Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با ایانا:

برنج‌های وارداتی در انبارهای کشتی آب می‌خورد/ قیمت برنج در بازار تهران 10 هزار تومان

با توجه به ممنوعیت توزیع برنج‌های وارداتی در زمان برداشت تا آبان‌ماه سال جاری، تا سه ماه آینده مشکلات آلودگی و بی‌کیفیتی محصولات فوق در انبار کشتی‌ها را باید جدی گرفت.

برنج‌های وارداتی در انبارهای کشتی آب می‌خورد/ قیمت برنج در بازار تهران 10 هزار تومان

با توجه به ممنوعیت توزیع برنج‌های وارداتی در زمان برداشت تا آبان‌ماه سال جاری، تا سه ماه آینده مشکلات آلودگی و بی‌کیفیتی محصولات فوق در انبار کشتی‌ها را باید جدی گرفت.

دبیر انجمن برنج کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: برنج ثبت سفارش شده در ماه‌های گذشته به‌دلیل مشکلات سیاسی در برخی کشورها همچون تایلند، با تأخیر به بنادر ایران رسیده است.

جمیل علیزاده‌شایق افزود: وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید داخل، اعلام کرده که برنج‌های وارداتی تا اوایل آبان‌ماه اجازه ورود به بازار را ندارد و باید در کشتی‌ها باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز به واردات 800 هزار تنی برنج برای سال جاری اجتناب‌ناپذیر است، اما باید به این مسئله توجه داشت که اگر مقادیر برنج وارد شده به کشور که متأسفانه دیر رسیده و همزمان با فصل برداشت شده، تا سه ماه آینده در فضایی نمناک و بدون هوا بماند با چه آلودگی‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

علیزاده‌شایق ادامه داد: بهتر است وزارت جهاد کشاورزی اجازه ترخیص برنج‌های رسیده به بنادر را بدهد و در انبارهای استاندارد و تحت نظارت نگهداری کند تا شاهد مشکلات ثانویه برای این محصول نباشیم.

وی تصریح کرد: از نظر واردکنندگان برنج، چارچوب‌های تعیین‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی قابل احترام است، اما باید هرچه سریع‌تر برای مقدار زیادی برنج که در کشتی‌ها در حال فساد است فکر شود.

زمان اعلام قیمت تضمینی محصول برنج به اسفندماه موکول شود

دبیر انجمن برنج کشور یادآور شد: از وزارت جهاد کشاورزی همچنان درخواست می‌شود که زمان اعلام قیمت تضمینی محصول برنج را از شهریور به اسفندماه موکول کند تا بهره‌برداران کشاورزی از مزایای آن برخوردار شوند.

علیزاده‌شایق تأکید کرد: با وجود بارندگی‌ها، برداشت برنج در استان‌های شمالی مناسب است، زیرا وجود آفتاب نیم‌روز، باعث ایستادگی مجدد ساقه‌ها شده و مشکلی برای برداشت ایجاد نمی‌کند.

وی درباره قیمت برنج نیز اظهار داشت: برنج معمولی متوسط در استان‌های شمالی هشت‌هزار و 400 تومان است و با لحاظ پروسه الک و بوجاری به 9 هزار و 500 تومان می‌رسد.

علیزاده‌شایق همچنین گفت: در حال حاضر بهترین برنج با دو تا سه درصد خرده در تهران به 10 هزار تومان می‌رسد که با ادامه برداشت‌ها قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.

وی در پایان افزود: قیمت هر کیلوگرم برنج پرمحصول نیز در گیلان و مازندران چهارهزار تا پنج‌هزار تومان است.

وزیر جهاد کشاورزی ۲۶ خردادماه امسال اعلام کرد که پیرو مصوبه شورای اقتصاد بخشنامه‌ای صادر کرد که از آخرین روز تیرماه به بعد حتی یک کیلوگرم برنج وارد کشور نمی‌شود؛ اما بنا به اعلام گمرک و برخی خبرگزاری‌ها از همین تاریخ به بعد فقط ۱۵۰ تن برنج از گمرک شهیدرجائی ترخیص شده است./

M-950223-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید