Iranian Agriculture News Agency

امروز در آیین امضای تفاهم نامه همکاری جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه صنعت زنبورداری اعلام شد؛

نخستین سرمایه گذار خارجی تولید عسل پس از برجام امروز وارد ایران شد/ اشتغال زایی برای 5 هزار نفر در حوزه عسل در 7 استان کشور

وزیر جهاد کشاورزی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهمنامه همکاری برای توسعه کسب و کار با رویکرد اشتغال پایدار و تولید عسل امضا کردند.

نخستین سرمایه گذار خارجی تولید عسل پس از برجام امروز وارد ایران شد/ اشتغال زایی برای 5 هزار نفر در حوزه عسل در 7 استان کشور


وزیر جهاد کشاورزی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهمنامه همکاری برای توسعه کسب و کار با رویکرد اشتغال پایدار و تولید عسل امضا کردند.

به گزارش ایانا از گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، این تفاهمنامه را وزارت تعاون برای ایجاد اشتغال در بخش خدمات مولد طراحی کرده است.
محمود حجتی در این مراسم گفت: ظرفیت ها و توانمندی های زیاد ایران مانند زنبورداری ، زعفران و گیاهان دارویی برای ایجاد اشتغال پایدار مغفول مانده است و باید جدی تر گرفته شود.
حجتی افزود: برخی با بی توجهی به این توانایی ها و ظرفیت ها صحبت هایی را مطرح می کنند که چندان معتبر نیست و صنعت زنبورداری یکی از این ظرفیت هاست.
وی گفت: با تکمیل زنجیره تولید عسل تا سفره از ظرفیت های گسترده این بخش برای اشتغال پایدار استفاده شود و امیدواریم تکمیل زنجیره تولید تا توزیع عسل به ایجاد اشتغال پایدار در این صنعت منجر شود.
حجتی افزود: گیاهان دارویی از دیگر ظرفیت های مغفول مانده برای ایجاد اشتغال است و حتی مورد توجه جهانیان قرار دارد و توانمندی طبیعی کشور ماست که می تواند برای اشتغال پایدار مورد توجه جدی باشد و زعفران نیز از مهم ترین گیاهان دارویی است که اشتغال پایدار و ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: گیاه کرفس هم از گیاهانی است که در صورت توجه بیشتر می تواند افزون بر اشتغالزایی درآمد ارزی بالایی نصیب کشور کند و تولید روغن گل محمدی نیز مورد توجه جدی جهانیان است و حتی برخی کشورها با تولیدکنندگان ایرانی قراردادهای 10 ساله بسته اند.
حجتی در نشست ملی هماهنگی و اجرای پروژه طرح توسعه کسب و کار در صنعت زنبورداری کشور که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رؤسای اتحادیه‌های زنبورداری کشور به همراه یونیدو در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ظرفیت‌های زیاد صنعت زنبورداری و تولید عسل در کشور باید همگرا شود.
وی گفت: زنجیره تولید تا سفره خانوار مهم است و حتی اروپایی‌ها بسیاری از ظرفیت‌های ما را می‌شناسند و بهره‌برداری می‌کنند می توان بیش از این از ظرفیت تولید عسل در کشور استفاده کرد که هم در عرصه‌های کشاورزی مؤثر است و هم می‌تواند محصول صادراتی را متنوع کند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه‌ سه‌جانبه‌ای که بین وزارت کار، وزارت کشاورزی و اتحادیه‌های زنبورداری ایران و جهان منعقد شده است در این حوزه موفق‌تر عمل کنیم.
حجتی درباره تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به بهبود تولید عسل و صنعت زنبورداری در کشور نیز گفت:‌ واگذاری عرصه‌ها به زنبورداران یکی از این تسهیلات است که مرتع و جنگل را به صورت اجاره‌ای بلندمدت در اختیار این قشر قرار می دهیم و حمایت ‌های فنی در حوزه بذر و در حد مقدورات وزارت جهاد کشاوری ارائه می‌شود.
وزیر جهادکشاورزی گفت: در مرحله اول 5 هزار نفر در حوزه تولید عسل در 7 استان کشور از جمله استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان، اصفهان، کردستان، مازندران و لرستان وارد کار خواهند شد.
ربیعی نیز در این مراسم گفت: عسل ایران مورد توجه جدی جهانیان است و راهبرد ما با کمک وزارت جهاد کشاورزی ؛ ایجاد یک نام و نشان تجاری برای عسل تولیدی ایران برای عرضه در بازارهای جهانی است.
علی ربیعی افزود: نخستین سرمایه گذار خارجی در بخش تولید عسل پس از اجرای برجام امروز وارد کشور شده و بررسی های خود را آغاز کرده است.
ربیعی در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: این سرمایه گذار از یک کشور اروپایی است که پس از مطالعه وضع عسل ایران به ارتقای تولید این محصول کمک می کند.
وی گفت: عسل ایران هم به عنوان یک ماده خوب خوراکی و هم ماده ای دارویی مورد توجه همه کشورهاست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از همکاری با فعالان صنعت زنبورداری آرژانتین برای صادرات عسل خبرداد و گفت: عسل با برند ایرانی می تواند جایگاه خوبی در بازارهای جهانی پیدا کند.
وی گفت: برای حضور در بازارهای جهانی نباید هر کیلوگرم عسل که 200 هزار تومان خریداری شود در نهایت درون آن شکر باشد.
ربیعی گفت: برای توسعه زنبورداری در کشور 60 میلیارد ریال در مرحله آغازین در اختیار بخش قرار می‌گیرد و در مرحله دوم به 300 میلیارد ریال افزایش می یابد که این رقم در یک سال هزینه می‌شود و در مرحله اول این طرح 5 هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این طرح در 6 استان نظیر آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان و لرستان کشور به عنوان الگو اجرا می شود و وظیفه آموزش‌ را در دستور کار داریم و مسئولیت ارتقای کیفیت تولیدات بخش زنبور عسل را دارد.
ربیعی در نشست ملی هماهنگی و آغاز اجرای پروژه‌های طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در محل وزارت جهاد کشاورزی هم گفت : بررسی‌های سال جاری نشان می‌دهد که بیشتر از 400 هزار بیمه شده جدید داریم.
وی افزود: در بخش هایی از صنعت ما وضعیت اشتغال به اشباع رسیده است و شاهد ریزش نیروی کار هستیم و افزایش دفترچه های صادر شده به سمت بخش خدمات مولد و بخش‌هایی از صنایع کوچک رفته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : در بخش‌هایی مانند کفش و پوشاک دارای افزایش اشتغال هستیم و در صنایع دستی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، گردشگری و ICT ظرفیت‌ های جدید و مولدی برای توسعه وجود دارد.
ربیعی از سرمایه‌گذاران دعوت کرد برای اشتغال در بخش کشاورزی به میدان بیایند و گفت : برای بیمه فعالان این بخش تصمیم گرفته شده است که در قالب بیمه سلامت ترکیب جدید ایجاد شود اما این طرح نیاز به بررسی بیشتری دارد.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید