Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی روغن نباتی کشور در گفت‌وگو با ایانا:

جمع‌آوری روغن نباتی کار بنکدارها است/ واردات بذر اصلاح‌شده کلزا و سویا از استرالیا و کانادا

افزایش 9 درصدی قیمت روغن نباتی، 16 درصد از پیشنهاد صنعت پایین‌تر بوده و جمع‌آوری آن نیز توسط بنکداران صورت گرفته است.

جمع‌آوری روغن نباتی کار بنکدارها است/ واردات بذر اصلاح‌شده کلزا و سویا از استرالیا و کانادا


افزایش 9 درصدی قیمت روغن نباتی، 16 درصد از پیشنهاد صنعت پایین‌تر بوده و جمع‌آوری آن نیز توسط بنکداران صورت گرفته است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی روغن نباتی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با وجود رایزنی‌های بسیار، طی یک سال گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به افزایش 9 درصدی آن از ابتدای مردادماه موافقت کرد.

علی فاضلی افزود: انجمن، پیشنهاد افزایش 25 درصدی آن را با توجه به قیمت تمام‌شده صنعت داده بود، اما با رایزنی‌های بسیار و ویژگی‌های سال 95 با افزایش 9 درصدی آن موافقت شد که به عبارتی 16 درصد پایین‌تر از پیشنهاد قیمت تمام‌شده صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری روغن نباتی‌های تولیدی به‌منظور تغییر برچسب نه‌تنها توسط اعضاء انجمن صورت نگرفته، بلکه فاقد توجیه اقتصادی نیز تشخیص داده شده است.

فاضلی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد این اقدام توسط تعدادی از بنکداران در سطح شهر صورت گرفته و نمی‌تواند قابل تعمیم در کل کشور باشد.


روزانه 5000 تن روغن توزیع می‌شود

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی روغن نباتی کشور تصریح کرد: روزانه پنج هزار تن انواع روغن نباتی در بسته‌بندی‌های مختلف در کشور توزیع می‌شود که افزایش قیمت متوجه تولیدات بعد از ابتدای مرداد خواهد بود.

وی یادآور شد: از ابتدای سال جاری بازارهای جهانی شاهد افزایش پنج تا 10 درصدی قیمت روغن بود که پس از یک دوره کاهش قیمت، آهنگ رشد آغاز شد.

فاضلی تأکید کرد: افزایش قیمت روغن نباتی در داخل کشور چندان تابع قیمت‌های جهانی نیست و بیشتر متوجه هزینه‌های تمام‌شده صنعت ناشی از متغیرهای داخلی است.


واردات بذر کلزای اصلاح‌شده از استرالیا و اروپا

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی روغن نباتی کشور اظهار داشت: با تشکیل دفتر دانه‌های روغنی در جهاد کشاورزی و اتخاذ برخی سیاست‌های تشویقی انتظار می‌رود حجم تولید مواد اولیه داخلی روند فزونی به خود بگیرد.

وی همچنین گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده، حجم قابل توجهی بذر اصلاح‌شده کلزا و سویا با در نظر گرفتن تناژ و روغن‌دهی از کشورهای استرالیا، کانادا و اروپا به کشور وارد شده است.

فاضلی در پایان افزود: خروجی بذرهای وارداتی پس از سبزی مزارع و برداشت در اواخر سال جاری قابل قضاوت خواهد بود و می‌توان امیدوار بود که رقم‌های واردشده بذر نتایج بهتری داشته باشد./

F-950519-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید