Iranian Agriculture News Agency

تکاپو برای ایجاد ٥٠٠‌ هزار شغل



شهروند| اعلام نتایج کنکور در روزهای اخیر بیش از هر زمان دیگری باعث شده تا موضوع فارغ‌التحصیلان بیکار مطرح شود. جوانانی که به گفته وزیر کار رفاه و تعاون تنها ٢٠‌درصد از چهار‌میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی (٨٠٠‌هزارنفر) جذب مشاغل مرتبط با تحصیل خود می‌شوند. این درحالی است که هر‌سال به‌طور متوسط چیزی نزدیک به ٢٨٠ تا ٣٠٠‌هزار نفر در مقطع کارشناسی و حدود ١٥ تا ٢٠‌هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد (از تمامی دانشگاه‌های کشور) فارغ‌التحصیل می‌شوند. یعنی هر‌سال به تعداد فارغ‌التحصیلانی که بیکار می‌مانند یا جذب شغلی غیر از تخصص و تحصیل خود می‌شوند، بالا می‌رود. تعداد بیکاران تحصیلکرده یا نرخ بیکاری جوانان نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان از میانگین نرخ بیکاری جامعه بسیار بالاتر است. به‌طوری که در آخرین آمار اعلام‌شده توسط مرکز آمار، بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ساله معادل ٢٦,١‌درصد بوده که برای مردان این گروه ٢٢.٣ و زنان ٤٢.٨‌درصد اعلام شده است. بنابراین دولت و وزارت کار و رفاه چاره‌ای جز این ندارند که برای فارغ‌التحصیلان بیکار و هزینه‌هایی که برای آنها صرف شده، چاره‌ای بیندیشد و این نیروها را فعال کرده و وارد بازار کار کند.
٥٠٠‌هزار شغل تا پایان سال
یکی از راه‌هایی که برای معضل فارغ‌التحصیلان بیکار یا شاغلان نامرتبط با تحصیل پیشنهاد شده، واردکردن این جوانان به بخش‌های زودبازده مانند بخش‌های آی.تی، استارت‌آپ‌ها و... است. البته وزیر کار اعلام کرده که حدود ۱۳۰‌هزار شغل جدید درحوزه فناوری اطلاعات تا پایان امسال ایجاد می‌شود. علی ربیعی که درهمایش مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن می‌گفت، اعلام کرد: با طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار که با عنوان تکاپو در دولت یازدهم تعریف شده، قرار است ۵۰۰‌هزار شغل از مسیر این بسته اشتغالزایی ایجاد شود. این موضوع برای سایر بخش‌ها ازجمله کشاورزی و گردشگری نیز لحاظ شده‌ است. با کمک مسئولان و همکاری بخش خصوصی طرح‌های اشتغالزایی درحوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد خواهد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه‌ داد: براساس مصوبه شورایعالی اشتغال بخشی از سیاست‌های اشتغال درحوزه ICT طراحی شده و ظرف امسال و‌ سال آینده برای استان کردستان ۶هزار شغل مستقیم در این بخش پیش‌بینی شده است.ربیعی با اشاره به این‌که بخشی از تولیدات صورت گرفته در کردستان به بازار هند و پس از آن به بازارهای جهانی راه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در سازمان فنی و حرفه‌ای انستیتوهای مختلفی برای بخش ICT استان کردستان شکل گرفته است.ربیعی بیان کرد: حفظ ٥٠‌هزار شغل دربخش کشاورزی پیش‌بینی شده است. درواقع در هیچ دوره‌ای به این اندازه کارشناسی‌شده و سخت‌کوشانه درحوزه اشتغال تلاش نشده بود و با کمک مسئولان طرح‌های اشتغالزایی به‌طور دقیق دنبال می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که اشتغال درحوزه کشاورزی افزایش پیدا کرده اما مهاجرت نیز به دنبال آن افزایش یافته است.
٣٥٠‌میلیارد تومان برای توسعه ICT
همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از هزینه‌شدن ۳۵۰‌میلیارد تومان در ‌سال برای توسعه ICT روستاها خبر داد و گفت: این کار اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم به همراه دارد که در برخی موارد میزان اشتغالزایی غیرمستقیم آن ۳ تا ۴برابر اشتغالزایی مستقیم است. واعظی دراین همایش با موضوع برنامه توسعه کسب‌وکار اشتغال پایدار اظهار داشت: فاصله بین دانشگاه و صنعت که در ایران به‌عنوان یکی از مشکلات نظام اشتغالزایی مطرح است، نه‌تنها در ایران، بلکه در سطح اروپا نیز وجود دارد و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پس از خروج از دانشگاه هم آمادگی لازم برای ورود به بازار اشتغال را ندارند و هم بازار اشتغال آمادگی کافی برای پذیرش آنها را ندارد. وی افزود: بخش خصوصی اگر درآمدزایی نکند، دارای مشکل است، چراکه ذات بخش خصوصی نباید مانع از کمک به همنوع شود، بلکه بهتر است بخش خصوصی نگاهی عبادی به یک شغل داشته باشد. وی ادامه داد: هرساله ٣٥٠‌میلیارد تومان برای توسعه ICT در روستاهای کشور هزینه می‌کنیم که این کار اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم به همراه دارد که بعضا میزان اشتغالزایی غیرمستقیم آن ٣ تا ٤برابر اشتغالزایی مستقیم است.
پیش‌بینی ایجاد ٦‌هزار شغل درحوزه ICT
عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان درحاشیه امضای تفاهمنامه همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش‌بینی ایجاد ٦‌هزار شغل مستقیم درحوزه ICT استان کردستان خبر داد و گفت: ٨٠٠‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری طی دو‌سال آینده انجام می‌شود.استاندار کردستان درحاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر ایجاد اشتغال پایدار از طریق کسب‌وکارهای حوزه ICT اظهار داشت: بخش IT و ICT فقط یک اقدام خدماتی ازسوی دولت‌ها نیست بلکه خودش به‌عنوان یک بخش اقتصادی مولد و اشتغالزا درکشور مطرح است. یکی از مشکلات اساسی استان کردستان معضلات مربوط به بیکاری است و تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان حوزه مربوطه به IT و ICT را در استان داریم. استاندار کردستان گفت: امروز به‌طور رسمی تفاهمنامه‌ها و توافقنامه‌های مربوط به ایجاد اشتغال درحوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان کردستان امضا شد و قرار است حدود ٨٠٠‌میلیارد تومان درطول دو‌سال آینده در استان کردستان سرمایه‌گذاری شود و دولت درکنار بخش خصوصی همکاری‌هایی را در این زمینه آغاز خواهد کرد.
گزارش وزارت ارتباطات
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورایعالی فضای مجازی درحاشیه برنامه مشترک وزارت ارتباطات و وزارت تعاون درباره توسعه کسب‌وکار اشتغال پایدار گفت: نخستین گزارش شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات درجلسه شنبه هفته آینده به شورایعالی فضای مجازی ارایه خواهد شد.او اظهار داشت: جلسات شبکه ملی اطلاعات به‌طور مستمر برگزار می‌شود و درجدیدترین جلسه شورایعالی فضای مجازی که احتمالا شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، نخستین گزارش شبکه ملی اطلاعات توسط وزارت ارتباطات ارایه خواهد شد.دبیر شورایعالی فضای مجازی افزود: پس از این به سمت تعیین اصول و ضوابط مورد نیاز برای ادامه کار حرکت می‌کنیم و این اصول را در شورایعالی به بحث می‌گذاریم. گزارش وزارت ارتباطات درباره اقداماتی است که تاکنون انجام شده و قرار است ظرف هفته آینده انجام شود.دبیر شورایعالی فضای مجازی به شکل‌گیری شبکه ملی اطلاعات درکشور براساس تلاش‌های دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: اکنون لازم است اندازه اقتصاد فضای مجازی بزرگتر شود تا شاهد فعالیت‌های بیشتر برای تولید محتوا در این فضا باشیم.فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت موضوع تولید محتوای داخلی تأکید کرد و گفت: تولید محتوا از ارکان شبکه ملی اطلاعات است و این هدف را دنبال می‌کنیم. هم‌اکنون بخش بزرگی از تولید محتوای ایرانی که روی شبکه‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی درحال تولید است، متأسفانه خارج از شبکه ملی اطلاعات است و از کشور خارج می‌شود که باید این روند را اصلاح کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید