Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

آمار خرید گندم به 10 میلیون و 200 هزار تن رسید/ خرید تضمینی گندم داخلی از میزان مصرف سالانه پیشی گرفت

آمار خرید گندم به 10 میلیون و 200 هزار تن رسید.

آمار خرید گندم به 10 میلیون و 200 هزار تن رسید/ خرید تضمینی گندم داخلی از میزان مصرف سالانه پیشی گرفت

آمار خرید گندم به 10 میلیون و 200 هزار تن رسید.

به گزارش ایانا، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از مرز 10 میلیون تن گذشت گفت: برای نخستین‌بار طی چند سال اخیر، خرید تضمینی گندم داخلی از میزان مصرف سالانه پیشی گرفته و از واردات این کالای استراتژیک به کشور بی‌نیاز شده‌ایم.

علی قنبری با بیان اینکه در پایان فصل خرید سال گذشته هشت میلیون و 80 هزار تن گندم خریداری شده بود، افزود: امسال تا این موقع از فصل، 10 میلیون و 200 هزار تن از این محصول از گندمکاران تحویل و خریداری شده که نسبت به خرید پایان فصل گذشته، حدود دو میلیون تن (25 درصد) افزایش یافته است.

وی ارزش گندم‌های خریداری‌شده را بیش از 129 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد : 60 هزار میلیارد ریال از بهای گندم‌های واریزشده و مانده مطالبات گندم‌های خریداری‌شده با اولویت تحویل گندم به مراکز خرید شرکت در سراسر کشور به‌صورت مستمر و مرور پرداخت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، استان‌های خوزستان و گلستان را با خرید مجموع بیش از 2.7 میلیون تن، پیشرو در خرید گندم در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: مراکز خرید استان خوزستان یک میلیون و 396 هزار تن، گلستان یک میلیون و 345 هزار تن، فارس 879 هزار تن، کرمانشاه 697 هزار تن و کردستان 649 هزار تن گندم از کشاورزان تحویل و در بین 31 استان بیشترین خرید را داشته‌اند.

قنبری تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، اردبیل، لرستان و همدان نیز ازجمله استان‌هایی هستند که خرید گندم در آنها در آستانه نیم میلیون تن قرار گرفته یا از آن فراتر رفته است.

وی یادآور شد: بیش از 10میلیون تن گندم توسط یک‌هزار و 130 مرکز خرید مستقر در سراسر کشور (31 استان) و در قالب بیش از یک میلیون و 475 هزار محموله از کشاورزان تحویل و در مراکز استاندارد نگهداری گندم، ذخیره‌سازی شده است.

قنبریتأکید کرد: خرید تضمینی گندم هم اکنون در کشور ادامه دارد و مراکز خرید مستقر این شرکت در استان‌ها کماکان در حال تحویل و خرید این محصول هستند.

وی در پایان اظهار داشت: با خرید این میزان گندم و با توجه به موجودی ابتدای سال، هم‌اکنون مازاد بر مصرف سالانه ذخایر گندم داریم که در صورت موافقت و اخذ مجوز از سوی دولت، امکان صادرات حداقل دو میلیون تن گندم توسط این شرکت فراهم است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید