Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان سراسری کشور:

تولید آبزیان در ایران در اختیار بخش خصوصی است، آنها را در پروژه‌های شیلاتی مشارکت دهید!

با وجود سرمایه‌گذاری‌های فرانسه و نروژ در پرورش ماهی در قفس، به‌علت عدم به‌کارگیری بخش خصوصی واقعی هنوز این پروژه‌ها به بهره‌وری نرسیده، در حالی که تولید آبزیان در ایران 100 درصد در اختیار بخش خصوصی است.

تولید آبزیان در ایران در اختیار بخش خصوصی است، آنها را در پروژه‌های شیلاتی مشارکت دهید!


با وجود سرمایه‌گذاری‌های فرانسه و نروژ در پرورش ماهی در قفس، به‌علت عدم به‌کارگیری بخش خصوصی واقعی هنوز این پروژه‌ها به بهره‌وری نرسیده، در حالی که تولید آبزیان در ایران 100 درصد در اختیار بخش خصوصی است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان سراسری کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: پرورش ماهی در قفس در بیش از 62 کشور در حال اجرا است، برآوردهای جهانی نشان می‌دهد جمع تولیدات آبزیان در قفس در سال 2005 بیش از سه میلیون و 400 هزار تن بوده و کل تولید آبزی‌پروری دنیا در سال 2006 با احتساب گیاهان آبزی هفت میلیون و 66 هزار تن به ارزش 9 میلیارد و 85 میلیون دلار بوده است.

ارسلان قاسمی افزود: مقایسه این ارقام نشان می‌دهد پرورش ماهی در قفس می‌تواند با استفاده از ظرفیت آب‌های آزاد حجم تولید آبزیان را با ضریب قابل توجهی افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد با پیوستن مالزی، تایلند، ویتنام، چین، نروژ و ایسلند که کشورهای پیشرو در تولید ماهی در قفس هستند حجم تولیدات ماهیان دریایی تا افق 2025 به 10 میلیون تن برسد.


پرورش ماهی در قفس قشم با 60 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان سراسری کشور ادامه داد: کاهش هزینه‌های تولید به نسبت پرورش در استخرهای خاکی یا سیستم‌های مداربسته، اقتصادی بودن آنها مهم‌ترین مؤلفه توسعه پرورش ماهی در قفس است که در ایران نیز با هدف افزایش سرانه مصرف آبزیان هدف‌گذاری شده است.

قاسمی تصریح کرد: با وجود سرمایه‌گذاری نروژ، فرانسه و سایر کشورها به‌علت عدم به‌کارگیری بخش خصوصی هنوز طرح به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

وی یادآور شد: هرچند مدیران محلی از صدور 13 مجوز با ظرفیتی بیش از 29 هزار و 700 تن از سوی شیلات هرمزگان درباره پرورش ماهیان در قفس خبر داده‌اند، هنوز اقدام اجرایی صورت نگرفته است.

قاسمی تأکید کرد: پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان و منطقه قشم با سرمایه‌گذاری مشترک 60 میلیارد ریالی ایران و فرانسه کلید خورده فاز نخست آن نیز با وارد کردن لارو ماهی اصلاح‌شده صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: هرچند در میز مذاکرات شیلات نماینده اتحادیه صادرکنندگان حضور دارد، اما واقعیت آن است که تولید آبزیان در ایران در اختیار بخش خصوصی و تولیدکنندگان آبزیان است و شیلات جز نظارت، نقش دیگری در تولید ندارد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان سراسری کشور گفت: اگر شیلات از تولیدکنندگان استفاده کند و اجازه ورود بخش خصوصی واقعی را به سرمایه‌گذاران و صاحبان تولید دهد، سرعت بهره‌وری طرح‌های یادشده بیشتر خواهد بود.

قاسمی همچنین افزود: ضرورت ایجادشده برای فاینانس و سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه و نروژ که در تولید آبزیان دارای پیشرفته‌ترین امکانات و علم روز هستند باید با گره خوردن بخش خصوصی هرچه سریع‌تر به بهره‌وری نزدیک شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت‌ها هیچ‌گاه بازارگردانان خوبی نبوده‌اند و این واقعیت قابل انکار نیست./

F-950516-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید