گندم‌های خریداری‌شده به حساب کشاورزان واریز شده، بابت تأخیر در پرداخت مطالبات، از گندمکاران عذرخواهی کرد و افزود: مطالبات کشاورزان بابت تحویل گندم‌ها به مرور زمان و به‌طور مستمر با اولویت تحویل گندم به مراکز خرید، پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش و سعی دولت، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران، تأمین و تخصیص اعتبارات خرید تضمینی و جلب رضایت کشاورزان است و با پیگیری‌های مستمری که شده، روند پرداخت‌ها ادامه داشته و با پایان یافتن فصل خرید، مطالبات گندمکاران نیز تسویه خواهد شد.

قنبری ادامه داد: تاکنون یک‌هزار و 125 مرکز خرید مستقر شده در سراسر کشور برای تحویل گندم از کشاورزان، بیش از یک میلیون و 405 هزار محموله گندم کیفی را تحویل و ذخیره کرده‌اند.

وی با اشاره به میزان خرید هفت میلیون و 300 هزار تنی این محصول در همین مقطع زمانی در سال گذشته، تصریح کرد: امسال نسبت مدت مشابه رشد 30 درصدی خرید رقم خورده و نسبت به پایان سال گذشته نیز میزان خرید 1.5 میلیون تن افزایش یافته است.

قنبری، استان‌های خوزستان را با خرید یک میلیون و 396 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 355 هزار تن، فارس با 865 هزار تن، کرمانشاه با 672 هزار تن و کردستان با 588 هزار تن، بیشترین خریداران گندم کشور معرفی کرد و یادآور شد: تعداد استان‌هایی که بیشتر از 200 هزار تن گندم خریداری کرده‌اند، تاکنون به 10 استان رسیده است.

وی مهم‌ترین ویژگی خرید تضمینی در سال‌جاری را شناسنامه‌دار شدن گندم‌های تولیدی و شناسایی نسبتاً دقیق تعداد کشاورزان گندمکار کشور به لحاظ ثبت اطلاعات گندمکاران و تهیه بانک اطلاعاتی از آنان اعلام کرد.


واریز مبلغ 160 میلیارد تومان به حساب کلزاکاران

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره عملکرد شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی تأکید کرد: امسال برای نخستین‌بار خرید تضمینی دانه روغنی کلزا با 66 هزار تن در کشور توسط این شرکت انجام و به پایان رسید و بابت خرید این مقدار خرید مبلغ 160 میلیارد تومان به حساب کلزاکاران واریز و کلیه مطالبات آنان تسویه شده است.

قنبری اظهار داشت: خرید دانه کلزا با دو درصد ناخالصی و 10 درصد رطوبت به قیمت هر کیلوگرم دوهزار و 530 تومان انجام شد و استان‌های گلستان با خرید 13 هزار و 200 تن، خوزستان با 12 هزار و 708 تن، اردبیل با 9 هزار و 176 تن و مازندران چهارهزار و 846 تن رتبه‌های نخست تا چهارم بیشترین خریداران این محصول در کشور را به خود اختصاص دادند.

وی همچنین گفت: خرید دانه گلرنگ نیز توسط این شرکت انجام می‌شود که تاکنون یک‌هزار تن از این دانه روغنی با قیمت پایه دوهزار و 400 تومان با دو درصد ناخالصی و 9 درصد رطوبت در استان فارس خریداری شده است.

قنبری خرید تضمینی آفتابگردان را یکی دیگر از فعالیت‌های حال حاضر این شرکت برشمرد و افزود: تاکنون مقدار 65 تن دانه روغنی آفتابگردان با قیمت پایه دوهزار و 424 تومان خریداری کرده‌ایم که 60 تن آن در خوزستان و پنج تن از این دانه روغنی در کرمان خریداری شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال خرید تضمینی دانه روغنی سویا از کشاورزان از اوایل مهرماه توسط مراکز خرید این شرکت آغاز خواهد شد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید