Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر مطرح کرد:

220 هزار حلقه چاه مجوزدار برقی می‌شود/ نیاز 3.1 میلیارد دلاری برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر از برنامه برقی شدن 220 هزار حلقه چاه مجوزدار در کشور خبر داد.

220 هزار حلقه چاه مجوزدار برقی می‌شود/ نیاز 3.1 میلیارد دلاری برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری


مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر از برنامه برقی شدن 220 هزار حلقه چاه مجوزدار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، یدالله شمایلی امروز در جمع خبرنگاران گفت: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی که با همکاری وزارت نفت انجام می‌شود، برقی کردن چاه‌های مجوزدار است که شمار آن به 220 هزار حلقه در کشور می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بسیاری از چاه‌ها با گازوئیل کار می‌کند، افزود: این موضوع باعث بالا رفتن هزینه‌های کشاورزان شده و برقی شدن چاه‌ها می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌ها بسیار مؤثر باشد؛ بر این اساس، در فاز نخست در قالب پایلوت، 100 حلقه چاه در دشت‌های شهریار و دهلران در حال اجرا است که اعتبار آن از محل صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل و یارانه مربوط به آن و همچنین کمک کشاورزان تأمین می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر خاطرنشان کرد: از آنجا که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مأموریت مؤسسه جهاد نصر، طرح اجرای 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام است، تاکنون 208 هزار هکتار از 312 هزار هکتار فاز نخست به پایان رسیده که کل اعتبار مورد نیاز برای آن 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی است؛ البته باقی فاز نخست نیز در نهایت تا پایان سال 96 به پایان خواهد رسید.

شمایلی با بیان اینکه برای اجرای فاز دوم با مشکل تأمین آب توسط وزارت نیرو روبه‌رو بودیم، ادامه داد: این در حالی است که در اردیبهشت‌ماه سال جاری مشکل مربوطه برطرف شد و تأمین آب 238 هزار هکتار از فاز دوم، توسط وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت؛ با این وجود، تمام برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح به‌گونه‌ای است که مصرف آب‌های سطحی کاهش یافته و سیستم‌های کم‌فشار و پرفشار در مزارع اجرا شود.

وی پیشرفت کل طرح را حدود 38 درصد دانست و تصریح کرد: با اجرای طرح 550 هزار هکتاری، بیش از 9.5 میلیون تن به محصولات کشاورزی این دو استان افزوده می‌شود که در نتیجه آن دوهزار و 100 میلیارد تومان به‌صورت سالانه به درآمد کشاورزان اضافه خواهد شد؛ ضمن اینکه 300 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم از این طریق ایجاد می‌شود.

به گفته شمایلی، علاوه بر این موارد، سه‌هزار و 500 دستگاه از ماشین‌آلات سبک عمومی، سنگین و نیمه‌سنگین هم‌اکنون در محل طرح فعال هستند؛ 9 کارخانه نیز در تولید صنایع جانبی کار می‌کنند که در مجموع هشت‌هزا رو 500 نفر به‌صورت مستقیم از افراد بومی آن منطقه به استخدام درآمده‌اند، البته لازم است در کنار این مسائل، بحث الگوی کشت، آموزش و ترویج و بازاریابی داخلی و خارجی برای فروش محصولات نیز دنبال شود.

وی یادآور شد: تاکنون 700 میلیون دلار از 1.5 میلیارد دلار اولیه برای اجرای فاز نخست هزینه شده که امید می‌رود با توجه به اولویت دولت در اجرا یاین طرح، مابقی اعتبار نیز تخصیص داده شود؛ ضمن اینکه برای اجرای فاز دوم 3.1 میلیارد دلار دیگر نیز لازم است.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر درباره اجرای طرح‌های آبزی‌پروری تأکید کرد: در کشور حداقل ظرفیت تولید یک میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد که طبق برنامه ششم باید 200 هزار تن آن محقق شود؛ بر این اساس جهاد نصر تولید شش‌هزار تن از 20 هزار تن تعهد وزارتخانه برای سال جاری را بر عهده گرفته و در این راستا در دریاهای شمالی و جنوبی قفس‌های بسیاری را به آب انداخته است.

شمایلی با اشاره به مسئله ریزگردها در سطح کشور اظهار داشت: ترکیه با احداث سد در جنوب شرقی به‌عنوان حربه اقتصادی و سیاسی از آن استفاده کرده و بنابراین موضوع ریزگردها بیش از هر زمانی مردم خوزستان را درگیر کرده است؛ پس مؤسسه جهاد نصر با همکاری سازمان جنگل‌ها و محیط زیست در برطرف کردن این مشکل اقدامات اساسی را در دستور کار دارد.

به گفته وی، بر اساس قانون، مؤسسه جهاد نصر بخش عمده‌ای از سهام خود را به ایثارگران و کارکنان وزارتخانه واگذار کرده که تا قبل از پایان سال 95 کل واگذاری‌ها صورت می‌گیرد و ادامه کارها توسط نیروهای مردمی دنبال می‌شود.


کاهش 60 سانتی‌متری عمق زهکشی

معاون اجرایی و عضو هیأت‌مدیره مؤسسه نیز در ادامه برنامه گفت: از سال 87 که طرح خوزستان شروع شد، تا سال 92 تنها 66 هزار هکتار آن به پایان رسیده بود؛ این در حالی است که از سال 93 تاکنون 142 هزار هکتار از این اراضی به بهره‌برداری رسیده و به عبارتی کل بهره‌برداری‌ها در دولت جدید بیش از دوبرابر شش سال قبل از آن بوده است.

حسن علاقه‌بند افزود: آموزش بهره‌برداران، تولید قند و شکر از چغندرقند در خوزستان و ایلام، کاهش عمق زهکشی از 1.80 به 1.20 سانتی‌متر و استفاده از پوشش مصنوعی زهکشی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که به واسطه این طرح دنبال می‌شود./

V-950530-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید